اتفاق هولناک برای دانش آموزان در سیستان و بلوچستان/ واکنش آموزش و پرورش

چند دانش آموز که با خودروی حامل سوخت به مدرسه می رفتند دچار حادثه شدند.

اتفاق هولناک برای دانش آموزان در سیستان و بلوچستان/ واکنش آموزش و پرورش

چند دانش آموز که با خودروی حامل  سوخت به مدرسه می رفتند دچار حادثه شدند.

به گزارش عرشه آنلاین؛ واژگون شدن خودروی سوخت در نبود سرویس مدرسه باعث مجروح شدن چند داشن آموز شد.واژگون شدن خودروی سوخت بر در نبود سرویس مدرسه موجب مجروحیت سرنشینان شد.حال یک دانش‌آموز وخیم است.

گفته شده تمامی سرنشینان که دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه‌روزی بودند دچار مصدومیت و شکستگی استخوان در نواحی مختلف بدن شدند و یکی از این دانش آموزان با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان ایرانشهر بستری شده است.

دو روز پیش تعدادی از دانش آموزان مدرسه شهید مطهری باتک شهرستان سرباز در حین بازگشت از مدرسه به روستا خودروی آنها دچار حادثه شده و همگی دچار مصدومیت شده‌اند و یکی از این دانش آموزان پایه یازدهم با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان ایرانشهر بستری شده است.

صورت ایراندوست  عمه عبدالقدوس ایراندوست دانش آموزی که حال وی بر اثر تصادف وخیم اعلام شده و سطح هوشیاری پایینی دارد، گفت: دو روز پیش برادرزاده‌ام و تعدادی دیگر از دانش آموزان به دلیل نداشتن سرویس مدرسه با خودروی سوخت بر در حین برگشتن به خانه در مسیر تصادف کردند که همگی دچار شکستگی استخوان در نواحی مختلف بدن شدند و عبدالقدوس با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان ایرانشهر بستری است.

وی ادامه داد: بچه‌های ما با هزار بدبختی به مدرسه می‌روند و در مسیر با خودروهای سوخت بر که مدام در حال تردد هستند رفت و آمد می‌کنند. اداره آموزش و پرورش متاسفانه برای تهیه سرویس دانش آموزان ما همکاری نمی‌کند. در گرما و سرما مجبورند ساعت‌ها منتظر خودروهای سوخت بر در کنار جاده بمانند  و گاهی حتی دیر به مدرسه می‌رسند و یا به دلیل نبود سرویس از کلاس درس‌شان جا می‌مانند.

ی گفت: مدرسه شهید مطهری در باتک که برادرزاده‌ام در آنجا در می‌خواند شبانه روزی است و خوابگاه دارد اما هیچگونه امکانات رفاهی ندارند و از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند. در طول هفته و برای خوردن غذا مجبورند به خانه‌های شان بیایند و به دلیل عدم سرویس با سوخت بران رفت و آمد می‌کنند. پدر و مادرها مدام دلهره دارند که نکند در حین رفت و آمد برای فرزندان شان اتفاقی بیفتد. 

عبدالقدوس ایراندوست

حسن ایراندوست رئیس شورای روستای میتگان هم در ادامه گفت: مدرسه شهید مطهری باتک که دانش آموزان روستای ما در آنجا درس می‌خوانند امکانات رفاهی مناسبی ندارد که دانش آموزان بتوانند در آنجا دوام بیاورند و درس بخوانند. تغذیه دانش آموزان اصلا مناسب نیست. دو روز پیش هم این دانش آموزان در حین بازگشت از مدرسه به سمت خانه خودروی سوخت بری در طول مسیر آنها را سوار می‌کند که دچار حادثه تصادف شده‌اند.

ایراندوست ادامه داد: در این روستا کشاورزی و دامداری وجود ندارد و بیشتر اهالی فقیرند و توان مالی ندارند که برای رفت و آمد فرزندان شان به مدرسه خودرو بخرند و بیشتر خودروهایی که در این مسیر در حال تردد هستند و دانش آموزان را با خود می‌برند و می‌آورند سوخت بر هستند. بارها به مسئولان آموزش و پرورش شهرستان سرباز اعلام کرده‌ایم که کلاس‌های پایه‌های دبیرستان مینان که با روستای ما کمتر از یک کیلومتر فاصله دارد را تکمیل کنند که دانش آموزان مجبور نشوند به  مدرسه باتک که 10 کیلومتر با ما فاصله دارد بروند اما به ما اعلام می‌کنند آمار دانش آموران برای تشکیل کلاس پایین است.

وی در ادامه به دیگر محرومیت‌های روستای میتگان هم پرداخت و افزود: در این روستا 298 خانوار و با جمعیت هزار و 137 نفر زندگی می‌کنیم که هنوز فاقد آب شرب بهداشتی هستیم و 14 سال است پروژه آبرسانی به این روستا آغاز شده و تا کنون به پایان نرسیده است. حدود 40 سال پیش در این روستا اهالی چاهی را حفر کرده‌اند که هنوز از آب این چاه استفاده می کنیم.

ایراندوست گفت: حتی جاده مناسبی هم برای رفت آمد به مرکز شهرستان نداریم و روزانه دانش آموزان باید 10 کیلومتر راه پرخطر را برای رفتن به مدرسه رفت و آمد کنند.  مردم این روستا بیکار و فقیرند قبلا مقداری زمین برای کشاورزی بود و قنات‌هایی هم داشتیم که با خشکسالی های پی در پی همه خشک شدند.

رستم ملایی سرپرست آموزش و پرورش شهرستان سرباز هم در این باره گفت: مدرسه شهید مطهری باتک شبانه روزی است و سرویس ندارد. سه روز پیش  یکی از دانش آموزان این مدرسه مریض می‌شود و به مدرسه نمی‌آید و دیروز هم با والدینش آمده و موقع برگشت هم چند تا از دانش آموزان روستایی خود را با خودروی شان می‌برند که در بین راه دچار حادثه و تصادف می‌کنند.

وی ضمن تکذیب سوخت بر بودن خودرویی که دانش آموزان در حین تصادف سوار آن بوده‌اند ادامه داد: این خودرو برای والدین یکی از دانش آموزان بوده است.ملایی ادامه داد: این دانش آموزان بعد از اقدامات اولیه درمان در درمانگاه شهرستان سرباز  به بیمارستان ایرانشهر اعزام شدند.وی گفت: در سطح شهرستان سرباز 51 سرویس فعال برای دانش آموزان داریم که تعدادی را آموزش و پرورش و تعدادی را والدین تهیه کرده‌اند و همگی از استاندارد های لازم برخوردارند.

داوود گلی مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان هم در این باره اظهار داشت: دانش آموزانی که‌ دچار سانحه شده‌اند‌ از سرویس‌های مدرسه استفاده نکرده‌اند‌ و با خودروهای عبوری شخصی تردد کرده‌اند.

وی افزود: دانش آموزان 6 نفر بوده‌اند که متاسفانه در روستای باتک سرباز دچار سانحه شده‌اند و 5 نفرشان به مرکز درمانی سرباز و یک نفر به بیمارستان ایرانشهر اعزام شده است‌ و مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

وی اذعان کرد: مدیر مدرسه، رئیس آموزش و پرورش و مسئولین مربوطه در بیمارستان حضور دارند و جزئیات موضوع را از نزدیک بررسی و پیگیری خواهند کرد.وی عنوان کرد: این‌ها دانش آموزانی نبودند که از سرویس مدرسه استفاده کنند، خودشان با سرویس های شخصی تردد می‌کنند و از سرویس‌های روستا مرکزی استفاده نمی‌کردند.

گلی خاطر نشان کرد: ما در همه شهرستان‌ها و مناطق طرح روستا مرکزی و سرویس مدرسه را داریم و خانواده و دانش آموزانی که تقاضای سرویس مدرسه دارند می‌توانند به اداره آموزش و پرورش منطقه خودشان مراجعه کنند و از سرویس مدرسه روستا استفاده کنند.

روایت معلم و دانش آموزانی که با خودروهای «سوخت بر» به مدرسه می روند

چند روز پیش از این حادثه تلخ رکنا در گزارشی که در گفت و گو با یک معلم مدرسه در منطقه سیستان و بلوچستان بود از بحران نبود سرویس مدرسه و تردد دانش آموزان با خودروهای سوخت بر هشدار داده بود.

در این گزارش نوشته شده بود:عبید ملک رئیسی به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: 51 درصد این استان را روستا تشکیل می دهد. در این شرایط، درس خواندن بچه ها در مقاطع بالا سخت می شود. چون بیشتر در روستاهایی که دارای مرکزیت است مدرسه متوسطه اول و دوم وجود دارد و دانش آموزان از روستاهای اطراف باید به این مدارس بروند. حال در چنین شرایطی، برخی خانواده ها را تصور کنید که اجازه نمی دهند فرزندانشان چند کیلومتر آن طرف تر بروند تا درس بخوانند.

او با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، به علت دور بودن مدرسه، بچه ها سرویس مدرسه نیز ندارند، می گوید: این بچه ها یا با موتور به مدرسه می روند یا ما معلم ها، خودمان در مسیر چند نفر از بچه ها را سوار ماشین می کنیم یا با سوخت برها به مدرسه می رسند.

ملک رئیسی، معلم سیستان و بلوچستانی در ادامه می گوید: زمانی که در منطقه صفر مرزی معلم بودم، سرویس من و دانش آموزانم سوخت برها بودند. آن زمان، بخشی از مسیر را با خودرو های بین شهری طی می کردم ولی مدرسه، در نقطه ای بود که حتی مسافرکش ها هم نمی رفتند. فقط ماشین های سوخت بر که تویوتا و لندکروز بودند می رفتند و ما، پیش سوخت بر ها می نشستیم. جایی خطرناک که چاره ای جز آن نبود. اگر این سوخت برها نبودند ما می ماندیم که چه کنیم. یادم است یک بار به مدت بیشتر از یک هفته مرز بسته بود و سوخت برها هم در آن مسیر تردد نمی کردند، به همین دلیل من در همان روستایی که مدرسه ام در آن بود ماندم تا زمانی که مرز باز شود و بلکه خودرویی بیاید و من را ببرد. الان هم شرایط همین گونه است و تغییری نکرده. سوخت برها حتی از ما پول هم نمی گرفتند و همکاری می کردند. با برخی از آنها هم که صحبت می کردم می دیدم دانش آموز هستند که به این شغل روی آورده اند.

این معلم می افزاید: نمی شود در روستایی که 10 خانوار دارد مدرسه متوسطه ایجاد کرد. اینها نیروی انسانی، ساخت مدرسه و… می خواهد که ایجادش اصلا عقلانی نیست. تنها راهی که به نظر می رسد از همه بهتر است، همان مدارس شبانه روزی است.

پر درآمدترین کار اینجا سوخت بری و شاگرد سوخت بری است

او در ادامه می گوید: موقعیت جغرافیایی در نوع تفکر بچه ها تاثیر دارد. از آنجایی که استان سیستان و بلوچستان نزدیک مرز است و خانواده ها از نظر مالی کم توان و ناتوان هستند و سرپرست خانوارها به علت کهولت سن ناتوان از کسب درآمد هستند؛ بنابراین دانش آموزان نقش پدر خانواده را ایفا می کنند. پردرآمدترین کار هم به سوخت بری و شاگرد سوخت بری است. بعضی از دانش آموزانم را می بینم که بعضی روزها به مدرسه نمی آیند. وقتی می پرسم کجا بودید، می گویند به مرز (سوخت بری) رفته بودیم.

عبید ملک رئیسی تاکید می کند: یک بار، زمانی که معلم خرید خدمات بودم، به بچه ها توصیه می کردم که درس بخوانید تا آینده خوبی داشته باشید و بعضی کارها را کنار بگذارید. آنها هم گفتند شما از همان معلم های بی پول هستید، چرا بیاییم مثل شما شویم در صورتی که می توانیم درآمد خوب کسب کنیم؟ من به آنها گفتم که اگر تحصیلات خوب داشته باشید، در هر شغلی هم که باشید می توانید در آن بهتر رشد کنید؛ ای کاش این حرف ها تاثیری داشت. پنج نفر از دانش آموزان خودم از پارسال تا امسال ترک تحصیل کرده اند و این خیلی غم انگیز است.

عبید ملک رئیسی، معلمی که در سیستان و بلوچستان مشغول به کار است در ادامه می افزاید: برخی از ترک تحصیل ها هم از بی مهری خانواده هاست. برای مثال دانش آموزی مستعد در پایه هشتم داشتم که فی البداهه شعر فارسی و بلوچی می گفت. این روزها که از او خبر گرفته ام، متوجه شدم که ترک تحصیل کرده است. اگر خانواده اش به استعدادش بها می دادند، الان او می توانست هم درس بخواند و هم خودش را در سرایش شعر توانمندتر کند؛ اما افسوس که چنین رقم خورد.

خیابان های سیستان

بحران جاده و راه در سیستان و بلوچستان

بد نیست در همین جا به بحران جاده و راه در سیستان و بلوچستان نیز اشاره ای داشته باشیم.

بحران جاده و راه سازی در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مشکلات اصلی این استان شناخته می‌شود. این استان دارای زیرساخت‌های نامناسب جاده‌ای است که باعث محدودیت‌هایی در حمل و نقل و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

عواملی مانند زمین‌شناسی نامناسب، شرایط آب و هوایی سخت، عدم توجه به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و نبود منابع مالی و انسانی کافی، باعث بروز بحران در زمینه راه‌ها و جاده‌سازی در این استان شده است.

برای حل این مشکل، نیاز به توجه به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، سرمایه‌گذاری در این حوزه، ایجاد پلان‌های جامع برای توسعه راه‌ها و همچنین همکاری بین دولت مرکزی و محلی و همچنین بخش خصوصی و بین‌المللی وجود دارد. همچنین، برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه راه‌ها و جاده‌سازی با توجه به نیازهای منطقه، می‌تواند به بهبود شرایط این حوزه کمک کند.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 113723

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر