این خانم معلم جوان با یک ویدئو مجازی را بهم ریخت

در مدت اخیر تقریبا می‌شود گفت هر هفته یک ویدئو از معلـم بلاگرهای مختلف وایرال شده است.

این خانم معلم جوان  با یک ویدئو مجازی را بهم ریخت

در مدت اخیر تقریبا می‌شود گفت هر هفته یک ویدئو از معلـم بلاگرهای مختلف وایرال شده است. همین هفته پیش بود که یک معلم کلاس اولی که حالا ۶۰هزار دنبال‌کننده دارد در حین کلاس ویدئویی ضبط و منتشر کرد که به دانش‌آموزانش می‌گفــت: «یک چیزی میگم خوب گوش کنید که دیگه سوال نپرسید. فردا ساعت یازده تعطیل میشــید چون معلم‌ها جلسه دارن.» واکنش بچه دبســتانی‌ها بود که این ویدئو را پربازدید کرد. هر کدام از بچه‌ها شروع به سوال پرسیدن کردند که «فردا یا امروز؟»، «یازده ظهر؟»، «مامانامون هم بیان جلسه؟»، «میشه تو دفترمون بنویســید آخه یادمون میره»، «یازده و نیم؟» و ..

بعد از وایرال شدن کلیپ رضوانه محمدی، خانم معلم اراکی سختی کار معلمان از یک کلیدواژه کلیشه‌ای به یک باور عینی در بین مردم تبدیل شد. حالا شاید خانواده‌های بیشتر یاد گرفته باشند که مواجهه با یک کودک هفت، هشت‌ساله باید با حوصله و به دور از کلافگی باشد. برای اینکه اثر فعالیت رسانه‌ای معلم‌ها را بهتر درک کنیم به سراغ این خانم معلم رفته‌ایم. همراه ما باشید

یک اتفاق عادی در مدرسه

رضوانه محمدی معلم متولد سال ۱۳۷۹ است. معلم ۲۳ ساله که دومین سال تدریسش در پایه اول ابتدایی را تجربه می‌کند و حالا یکباره با یک ویدئوی ساده که توانست ۱۰ میلیون بیننده در اینستاگرام داشته باشد مشهور شد. رضوانه درباره پشت صحنه تولید ویدئو می‌گوید: «زمانی که می‌خواستم ویدئو را ضبط کنم اصلا فکرش را هم نمی‌کردم آنقدر دیده شود چون که یک اتفاق عادی سر کلاس است. این اتفاقات در مقطع ابتدایی و مخصوصا کلاس اول خیلی عادی است، بچه‌ها همان ابتدا متوجه نمی‌شوند یا از این سوالات برایشان پیش می‌آید. واقعا عادی است. همه معلم‌ها هر روز با چنین اتفاقاتی مواجه می‌شوند. برای همین هم هیچ‌کسی از معلم‌ها از این کلیپ تعجب نکرد. من هم اصلا ویدئو را ضبط نکرده بودم که دیده شود یا فالوور جذب کند. قصدم این بود که فیلمی باشد تا همان فالوورهای خودم ببینند. در کلاس اول این سختی‌ها هست. ولی متوجه شدم عادی‌ترین اتفاق کلاس‌اولی‌ها تا این حد دیده شد.»

رسانه و خدمت آن به انتقال تجربه 

کلیپی که رضوانه محمدی از کلاس‌اولی‌ها منتشر کرد علاوه‌بر نشان دادن سختی‌های معلمی خود کلاس درسی بود برای سایر معلمان که چگونه بدون کلافگی پاسخ دانش‌آموزان را بدهند. این یادگیری و انتقال تجربه ظرفیتی است که محمدی این‌گونه آن را توصیف می‌کند: «رسانه فضایی را ایجاد می‌کند که معلم می‌تواند با معلم‌های دیگر همفکری داشته باشد. معلمان تجربیات‌شان را به اشتراک می‌گذارند. مثلا من دومین سالی است که پایه اول تدریس می‌کنم و حالا تجربیاتی دارم. می‌خواهم آن را منتشر کنم که سایر معلمان هم با این فضا آَشنا شوند. با استفاده از این فضا، معلمان می‌توانند طریقه آموزش یا کتاب‌های آموزشی را به اشتراک بگذارند یا کانالی داشته باشند که محتواها را به همه برسانند.» 

کلیپی که کار معلمان را بیشتر نشان داد

رسانه خوب می‌تواند روزهای معلمی را روایت کند و شیرینی‌ها و سختی‌هایش را برای والدین هم شرح دهد. محمدی درمورد بازخوردهایی اجتماعی نسبت به کلیپش توضیح می‌دهد: «این فیلم باعث شد که بقیه متوجه سختی کار معلم‌ها بشوند. غیر از معلم‌ها که خودشان می‌دانستند باقی همه از سختی که کار یک معلم دارد تعجب کرده بودند. من قبلا خیلی با این کامنت‌ها مواجه می‌شدم که مثلا سختی معلمی آن هم در مقطع ابتدایی با مباحث ساده چیست. آنها هم با همین یک ویدئو متوجه شدند همین یک جمله ساده که به بچه‌ها گفته می‌شود هم سخت است. والدینی هم که این کلیپ را می‌بینند می‌توانند بهتر با بچه خودشان در خانه کنار بیایند. خیلی‌ها هم به حقوق کم معلم‌ها انتقاد داشتند. اینکه این کار واقعا صبر و حوصله می‌خواهد، اما آن‌طور که باید به ارزش آن پرداخته نمی‌شود.»

معلـم بلاگرلزوم حضور معلم‌ها در رسانه

فضای مجازی به واسطه شیوعش در جامعه یکی از بهترین بسترها برای فعالیت معلمان است. محمدی هم با باور به این نکته می‌گوید: «وقتی دانش‌آموزان در این فضا حضور دارند یا اولیا در این فضا هستند، دیگر معلم نمی‌تواند از این فضا دور باشد. باید رسانه‌ای داشته باشد، از این طریق محتوا تولید کند و حرف‌هایش را بزند. وقتی همه هستند، معلم هم باید باشد و برای کارش محتوا تولید کند و به اشتراک بگذارد.»

فعالیت رسانه‌ای معلمان خوب است اما اولویت نه

انتقاداتی که به فعالیت رسانه‌ای معلم‌ها می‌شود همواره درخصوص چهارچوب‌هایی است که باید رعایت کنند و بعضا نسبت به آن بی‌توجه هستند. از حفظ حریم شخصی بچه‌ها تا عدم سوءاستفاده از آنها برای تولید محتوا. یا حتی مواردی که برای عدم اختلال در فرآیند آموزشی باید رعایت شود. محمدی معلمی بوده که در کلیپ‌هایی که منتشر می‌کند این چهارچوب‌ها را رعایت کرده است. او از محدودیت‌ها یا اصول بلاگرمعلم‌ها می‌گوید: «من قبل از معلم شدن و معلم بودنم این صفحه را داشتم. برای فعالیت در فضای مجازی هم همیشه محدودیت‌های خاص خودم را داشتم و این اصلا مانع پیشرفتم هم نشده‌است. اصل را بر این نگذاشته بودم که به هر قیمتی صفحه‌ام دیده شود اما با گذر زمان دیده هم شد و تمام تلاشم بر این است که وارد حریم شخصی بچه‌ها نشوم و از آنها سوءاستفاده نکنم. از آنها مدام فیلم نمی‌گیرم و از فعالیت‌شان تولید محتوا نمی‌کنم. شاید بچه‌‌ها اصلا متوجه این فیلم گرفتن هم نشوند. مثلا همین فیلمی که وایرال شده اصلا بچه‌ها متوجه‌اش نبودند. خیلی حواسم را جمع می‌کنم که وقت کلاس گرفته نشود. همیشه یک چهارچوبی برای خودم داشتم که تولید محتوای صفحه‌ام جدا از کلاس و شغلم باشد. اولویت من همیشه بحث کلاس و تدریس است. حالا بعضی مواقع اگر بتوانم محتوای ارزشمندی تولید کنم، در کنارش انجام می‌دهم.»

نظر کاربران چیست؟ 

امید نوشت: فقط اونی که میگه میشه تو دفترچه مون بنویسید آخه من یادم میره :)))

پونه گفت: پسر من ویدئو رو دیده میگه ما هم فردا ساعت ۱۱ تعطیل میشیم؟ :)))

آرمان هم در واکنشی بامزه نوشت: معلمای زمان ما یه سوالو دوبار میپرسیدی یجوری میزدن قطع نخاع میشدیم بعد معلمای اینا چرا انقدر صبورن؟  این خانم معلم واگعیه یا کیکه؟ 

علیرام گفت: باز خداروشکر که همون اول خوب گوش دادن و سوالی نپرسیدن :)))

سی سی هم در آخر نوشت: من خودم معلمم ... هزار دفعه به شکل های مختلف سوال رو تکرار میکنن ولی من هر دفعه با عشق جابشونو مید

 

منبع: برترین ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 112214

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر