موج جدید گرانی در راه است!

موج جدید گرانی در راه است!

موج جدید گرانی در راه است!

موج جدید گرانی در راه است. برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که بخشنامه اخیر بانک مرکزی موج جدیدی از گرانی‌ها را در جامعه شکل می‌دهد.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، از فردا ۴ تیر ماه ۱۴۰۲، تمامی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان – البته به استثنای نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها - و درگاه‌‌های پرداخت اینترنتی ملزم به پرداخت کارمزد هستند.

به عبارت دیگر، هر یک از دارندگان دستگاه های کارت خوان باید به ازای فروش هر قلم کالای خود کارمزدی را پرداخت کنند.

اما این بخشنامه یک سوی دیگر نیز دارد که به نظر می رسد تدوین کنندگان آن توجه کمتری به این نکته داشته اند.

اجرای این بخشنامه دو اتفاق احتمالی را در پی خواهد داشت.نخست این که دارندگان دستگاه های کارت خوان از پذیرش کارت های عابر بانک به انحای مختلف طفره رفته و از مشتریان خود درخواست پول نقد می کنند. دیگر این که میزان کارمزد تعیینی را به هر نحو ممکن بر قیمت تمام شده کالاها و اقلام عرضه شده خود اضافه می کنند که در هر دو حالت فشار مضاعفی بر مردم و خریداران خواهد آمد.

پیش از این نیز در گزارشی نسبت به احتمال افزایش زیرپوستی برخی قیمت ها و شکل گیری موج تازه ای از گرانی ها هشدار داده بودیم.

اما سیاست دولت و مسئولان بانک مرکزی در مواجهه با افزایش احتمالی قیمت ها و شکل گیری گرانی ها چه خواهد بود؟

خاطره افکارعمومی هنوز ماجرای پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده از جیب مردم به ارائه کنندگان خدمات و کالاها را به خاطر دارد. همچنان که هنوز نیز در برخی از قبوض دریافتی از رستوران ها و .... مبلغی با عنوان ۹ درصد ارزش افزوده چشم نوازی می کند که بر قیمت نهایی آن کالا یا خدمات افزوده شده است .

منبع: اطلاعات

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93843

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر