تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در فروردین ماه | لزوم حمایت از کارگاه‌های کوچک و حذف پیمانکاران

(مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید اگر طرح ساماندهی را با فوریت بالا در اولین ماه از سال جدید به تصویب برسانند، حمایت واقعی از اشتغال و تولید، محقق شده است.

تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در فروردین ماه | لزوم حمایت از کارگاه‌های کوچک و حذف پیمانکاران

سال جدید، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، نامگذاری شد؛ این نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب در حالی صورت گرفت که به گفته‌ی احسان سهرابی مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، کارگران دغدغه‌های عمیقی در ارتباط با «اشتغال شایسته» دارند، یکی از این دغدغه‌ها، نگرانی در ارتباط با وضعیت اشتغال در کارگاه‌های کوچک کشور است و دیگری مصائب و مشکلات مربوط به پیمانکاران و رخنه‌ی گسترده‌ی آن‌ها در تمام نهادهای دولتی.

سهرابی با بیان اینکه «یکی از راههای برون رفت از شرایط موجود، رونق دادن به چرخه صنعت است» اضافه می‌کند: امیدواریم با حمایت‌هایی که دولت اعلام نموده، چرخ صنعت به گردش دربیاید و اشتغال در کارگاه‌های کوچک کشور رونق بگیرد. مقرر شده بسته‌ای برای حمایت از بنگاههای کوچک یا کارگاههای زیر ۱۰ نفر پیش بینی شود؛ این بسته تسهیلات متعددی از معافیت بیمه‌ای و مالیاتی گرفته تا وام‌های کم بهره را در برخواهد گرفت؛ ما انتظار داریم حمایت‌هایی برای تامین مواد اولیه در صورت حذف ارز ترجیحی تولید و برای توانمندسازی کارگاه‌های کوچک در دستور کار قرار بگیرد تا سودجویان از آب گل‌آلود ماهی نگیرند و افزایش دستمزد کارگران را ابزاری برای بیکاری و تعدیل نسازند.

مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می‌افزاید: امروز غیر از پرداختن به مقوله بنگاههای کوچک یا زودبازده، باید مشاغل مولد را فراموش نکرد و جزو اولویت‌های اصلی قرار داد چراکه مشاغل مولد، زاینده‌ی اشتغال و مولد ثروت و ارزش افزوده برای جامعه است که در این مهم باید از ظرفیت‌های جوانان بهره گرفت. اگر اراده‌ی محکمی در کار باشد، نه تنها حفظ مشاغل بلکه گسترش ظرفیت‌های اشتغال، به خوبی ممکن خواهد بود. امروز در شهرک‌های صنعتی کشور، ظرفیت‌های آماده وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و چرخه سه شیفت کار در کارخانه‌ها را به راه انداخت تا سرمایه در جامعه به گردش بیفتد و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود.

به گفته سهرابی، مراد اصلی از حمایت از تولید، حمایت از کارفرمایان اصیلی است که به ثروت‌های مشروع می‌اندیشند و رشد اقتصادی به وجود می‌آورند نه پیمانکاران که مانند یک غده سرطانی بر تن بیمار اقتصاد هستند و هر روز این تن بیمار را رنجورتر می‌سازند.

او ادامه می‌دهد: انحراف بودجه به سمت پیمانکاران و تضییع سرمایه‌های انسانی به دست آن ها، یکی از دغدغه‌های جدی است؛ امیدواریم حالا که بیش از ۱۸۰ نماینده مجلس شورا، پای طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را امضا زده اند، در فروردین ماه، بریدن دست‌های واسطه را جشن بگیریم و شاهد از میان برداشته شدن واسطه‌های سودجو باشیم؛ حذف پیمانکاران و تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، می‌تواند اولین گام در مسیر تحقق شعار سال باشد؛ تنها با جراحی این غده سرطانی یا همان پیمانکاران است که «اشتغال شایسته» محقق می‌شود. میلیون‌ها کارگر امروز در انتظار بازگشایی مجلس و تصویب طرح ساماندهی هستند و انتظار داریم همانطور که وعده داده‌اند، این طرح، اولین دستور کار مجلس شورا بعد از تعطیلات نوروز باشد.

سهرابی در پایان اضافه می‌کند: اگر از کارگاه‌های کوچک حمایت کنند و زمینه‌های تضییع حقوق شغلی کارگران این کارگاه‌ها را از میان بردارند و اگر طرح ساماندهی را با فوریت بالا در اولین ماه از سال جدید به تصویب برسانند، حمایت واقعی از اشتغال و تولید، محقق شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13570

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • مانیا

        انشاله و به امید خدا طرح ساماندهی کارکنان دولت در سال نو تصویب میشه و دل خیلیا رو خوشحال میکنه

      • Reza

        اگه کارگران رو مثل بازنشستگان وکارمندان یه امار متقن داشته باشید بعدش میشه امید داشت که از حق انها دفاع میکنید اما کارگری که هیچ جا نام ونشانی نداره واز ابتدایی ترین حقوقش نمیتونه دفاع کنه چه انتظاری دارید!!!!

      • خدا

        بنده نیروی پیمانکاری شرکت نفت اهواز هستم و دارای ۲۰ سال سابقه کار و تحصیلات دانشگاهی وقتی برای ۲۰میلیون تومان وام به بانک شرکت که حقوق بنده هم سالهاست در نزد آن بانک هم هست بدون رعایت هیچ ادبی واحترامی ریس بانک گفت که ما به نیروهای پیمانکاری وام نمیدیم . واقعا برای این نوع سیستم متاسفم

      ارسال نظر