شکر نیست!

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص علت کمبود شکر در بازار توضیحاتی ارائه کرد.

شکر نیست!

شکر نایاب شد. با وجود گفته‌های مسئولان مبنی بر اینکه کمبودی در بازار شکر وجود ندارد، شکر نایاب شده است. کمبود شکر و گرانی این کالای اساسی در کشور، نه تنها گلایه مردم را به دنبال داشته، بلکه شیرینی‌فروشی و قنادی‌ها را نیز در آستانه تعطیلی قرار داده است. قیمت شکر به یک‌باره، افزایش معناداری داشته است و دولت برای کاهش فشار بر دهک‌های ضعیف، اقدام به توزیع شکر با نرخ مصوب در فروشگاه کرده است.

بیشتر بخوانید: بحران در بازار شکر | شکر گران‌تر می‌شود

با این وجود، در برخی مواقع خانوارها با کمبود عرضه و قفسه‌های خالی شکر روبه‌رو می‌شوند که برای تامین نیاز خود، چاره‌ای جز خرید با نرخ بالاتر از بازار آزاد ندارند. برخی از فروشندگان هم به دلیل عدم ثبات قیمت، از فروش شکر سر بازمی‌زنند. شیرینی‌فروشی‌ها نیز از کمبود شکر رنج می‌برند و بعضا راه نجات از وضعیت فعلی را تعطیلی واحد صنفی می‌دانند.

شکر

با افزایش قیمت جهانی شکر، وزارت جهاد کشاورزی قیمت پایه ثبت سفارش شکر را افزایش داده است. در حال حاضر، قیمت شکر درب کارخانه، ۲۵ هزار و ۵۰۰ و قیمت شکر فله مصرف‌کننده، ۲۸ هزار تومان است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص علت کمبود شکر در بازار توضیحاتی ارائه کرد و گفت:  کارخانجات تولید شکر، متقاضی فروش شکر هستند ولی به دلیل کمبود نقدینگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این شکر خریداری نشده است.

چرا شکر نایاب شد؟

مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت کمبود شکر در بازار گفت: هیچ گونه کمبودی در زمینه شکر و کالاهای دیگری وجود ندارد.

مسعود امرالهی، مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت کمبود شکر در بازار در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: هیچ گونه کمبودی در زمینه شکر و در هیچ کالای دیگری نداریم. مسئله‌ای که وجود دارد این است که یک محموله ۱۰ هزار تنی شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی برای صنوف مختلف در استان‌های مختلف توزیع شد و از این ۱۰ هزار تن کمتر از ۵۰ تن آن جذب بازار شده است.

مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: تنظیم بازار شکر بر عهده انجمن قند و شکر است. این انجمن ۲۰ تن شکر سهمیه‌ای در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده است که ۵۰ درصد این سهمیه، به فروش رسیده است. شکر برای بخش خصوصی است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید تبادلات مالی خود را با آنها به موقع انجام دهند که اقدام به این کار نکرده بودند و به همین دلیل با کمبود در بازار مواجه شدیم.

امرالهی افزود: کارخانجات تولید شکر، متقاضی فروش شکر هستند ولی به دلیل کمبود نقدینگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این شکر خریداری نشده است. احتکاری از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ نداده است و توزیع شکر در ۳ فروشگاه زنجیره‌ای آغاز شده و سایرین قول داده‌اند از فردا عرضه را شروع کنند.

مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: جهاد کشاورزی از یک ماه قبل شکر مورد نیاز را تخصیص داده است. عدم عرضه و احتکار دلیل کمبود شکر نیست. با افزایش قیمت جهانی شکر، وزارت جهاد کشاورزی قیمت پایه ثبت سفارش شکر را اصلاح کرده است.

مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: شکر در حد نیاز کشور موجود است و کمبودی وجود ندارد. قیمت شکر درب کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ و قیمت شکر فله مصرف کننده ۲۸ هزار تومان است.

نرخ سقف ارزی شکر تعیین شد

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از تعدیل نرخ سقف ارزی واردات شکر جهت تسهیل در فرایند ورود کالا به کشور خبر داد.

به گزارشعرشه آنلاین و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، میثم جاهدی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی (تجارت خارجی) گفت: نظر به واگذاری امور تعیین سقف قیمت ارزی واردات شکر، نشست کمیته قیمت‌گذاری شکر که به دلیل عدم حضور نماینده بخش خصوصی به تعویق افتاده بود، در ۲۲ خرداد ماه با حضور معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیران معاونت، مسؤولان دستگاه‌های نظارتی و نماینده گمرک در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و پس از بررسی شرایط بازار و استماع نظرات بخش خصوصی، دولتی و نظارتی، سقف قیمت ارزی جهت تسهیل ورود کالا به کشور مطابق با شرایط جهانی، افزایش یافت.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی (تجارت خارجی) وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: قیمت تعیین شده برای شکر با پولاریزه ۹۹ به بالا ۶۱۰ (یوروCIF) در بنادر ایران مشخص شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94516

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر