گرم‌ترین ماه تاریخ را پشت سر گذاشتیم

دمای ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، به‌عنوان گرمترین گرمای زمین در تاریخ ثبت شد.

گرم‌ترین ماه تاریخ را پشت سر گذاشتیم

دمای ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، به‌عنوان گرمترین گرمای زمین در تاریخ ثبت شد.

به گزارش عرشه آنلاین، نوامبر ۲۰۲۳ در سطح جهانی، گرمترین نوامبر در رکورد ۱۷۴ ساله اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده آمریکا بود.

به نقل از ارث، دمای سطح زمین از ابتدای سال تا به امروز (دوره ماه ژانویه تا ماه نوامبر) به‌عنوان گرم‌ترین دوره ثبت شده در چنین زمانی رتبه‌بندی شده است.

نوامبر ۲۰۲۳، ششمین ماه متوالی با رکورد گرمای جهانی بود و احتمال بیش از ۹۹ درصد وجود دارد که سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین سال ثبت شده در تاریخ شود.

دمای سطح کره زمین در ماه نوامبر ۲.۵۹ درجه فارنهایت (۱.۴۴ درجه سانتی‌گراد) بالاتر از میانگین قرن بیستم با عدد ۵۵.۲ درجه فارنهایت (۱۲.۹ درجه سانتی‌گراد) بود و به‌عنوان گرمترین نوامبر در رکورد ۱۷۴ ساله رتبه‌بندی می‌شود.

این ۰.۶۸ درجه فارنهایت (۰.۳۸ درجه سانتی‌گراد) بالاتر از رکورد قبلی از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ است. در واقع ماه نوامبر ۲۰۲۳ چهل و هفتمین نوامبر متوالی و پانصد و سی و هفتمین ماه متوالی با دمای بالاتر از میانگین قرن بیستم بود.

آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا، گرم‌ترین ماه نوامبر خود را داشتند. آمریکای شمالی دومین نوامبر گرم خود را ثبت کرد در حالی که اقیانوسیه، پنجمین نوامبر گرم خود را پشت سر گذاشت. قطب شمال نیز دومین ماه نوامبر گرم خود را داشت. دمای سطح جهانی اقیانوس‌ها برای هشتمین ماه متوالی، رکورد بالایی را ثبت کرد.

وسعت یخ دریای جهانی در ماه نوامبر ۲۰۲۳ با ۹.۲۴ میلیون مایل مربع که حدود ۸۰۰ هزار مایل مربع کمتر از میانگین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود، در رتبه دوم کمترین رکورد در این ماه قرار گرفت.

دمای سطح جهانی ماه سپتامبر تا ماه نوامبر ۲۰۲۳، ۲.۵۴ درجه فارنهایت (۱.۴۱ درجه سانتی‌گراد) بالاتر از میانگین قرن بیستم، ۵۷.۱ درجه فارنهایت (۱۴.۰ درجه سانتی‌گراد) بود.

این دما به‌عنوان گرمترین دوره ماه سپتامبر تا ماه نوامبر در رکورد ۱۷۴ ساله و ۰.۷۰ درجه فارنهایت (۰.۳۹ درجه سانتی‌گراد) بالاتر از رکورد قبلی از سال ۲۰۱۵ است.

انحراف دمای سطح جهانی در ماه سپتامبر تا ماه نوامبر ۲۰۲۳ بالاترین ناهنجاری دمای فصلی ثبت شده را نشان می‌دهد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118833

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر