جدال بزرگ بر سر ذرت های آلوده | از قوه قضائییه اصرار از دولت انکار | همه می دانستند اما...

محتویات گزارش مرکز رسانه ای قوه قضاییه نشان می دهد در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد.

جدال بزرگ بر سر ذرت های آلوده | از قوه قضائییه اصرار از دولت انکار | همه می دانستند اما...

محتویات گزارش مرکز رسانه ای قوه قضاییه نشان می دهد  در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد. 

 ماجرای هزاران تن ذرت آلوده چیست؟

 در تاریخ ۱۱ شهریور خبری با موضوع «دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان» منتشر شد.در این خبر عنوان شد، در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد.با طولانی شدن زمان تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهادهای خارج از استان مانند: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار بوده است، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشد.

به همین دلیل از ۱۳ هزار تن نهاده دامی که در این سیلو نگهداری می‌شد، ۶ هزار تن دچار آلودگی شده که باید فرآوری بر روی آن انجام شود و حدود ۷ هزار تن آن نیز در معرض فساد قرار گرفته که پس از بازدید میدانی اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شد.

اسنادی که قوه قضاییه برای اولین بار منتشر کرد

مرکز رسانه قوه قضاییه اسنادی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ادعای وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت نهاده‌های دامی در سیلوی اسدآباد استان همدان منتشر کرد.

اظهار نظر وزیر کشاورزی در مورد نهاده‌های دامی آلوده سیلو‌های همدان

وزیر کشاورزی روز گذشته در سفری به استان همدان اعلام کرد که هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان وجود ندارد، در همین ارتباط روابط عمومی دادگستری استان همدان، این اظهارات وزیر جهاد کشاورزی را گزارش ناصحیح دانست.

بعد از انتشار این خبر در رسانه‌ها و بروز برخی انتقادات نسبت به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، روز گذشته، محمدعلی نیکبخت، وزیر کشاورزی در سفری به استان همدان اعلام کرد: «هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان وجود ندارد.»

نیکبخت با بیان اینکه: استان همدان، پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور است و حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می‌شود، اظهار کرد: این ذرت در بهمن ۱۴۰۱ تخلیه شده که گواهی بهداشت از بندر و تایید سازمان استاندارد و دامپزشکی دارد و اگر مشکلی داشت از مبدا اجازه بارگیری داده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه حجم این ذرت ۲۱ هزار تن بوده و ۳ هزار تن هم از قبل داخل انبار موجود بوده که مشکلی نداشته و پیش از بارگیری و فروش هم در محل نمونه برداری می‌شود و هیچ‌گونه، آفت و آلودگی نداشته است، افزود: از بهمن و اسفند ۱۴۰۱ توزیع آن انجام شده و تاکنون در حال تخلیه بوده که در حین تخلیه فروخته شده و مالک آن مردم هستند. در حال حاضر تنها ۳۰۰۰ تن باقی مانده است، من اطمینان می‌دهم محموله‌های بارگیری شده دارای گواهی سلامت و کاملا بهداشتی بوده است.

ذرت آلوده

پس از اظهارات وزیر کشاورزی در مورد آلوده نبودن ذرت‌های همدان، روابط عمومی دادگستری استان همدان مستندات مربوط به وجود آلودگی نهاده‌های دامی ذخیره شده در اسدآباد را منتشر کرد.

روابط عمومی دادگستری استان همدان ضمن ناصحیح خواندن اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، گزارش اعلام شده در مورد وضعیت نامناسب ذرت‌های موجود در اسدآباد همدان را نتیجه، جمع‌بندی و اجماع نظر گزارش مراکز تخصصی و مراجع نظارتی متعدد و سپس بررسی اسناد و حضور نظارتی میدانی مسئولان دادگستری استان همدان در محل دپوی نهاده‌های استراتژیک دانست و اعلام کرد: پس از اعلام مراجع نظارتی و همچنین مراکز تخصصی، موضوع در دستور کار ویژه دادگستری جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال قرار گرفت.

روابط عمومی دادگستری همدان افزوده است: غیر از بازدید نظارتی میدانی انجام شده که همه اطراف موضوع در آن بررسی شده است بررسی اسناد موجود در سوابق این پرونده نشان می‌دهد از شروع سال ۱۴۰۲ نهاد‌های مختلفی در استان از جمله اداره کل دامپزشکی استان همدان و شرکت سهامی پشتیبانی دام کشور که هر دو زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند در نامه‌های متعددی نسبت به آلوده شدن ذرت‌های موجود در سیلوی شماره ۶ انبار اسدآباد همدان هشدار داده بودند.

مشکل ارگانولپتیکی نهاده‌های ذخیره شده در زرین سیلو به تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ برمی‌گشته است در جایی که رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در نامه‌ای خطاب به اداره کل دامپزشکی استان همدان عنوان می‌کند: محموله ذرت از لحاظ ارگانولپتیکی نامناسب تشخیص داده شده است.

با توصیف وزیر جهاد کشاورزی از سالم بودن تمام ذخیره‌های ذرت موجود در استان همدان این سوال پیش می‌آید که در صورت عدم ورود قوه قضاییه و همکاری با اداره کل دامپزشکی استان همدان، برای نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم و دستور به فوریت در تعیین تکلیف نهاده‌های دامی، آیا خطر ورود نهاده‌های دامی آلوده به دامداری‌ها و مرغ‌داری‌ها رفع می‌شد؟ آیا اقدامات لازم برای تعیین تکلیف این نهاده‌ها به سرعت و با قید فوریت انجام می‌شد؟ /میزان

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105880

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        چه میتوان درباره این دولت نوشت این دولت حتی قابل نقد هم نیست هیچ کس درجای خود نیست کسی که باید در مسجد باشد رییس جمهور است کسی که نوحه خوان ومداح است استاد دانشگاه میشود و به همه هم دکتر میگویند بیچاره دکترا

      ارسال نظر