زندگینامه :مه‌لقا ملاح

مَه‌لَقا مَلّاح متولد ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در نوکندهاست. وی کتابدار و فعال محیط زیست اهل ایران می باشد. ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مه لقا ملاح ۱۰۴ ساله شد.مه‌لقا ملاح " معروف به مادر محیط زیست ایران صبح امروز هفدهم آبان ماه سال ۱۴۰۰ در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

زندگینامه :مه‌لقا ملاح

مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران ،  مه لقا ملاح مدرک دکترای علوم اجتماعی خود را از سوربن پاریس گرفته است.

مَه‌لَقا مَلّاح متولد ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در نوکندهاست. وی کتابدار و فعال محیط زیست اهل ایران می باشد.  ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مه لقا ملاح ۱۰۴ ساله شد.مه‌لقا ملاح " معروف به مادر محیط زیست ایران صبح امروز هفدهم آبان ماه سال ۱۴۰۰ در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

دکتر ملاح فرزند خدیجه افضل وزیری و نوهٔ بی‌بی‌خانم استرآبادی، بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» است و از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود.

  کودکی و نوجوانی مه لقا ملاح

مه‌لقا هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در کاروان‌سرای عباسی در میان راه به‌دنیا آمد. مادرش خدیجه افضل وزیری و مادر‌بزرگ وی بی‌بی‌خانم استرآبادی از زنان پیشگام عصر خود بودند.

پدرش آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد و به همین دلیل، مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد.

 
مه‌لقا ملاح (نفر وسط) به همراه مادرش خدیجه افضل وزیری و خواهرش مهرانگیز ملاح.

تحصیلات مه لقا ملاح

او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت و برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند.

وی با مدرک دکترا به ایران بازگشت. در فرانسه ضمناً دورهٔ کتاب‌داری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند. در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ مؤسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد.

ملاح در فرانسه دوره کتاب‌داری را نیز در کتابخانه ملی فرانسه گذراند و در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول به کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانه موسسه تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد.

پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست گذاشت.

او موفق شد شعبات سازمان غیر دولتی جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد و حالا چند سالی‌ بود که منزل شخصی‌اش را به دفتر کار جمعیت و پاتوق طرفداران محیط زیست تبدیل کرده بود.

پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست گذاشت.

زن ایرانی که ۶۰ سال زباله تولید نکرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان |  Mehr News Agency

 

مه لقا ملاح و حفاظت از محیط زیست

مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت. این سازمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ رسماً اعلام موجودیت کرد.

مه‌لقا ملاح - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

آثار مه لقا ملاح 

از مه‌لقا ملاح مقالات متعددی دربارهٔ آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون منتشر شده‌است.

مادر 96 ساله سبز

 

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2085

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر