اعلام شرایط جدید برای بازنشستگی

شرایط جدید بازنشستگی بیمه شدگان تأمین اجتماعی که در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت می‌کنند اعلام شد.

اعلام شرایط جدید برای بازنشستگی

علیرضا محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: اگر فردی ۲۰ سال به طور متوالی در مشاغل سخت لیست بیمه داشته باشد، حکم بازنشستگی به میزان همان ۲۰ سال برای او صادر می‌شود و در غیر این صورت اگر بیمه شده ۱۰ سال در یک شغل سخت و ۱۰ سال دیگر در یک اداره فعالیت کرده باشد یا در عنوان شغل او کلی گویی شده باشد نمی‌تواند از این امکان استفاده کند.

او افزود: مسائل خاصی در حوزه مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد؛ به عنوان مثال قانون کار به صراحت اعلام کرده است زنان نباید در مشاغل سخت و زیان‌آور شاغل شوند.

محمدی ادامه داد: همچنین پرداخت اضافه کار، تعطیل‌کاری یا مأموریت که باعث شود یک فرد مدت زمان بیش‌تری در معرض خطر باشد، ممنوع است؛ با این حال زنانی که در مشاغل سخت کار می‌کنند نیز مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: شرط توالی در این نوع بازنشستگی وجود دارد؛ به این معنی که یک فرد ۲۰ سال متوالی و بدون وقفه در یک شغل سخت کار کرده باشد.

او بیان کرد:، اما اگر برای هر فرد، مرخصی‌های خاص مانند ازدواج، حج تمتع، فوت والدین یا زایمان مابین باشد توالی را به هم نمی‌زند، اما دیگر شغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

محمدی عنوان کرد: غیر توالی یعنی این‌که یک نفر ۱۰ سال در مشاغل سخت و ۱۰ سال در مشاغل دیگر فعالیت کرده است.

مشاغل سخت و زیان آور چیست؟

محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: مشاغل سخت و زیا‌ن‌آور مشاغلی هستند که متصدی آن به دلیل قرار گرفتن در معرض آسیب‌های جسمی و روحی زودتر مستهلک می‌شود.

او افزود: قانون گذار برای جلوگیری از استهلاک زودرس یک انسان، قانون بازنشستگی در کار‌های سخت و زیان‌آور را وضع کرده است که این قانون می‌گوید اگر کسی ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در این‌گونه مشاغل کار کرد، می‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.

محمدی ادامه داد: روش بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور به این شکل است که یک کمیته فنی متشکل از ۵ عضو شامل نمایند ه‌های کارگران، کارفرمایان، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت کار و وزارت بهداشت درخواست‌ها را بررسی می‌کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: فردی که احساس می‌کند کارش سخت و زیا‌ن‌آور است بعد از اتمام ۲۰ سال کار، دلایل و مدارک خود را به این کمیته ارائه می‌دهد.

او در پایان بیان کرد: یکسری از مشاغل ذاتاً سخت و زیان‌آور هستند مثل کار در معدن، غواصی، کار با بیماران روانی یا کار در زندان‌ها و کار در ارتفاع بیش از ۵ متر جزو مشاغل سخت هستند؛ این‌ها مشاغل گروه الف هستند و بعد از تأیید در کمیته، پرونده برای بررسی سابقه به تأمین اجتماعی فرستاده می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3383

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر