۷۰۰ میلیون دلار آیفون به اسم دلار تلگرامی وارد شد

در حالی باید قیمت‌گذاری آیفون‌های وارداتی براساس نرخ سنا انجام می‌شده است که این کار براساس نرخ دلار تلگرامی انجام شده است و در این بین به نظر می‌رسد که واردکنندگانی که از این مسیر درامد کسب کردند از تور سازمان امور مالیاتی فرار کرده اند.

 ۷۰۰ میلیون دلار آیفون به اسم دلار تلگرامی وارد شد

در حالی باید قیمت‌گذاری آیفون‌های وارداتی براساس نرخ سنا انجام می‌شده است که این کار براساس نرخ دلار تلگرامی انجام شده است و در این بین به نظر می‌رسد که واردکنندگانی که از این مسیر درامد کسب کردند از تور سازمان امور مالیاتی فرار کرده اند.

به گزارش عرشه‌آنلاین، براساس مصوبه شورای رقابت، کلیه کالاهای وارد شده از طریق رویه‌های مختلف وارداتی(بجز موارد تامین ارز شده از طریق سامانه نیما و بازار مبادله‌ای) نظیر رویه واردات در برابر صادرات خود، باید براساس نرخ اسکناس سنا قیمت‌گذاری شوند. به این ترتیب سازمان امور مالیاتی نیز، مالیات کالاهای وارد شده از طریق این رویه وارداتی را براساس نرخ سامانه سنا محاسبه کرده است.

باید توجه داشت که یکی از کالاهایی که به طور عمده و با ارزشی حدود ۷۰۰ میلیون دلار از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور شده است، آیفون‌های رفرش و ریپک آمریکایی است. با این وجود فعالان این حوزه شاهد بودند که قیمت‌گذاری این دسته از تلفن‌های همراه وارد شده به جای نرخ اسکناس سنا، براساس نرخ ارز بازار آزاد قیمت‌گذاری شده است.

اختلاف قیمت بیش از ۲۰ میلیون تومانی در محاسبه مالیات تلفن همراه آمریکایی

به عبارت دیگر شاهد درآمدهایی تا حدود ۲۰ میلیون تومان بیشتر به ازای هر تلفن همراه بوده‌ایم. این در حالی است که به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی، مالیات واردکنندگان را براساس روند قانونی، با نرخ سنا محاسبه کرده است. این بدین معنا است که با توجه به اختلاف قیمت چند ده میلیون تومانی که به آن اشاره شد، شاهد فرار مالیاتی گسترده‌ای در حوزه واردات از مسیر واردات از محل صادرات خود بوده‌ایم.

همانطور که اشاره شد حجم واردات حدودی آیفون‌های آمریکایی از این مسیر ۷۰۰ میلیون دلار است و با توجه به مابه‌التفاوت قیمت فروش با نرخ اسکناس سنا، می‌توان گفت که شاهد فرار مالیاتی سنگینی از سوی واردکنندگان این دسته از تلفن همراه بوده‌ایم.

سوت‌زنی و ضرورت توجه جدی سازمان امور مالیاتی به احتمال فرار مالیاتی چند میلیون دلاری

لازم به ذکر است، یکی از مسائلی که طی یک سال و نیم اخیر مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است بحث سوت‌زنی است. در این رویه تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت گزارشات مردمی، افراد دلسوز و رسانه‌ها فرارهای مالیاتی که از طریق مسیرهای سیستمی و یا ظرفیت کارشناسی سازمان امور مالیاتی شناسایی نشده‌اند، مشخص شوند. به این ترتیب شاهد تنگ‌تر شدن حلقه مالیات برای فراریان خواهیم بود.

البته موارد تشویقی و حمایتی براساس قانون برای گزارشگران فساد در نظر گرفته شده است مانند پرداخت ۱ درصد از کل مبلغ فرار مالیاتی اعلام شده پس از وصول و یا حمایت‌های مربوط به جلوگیری از به خطر افتادن موقعیت شغلی افراد. باید به این نکته اشاره کرد که این حمایت‌ها خالی از اشکال نیست و با در نظر داشتن تجارب ماه اخیر برخی به نظر می‌رسد که مواردی از آیین‌نامه‌های اجرایی نیاز به اصلاح دارد.

نمونه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد نیز مثالی است از موارد سوت‌زنی که مستندات آن از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شده است. باید توجه داشت که بحث مابه‌التفاوت قیمت فروش آیفون‌های آمریکایی حجم گسترده‌ای دارد و باید مورد توجه جدی سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. / تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 99316

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر