پلیس راهور دفاتر اسناد رسمی را نقره داغ کرد/ اطلاعیه مهم درباره سند سبز خودرو

پلیس راهور در اطلاعیه ای اعلام کرد: هموطنان عزیز هیچ ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال وسیله نقلیه ندارند.

پلیس راهور دفاتر اسناد رسمی را نقره داغ کرد/ اطلاعیه مهم درباره سند سبز خودرو

پلیس راهور فراجا در پاسخ به ادعای کانون سردفتران مبنی بر رسمی نبودن «سند سبز خودرو»، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 اطلاعیه پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در پاسخ به ادعای کانون سردفتران مبنی بر رسمی نبودن «سند سبز خودرو» به این شرح است: 

«کانون سردفتران و دفتریاران مدعی است که سند مالکیت وسایل نقلیه می‌بایست در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و پلیس راهور صلاحیت لازم برای صدور سند رسمی را ندارد که این ادعا قبلا توسط شعب دیوان عالی عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفته و آرای قطعیت‌یافته دیوان، سند پلیس را به عنوان سند رسمی مورد پذیرش قرار داده است. متعاقبا دادستان کل کشور در سال ۱۴۰۰ طی بخشنامه‌ای کفایت سند صادره از سوی پلیس و عدم ضرورت مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند مالکیت وسیله نقلیه را مورد تاکید قرار داد. 

اخیرا نیز تعدادی از سردفتران درصدد ابطال بخشنامه مذکور (عدم ضرورت مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند مالکیت وسیله نقلیه و کفایت سند صادره از سوی پلیس) برآمدند  که هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه رسیدگی تاریخ ۱۴٠۲/٠۴/۲۷ ادعای مطرح‌شده از سوی سردفتران را مخالف قانون تشخیص داد و شکایت آن کانون را رد کرد و بر رسمی بودن اسناد صادره توسط پلیس برای مالکیت وسایل نقلیه صحه گذاشت.

پلیس راهور فراجا در راستای کاهش هزینه‌های مردم (اکنون حدود ۴۰ درصد هزینه نقل و انتقال وسایل نقلیه کاهش یافته است) و همچنین تسهیل امور مربوط به نقل و انتقال وسیله نقلیه، موضوع فوق را پیگیری کرد که با توجه به آرای شعب و هیات عمومی دیوان عدالت اداری و نیز ابلاغ دادستان محترم کل کشور، نحوه برداشت سردفتران از ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را رد می‌کند و هموطنان عزیز هیچ ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال وسیله نقلیه ندارند. 

لازم به ذکر است در بند (ف) تبصره ۶ و بند (ط) تبصره ۱۰ قانون بودجه ۱۴۰۱ و مجدد در بند (س)  تبصره ۶ و بند (د)  تبصره ۱۰ قانون بودجه ۱۴۰۲، قانون‌گذار به انجام تمام مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو و موتورسیکلت توسط فرماندهی انتظامی و رسمی بودن سند مالکیت صادره از سوی پلیس راهور تاکید نموده است.»

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102477

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر