خبر خوش برای مددجویان/ یارانه جدید برای مددجویان کمیته امداد

تمامی مددجویان کمیته امداد از طرح رایگان شدن بهای آب، برق و گاز برخوردار شدند.

خبر خوش برای مددجویان/ یارانه جدید برای مددجویان کمیته امداد

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) از ثبت اطلاعات تمامی مددجویان برای برخورداری از طرح رایگان شدن بهای آب، برق و گاز خبر داد و گفت: حتی مستاجران هم مشمول این طرح شدند.

علی بحیرایی درباره طرح برخورداری مددجویان از رایگان شدن بهای آب، برق و گاز اظهار داشت: در حال حاضر تمامی مددجویان کمیته امداد در سامانه متمرکز و مشترک ارتباطی با شرکت‌های انرژی ثبت هستند و مشمول برخورداری از طرح رایگان شدن قبوض می باشند.

وی همچنین با اشاره به ثبت مشخصات محل زندگی مددجویانی که مستاجر هستند، افزود: اطلاعات این مددجویان نیز در صورت تغییر محل زندگی به سرعت توسط مددکاران در سامانه ثبت می شوند و هیچ وقفه‌ای در استفاده از طرح رایگان شدن قبوض وجود ندارد.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد در پاسخ به انتقاد برخی مددجویان در محرومیت از طرح رایگان شدن قبوض در برخی ماه‌ها توضیح داد: این موضوع ناشی از تغییر الگوی مصرف است که در فصول مختلف سال به طور متفاوت محاسبه می شود.

بحیرایی ادامه داد: طبق قانون جدید که مشمول همه مددجویان می شود، برخوداری از رایگان شدن قبوض برق، آب و گاز بستگی به الگوی مصرف دارد. یعنی هر مددجویی که پایین تر از سقف الگوی مصرف که توسط شرکت های توزیع کننده انرژی در ماههای مختلف اعلام می شود، مصرف کنند، مشمول صفر شدن هزینه مصرف خواهند بود.

وی با بیان اینکه اکنون در فصل تابستان شرایط مصرف به خصوص در برق و آب تغییر می کند افزود: با وجود اینکه در زمستان بیش از ۸۰ درصد مددجویان از برق رایگان بهره مند بودند، اما در تابستان به دلیل عبور از الگوی مصرف اکنون به ۳۰ درصد یعنی ۴۲۰ هزار خانوار رسیده است.

به گفته مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد، با این وجود شاهد رعایت بسیار خوب مصرف آب در مددجویان هستیم و شمار خانوارهای بهره مند از قبض صفر آب به ۲ برابر اسفندماه پارسال رسیده است و اکنون ۲۲۰ هزار خانوار از قبض آب صفر برخوردار هستند.

البته بحیرایی تاکید کرد که این آمار هر ماه متناسب با شرایط مصرف و سطح الگو تغییر خواهد کرد، اما هیچ مددجویی کمیته امداد در کشور وجود ندارد که از شرایط طرح قبوض رایگان انشعابات برخوردار نباشد.

گفتنی است، کمیته امداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار را تحت پوشش دارد که از این تعداد یک و نیم میلیون خانوار شرایط برخورداری از امتیاز اشتراک رایگان دارند. با این وجود به دلیل نوع مصرف، به طور میانگین تنها نیمی از این تعداد طی ۲ سال آغاز طرح موفق به برخورداری از طرح قبوض رایگان مددجویان کمیته امداد شدند.

بر اساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد، بهای برق مشترکان در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف، بهای آب تا سقف ۳۰ درصد الگوی مصرف و گاز بنابر الگوی مصرف به طور کامل رایگان خواهد بود و برابر با صفر محاسبه شد.

این قانون در بودجه ۱۴۰۲ بازنگری شد و طبق آن تمامی مددجویان واجد شرایط چنانچه الگوی مصرف اعلامی را رعایت کنند مشمول این طرح خواهند شد.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101853

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر