خبر خوش | هلیا دور از چشم همه مادر 4 توله یوز ایرانی شد

تیم های مراقبت ۲۴ ساعته محیط بانی و انجمن های محیط زیستی برای حفاظت از باقی ماندگان یوز مانده تلف شده در جاده عباس آباد سمنان یکی از زیباترین تصاویر حیات وحش ایران را شب گذشته ثبت کردند.

خبر خوش | هلیا دور از چشم همه مادر 4 توله یوز ایرانی شد

خوشحال‌کننده‌ترین خبر حیات وحشی ایران دیشب منتشر شد .هلیا دور از چشم همه مادر ۴ توله یوز ایرانی شد

 تنها چند شب پس از خبر تلخ تصادف مرگبار توله یک ساله یوز زیبای ماده آسیایی شناسایی نشده در محدوده جاده عباس آباد سمنان -مشهد در منطقه حفاظت شده و زیستگاه یوزهای آسیایی توران، تیم محیط بانان انجمن حمایت از یوزهای آسیایی با تصویری روبرو شدند که بی تردید یکی از هیجان انگیز ترین اخبار مربوط به حیات وحش ایران در سال‌های اخیر است.

تصویر شکار شده شب گذشته گروه های محیط بان نشان از وجود گله ای ۵ قلاده ای و جدید دارد که یک تولد موفق را تقریبا همزمان با زایمان پرحاشیه و خبرساز ایران در اسارت، نشان می دهد. تصاویری که تطبیق ژنتیکی شان با تصاویر ثبت شده قبلی نشان می دهد ، هلیا یکی از معدود یوزهای ماده باقی مانده در طبیعت بکر دشت ملی توران حالا خود یک مادر بالغ شده و گله ای جدید را پس از زایمانی موفق در اطرافش دارد.

حسن اکبری، از شناسایی یوز مادری به همراه ۴ توله در شمال محور جاده ترانزیت تهران به مشهد خبر داد و گفت: ماده یوز شناسایی شده هلیا نام دارد و یوز ماده‌ای است که سال گذشته از مادرش "هَرب" جدا شده و امسال موفق شد که ۴ توله به دنیا بیاورد.

وی اظهار داشت: با تلاش همکاران محیط زیست استان سمنان و انجمن یوزپلنگ ایرانی بر اساس بانک اطلاعاتی شناسایی یوزهای منطقه توران، مشخص شد که این ماده یوز، هلیا نام داشته و امسال موفق شد که ۴ توله دیگر را به طبیعت زیبای ایران هدیه کند.

هلیا یوز ماده که حاصل زایمان هرب در سال ۱۳۹۸ است، حالا مادر بزرگترین سرمایه ثبت شده جمعیت یوزهای آسیایی ایران است. او به دور از اسارت و در دل طبیعت در زایمانی موفق صاحب ۴ توله شده که اگرچه هنوز جنسیت شان اعلام نشده اما حالا نوید بخش تداوم زنجیره حیات یوزهای آسیایی و نماد زیبای حیات وحش ایران است.

بر اساس تخمین های زده شده با توجه به اینکه گله فرزندان هلیا متفاوت از گله ای هستند که در روزهای گذشته محیط بانان در جست و جوو تلاش برای نجات شان بودند، پیش بینی شده در حال حاضر اقلا ۸ قلاده زایش یوز جدید در منطقه ملی توران وجود داشته باشد. خبری که هیجان انگیزترین خبر محیط زیستی کشور در هفته های اخیر محسوب می شود.

توله یوزهایی که در صورت حفاظت می توانند نیاز به زایمان های پر ریسک تحت اسارت را برطرف کند. اگرچه همچنان تهدیدهای طبیعی و البته غیر طبیعی بر سر حفاظت از این سرمایه های ملی وجود دارد و مسیر های مواصلاتی که از دل منطقه توران می گذرند و ماشین هایی که با سرعت بالا در ترددند به کابوسی برای دوستداران محیط زیست بدل شده اند.

کارزار ایمن سازی جاده عباس آباد یکی از مهمترین خواسته های دوستداران محیط زیست ایران است. جاده ای که نصب چراغ های نور و فنس های کنار جاده ای هم به نجات سرمایه های حیات وحش کشور می انجامد و هم یکی از مسیرهای پر تردد کشور را برای رانندگان ایمن می سازد.

خواسته ای که باید دید در اولویت های رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد یا این وزیر همچنان به جای امور جاری و حیاتی وزارتخانه اش ، انرژی خود را صرف توئیت های سیاسی خواهد کرد؟

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35619

ارسال نظر