پیش بینی مهم هواشناسی از هوای نوروز

جدیدترین پیش بینی هفتگی بارش کشور از سوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام شد.

پیش بینی مهم هواشناسی از هوای نوروز

 پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۲۳ بهمن ماه تا پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، 

بارش هفته  (۱۴ تا ۲۰ اسفند) در سطح کشور در محدوده بیش از نرمال و در هفته‌های پنجم و ششم (۲۱ اسفند تا پنجم فروردین ۱۴۰۳) در محدوده نرمال است.

پاییز و زمستان مناسبی را از نظر بارشی شاهد نبودیم/ دغدغه مدیریت منابع آب در تابستان

تحلیل پیش بینی هفتگی دمای هوا تا پنجم فروردین ۱۴۰۳

برپایه این گزارش، پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی هفتگی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۲۳ بهمن ماه تا پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد.

بر این اساس، دمای هفته نخست (۲۳ تا ۲۹ بهمن) در مناطق ساحلی دریای عمان حدود یک درجه کمتر از نرمال، سایر مناطق جنوبی کشور بین یک تا سه درجه بیش از نرمال و در استان‌های دیگر بین سه تا پنج درجه بیش از نرمال است که در برخی مناطق کم سابقه است.

همچنین، در هفته دوم (۳۰ بهمن تا ۶ اسفند) دما در استان های ساحلی جنوب و شرق کشور تا یک درجه کمتر از نرمال، در شمال غرب، غرب، دو سوی نیمه غربی البرز و دامنه شرقی کوه‌های زاگرس جنوبی بین یک تا سه درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق کشور نرمال پیش بینی شده‌ است.

دمای هفته سوم (هفتم تا سیزدهم اسفند) در نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان نرمال، در شمال غرب سه تا پنج درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق یک تا سه درجه فراتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

دمای هفته های چهارم و پنجم (۱۴ تا ۲۷ اسفند) در شمال غرب، دامنه شرقی کوه‌های زاگرس و دو سوی نیمه غربی کوه‌های البرز، از یک تا ۲ درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال خواهد بود.

دمای هوای هفته ششم (۲۸ اسفند تا پنجم فروردین) در جنوب شرق کشور تا یک درجه و برای سایر مناطق بین یک تا سه درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

آب و هوا در نوروز ۱۴۰۳ چگونه است؟

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بنابر پیش‌بینی‌ها از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، شرایط بارندگی به ویژه در استان‌های هم‌راستای زاگرس مانند چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان، شمال و شرق خوزستان کمتر از نرمال است.

پیش بینی آب و هوای نوروز ۱۴۰۱

 «محمد اصغری» در هفتاد و سومین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ترافیکی در ستاد پلیس راهور اظهار کرد: معمولاً پیش‌بینی‌های صادره توسط سازمان هواشناسی کشور پنج روزه است اما باز هم احتمال خطا در روزهای آخر آن پنج روز وجود دارد، یعنی پیش‌بینی‌ها برای 24 ساعت نخست، 90 درصد قابل اعتماد است و برای 48 ساعت این رقم به 87 درصد می‌رسد.

پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای نوروز

 وی با بیان اینکه مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای نوروز 24 ساعته و تلفن‌گویای ما 134 است، تصریح کرد: اگر بخواهیم راجع به پیش‌بینی بلندمدت صحبت کنیم شاید دوستان در پلیس و راهداری از شرایط خوشحال شوند و بنابر پیش‌بینی‌ها از 15 اسفند تا 15 فروردین، شرایط بارندگی به ویژه در استان‌های هم‌راستای زاگرس مانند چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان، شمال و شرق خوزستان کمتر از نرمال است.

پیش بینی اصغری در مورد آب و هوای نوروز

 اصغری افزود: از جهت رفت و آمد (سفر) به نظر می‌رسد که شرایط بارندگی کمتر از نرمال باشد اما آنچه باید نگران آن باشیم و برای مردم مدام تکرار کنیم، صرفه‌جویی است؛ شک نکنید در تعطیلات نوروز حتی ماه مبارک رمضان، مصرف انرژی بیشتر از شرایط عادی خودش خواهد بود. شرایط حاد وضع آب در کشور ما به نحوی است که اگر قرار باشد جنگی صورت گیرد، بر سر آب خواهد بود و نمونه آن اتفاقات اصفهان است.

این کارشناس هواشناسی گفت: باید دائماً به مردم بگوییم که در کویر زندگی می‌کنیم و باید از آنچه داریم به نحو احسن استفاده کنیم. سال گذشته میزان بارندگی طوری بود که شاید در بازه زمانی عمر ما دیگر تکرار نشود.

وی در پاسخ به سؤال رئیس پلیس راهور مبنی بر اینکه آیا در نوروز سال 1401 شرایط طبیعی خواهد بود یا اینکه ناگهان مانند نوروز 98 احتمال تغییرات ناگهانی و خاصی وجود خواهد داشت، گفت: همان‌گونه که گفتم پیش‌بینی وضع هوا در این موقع از سال، سخت‌ترین پیش‌بینی است. من هر جایی که می‌روم، سریعاً اپلیکیشن خود را نشان داده و می‌گویند هوا در آینده چگونه خواهد بود، باید بگویم که اپلیکیشن‌ها هیچ مسئولیتی ندارند اما سازمان هواشناسی باید پاسخگو باشد.

اصغری با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها متغیر هستند و احتمال هر اتفاقی است، متذکر شد: پیش‌بینی فصلی، جهانی است و احتمال خطا دارد اما پیش‌بینی‌‌ای که در سایت می‌گذاریم پنج روزه است که نسبت به آن باید جوابگو باشیم.

پیش بینی هوا

نقشه جدید باران و برف در ایران برای اوایل اسفند ۱۴۰۲ + عکس

کانال هواشناسی نوشت:از اوایل هفته آینده با ورود موج بارشی جدید به کشور شاهد بارش های گسترده در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود.

این بار گستردگی بارش ها نسبت به موج های قبلی بیشتر بوده و حتی جنوب شرق ، شرق و جنوب کشور نیز درگیر این بارش ها خواهند شد .

دو هسته بارشی این موج یکی در مرکز کشور و دیگری در جنوب شرق کشور خواهد بود که به دلیل سرمای هوا عمده بارش های آن به شکل برف خواهد بود‌.

با نزدیک تر شدن به این موج جزییات بیشتری از آن مشخص خواهد شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127518

  • ناشناس

    اصعرجون تا روزی که تو سازمان هواشناسیت در کار نبود همچی بجای خود بود اصعرجون یادش بخیر چه زمستانهای خوبی و بهاروتابستانهای خوبب بود اضعری جون

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید شما نمتوانید آب هوای فردای تشخیص بدین چطور مال یک ماه آینده رو پیش بینی میکنید خدا بزرگه داداش

ارسال نظر