جمعیت‌ شهرستان‌های ایران چقدر است؟|این شهرستان بیشترین جمعیت را دارد

بر اساس این برآورد، شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌روند.

جمعیت‌ شهرستان‌های ایران چقدر است؟|این شهرستان بیشترین جمعیت را دارد

بر اساس این برآورد، شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌روند.

به گزارش عرشه آنلاین، برآورد رسمی جمعیت شهرستان‌ها برای نخستین بار در ایران برای سال ۱۴۰۰ و مصادف با روز ملی جمعیت منتشر شد و  با تایید کمیته بخشی آمارهای جمعیت در اختیار کاربران قرار گرفت.

در راستای نیاز کاربران به داده‌‌ های جمعیت در سطح شهرستان، جمعیت کل کشور به تفکیک شهرستان و بر اساس محدوده جغرافیایی پایان شهریور سال ۱۴۰۰ ، برآورد شد. نتایج برآورد جمعیت سال ۱۴۰۰ در سطح شهرستان در درگاه ملی آمار ایران برای استفاده برنامه‌ریزان، متخصصان و عموم کاربران در کشور قابل دسترسی می باشد.

در این برآورد، جمعیت ٣١ استان و ٤٦٩ شهرستان کشور به تفکیک مرد و زن و شهری و روستایی تهیه شده است. همچنین در این برآورد تعداد خانوار مربوط به هر شهرستان نیز به تفکیک نقاط شهری و روستایی محاسبه و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

 لازم به توضیح است که بعد از سرشماری سال ١٣٩٥، تعداد۴۰ شهرستان جدید در کشور تصویب شد که برای این شهرستان‌ها و سایر شهرستان‌هایی که دچار تغییر تقسیمات کشوری شدند محدوده های جدید به تفکیک مناطق شهری و روستایی بازسازی شده است.

بر اساس نتایج این برآورد، جمعیت کل کشور در سال ۱۴۰۰ ، حدود ٨٤ میلیون و ٥٥ هزار نفر محاسبه شده است که شامل ٤٢ میلیون و ٤٦٧ هزار نفر مرد و ٤١ میلیون و ٥٨٨ هزار نفر زن می‌باشد. در سال ۱۴۰۰ و بر اساس این برآورد ٦٣ میلیون و ٨٧٦ هزار نفر در نقاط شهری و ۲۰ میلیون و ١٧٩ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. همچنین تعداد کل خانوارهای کشور ٢٦ میلیون و ٣٨٤ هزار خانوار برآورد شده که ۲۰ میلیون و ٣٧٦ هزار خانوار در نقاط شهری و ٦ میلیون ٨ هزار خانوار هم در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

بر اساس این برآورد شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌روند و در مقابل شهرستان‌های ابوموسی در استان هرمزگان با ٨ هزار، چوار در استان ایلام با ٩ هزار و آرادان در استان سمنان با ١٢ هزار نفر کم جمعیت ‎ترین شهرستان‌های ایران بوده‌اند. 

لازم به ذکر است برای انجام این برآورد کارشناسان جمعیت شناسی، متخصصان نقشه و اطلاعات مکانی و طراحان سیستم و خدمات نرم افزاری مرکز آمار ایران همکاری داشته اند. نتایج این برآورد پس از اعمال نظرات و پیشنهادات کارشناسان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ٣١ استان نهایی گردید.

یادآوری می‌شود که روز ۳۰ اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات این برآورد می‌توانند به سایت مرکز آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir  مراجعه کنند. 

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22044

ارسال نظر