جزییات مهم بیمه و درمان رایگان ۲۵ میلیون ایرانی

از این پس ارائه خدمات سرپایی و بستری برای 3 دهک اول درآمدی در مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی رایگان است

جزییات مهم بیمه و درمان رایگان ۲۵ میلیون ایرانی

طبق اعلام وزیر بهداشت، از این پس خدمات بستری و سرپایی سه دهک یک، دو و سه در مراکز و بیمارستان‌های دولتی رایگان است.

آن‌طور که عین‌اللهی وزیر بهداشت اعلام کرد، پیش از این پنج دهک نخست جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته بودند و از این پس علاوه بر بیمه رایگان، با تصویب دولت همه خدمات بستری و سرپایی برای سه دهک اول جامعه در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد بود.

ما برای دریافت جزئیات بیشتر با سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت و البته با پدرام پاک‌آیین  سخنگوی این وزارتخانه هم گفت‌وگو کردیم.

همواره این دغدغه مطرح بوده است که با توجه به کوچک شدن سفره و کاهش قدرت خرید مردم، ممکن است بخشی از نیازهای ضروری شامل تغذیه مناسب، درمان و حتی نیازهای آموزشی و تفریحی جامعه دچار خدشه و نارسایی شود. در این میان مسئله درمان چنان‌چه به‌موقع صورت نگیرد، بیش از هر موضوع دیگری چالش‌برانگیز، آسیب‌زننده و گاهی جبران‌ناپذیر خواهد بود. البته شعار «پول نداشتن نباید مانع از درمان شود» همیشه توسط دولت‌ها و وزرای بهداشت سر داده می‌شود؛ اما این که چقدر به آن عمل شود، خود جای بحث و بررسی جداگانه دارد که اکنون مجال آن نیست.

درمان ۲۵ میلیون نفر رایگان می شود

در عین حال، با تصویب دولت، اکنون بخشی از این دغدغه برطرف شده است و طبق برآورد خبرگزاری مهر، سه دهک پایین با جمعیتی حدود 25 میلیون نفر می‌توانند از این پس در مراکز و بیمارستان‌های دولتی از خدمات رایگان در بخش سرپایی و بستری بهره‌مند شوند.  بر اساس دهک‌بندی‌های انجام‌شده، گروه‌های جمعیتی کشور در ۱۰ دهک تقسیم‌بندی می‌شوند که دهک‌های اول تا پنجم، سطح درآمدی پایین‌تری نسبت به دهک‌های ششم تا دهم جامعه دارند.

پرداخت ۱۰۰ درصد حق بیمه

همچنین پرداخت ۱۰۰ درصد حق بیمه سلامت ایرانیان هم که پیش از این توسط دولت انجام می‌شد، همچنان ادامه دارد و پنج دهک پایین در این زمینه نیز مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.

۱۲.۵ میلیون نفر مشمول بیمه رایگان

تحقق وعده رایگان شدن بیمه سلامت، از جمله اقدامات موثر دولت در خدمت‌رسانی به پنج دهک درآمدی پایین بود و از تیرماه گذشته دو دهک به سه دهک اول افزوده شدند. در واقع با اضافه شدن دو دهک چهارم و پنجم به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان کشور، از ابتدای تیرماه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این دهک‌ها بیمه سلامت رایگان دریافت می کنند.

خوب است بدانیم که اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور  سازمان بیمه سلامت ایران را مکلف کردند، فروردین‌ماه هر سال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد بدون بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی کند و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

ممکن است، برای عده‌ای که احیانا مشمول این بیمه نیستند این پرسش پدید آید که چگونه می‌توان خدمات بیمه رایگان سلامت را دریافت کرد.در پاسخ باید گفت، تعیین افراد مشمول این دهک‌های درآمدی با وزارت رفاه و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان است و افراد فاقد پوشش این بیمه می‌توانند از طریق سامانه بیمه سلامت برای ثبت نام و دریافت پوشش بیمه و نیز ثبت درخواست ارزیابی وسع اقدام کنند. همچنین بیمه‌شدگانی که دارای پوشش بیمه سلامت ایرانیان هستند، می‌توانند از طریق این سامانه برای تمدید پوشش بیمه خود اقدام کنند.

 

 

   خدمات درمان برای  3 دهک نخست در سراسر کشور   رایگان  است

ما درباره سه دهک نخست  با پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت همکلام می شویم که وی تاکید می کند: پیش از این پوشش بیمه برای پنج دهک نخست جامعه رایگان بود که با ابلاغ مصوبه جدید دولت، از این پس درمان اعم از  بستری و خدمات سرپایی در سراسر کشور برای سه دهک درآمدی اول رایگان خواهد بود. دهک بندی و ملاک تشخیص قرار داشتن افراد در هر دهک را وزارت تعاون، کار و  رفاه  اجتماعی تعیین می کند. در این باره ، دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت هم در گفت و گو با خراسان  می گوید: اجرای این طرح همزمان با ابلاغ تعرفه های پزشکی امسال توسط معاون اول ابلاغ شد و طبیعتا خدمات این طرح شامل درمان های ضروری و بیمه ای است و مواردی همچون زیبایی در این طرح جایی ندارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101563

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر