خبر مهم درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی و دهک‌بندی خانوارها

آخرین اخبار و جزئیات درباره یارانه نقدی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و دهک‌بندی خانوارها اعلام شد.

خبر مهم درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی و دهک‌بندی خانوارها

یارانه نقدی ۶ دهک پایین و سه دهک اول شارژ می‌شود. سه دهک اول مشمول یارانه نقدی به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شده‌اند. جزئیات نوع دهک‌بندی‌ها خانوارها برای دریافت یارانه نقدی و واریز یارانه نقدی اعلام شد. نحوه افزایش یارانه‌ نقدی خانوارها با طرح جدید اعلام شد. دهک‌بندی‌ یارانه نقدی خانوارها با عدالت انجام نشده است. دولت موظف است یارانه نقدی سه دهک بالایی را حذف کند و به سه دهک پایین جامعه پرداخت کند. 

یارانه نقدی

آخرین اخبار و اطلاعات درباره اجرای طرح یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی را می‌توانید در عرشه آنلاین بخوانید.

خبر تازه از افزایش یارانه نقدی و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

وزیر کار گفت: ۲۰ درصد اعتبار اضافه کالابرگ برای سه دهک کم‌درآمد جامعه در صورت خرید اعتباری بیش از ۷۰ درصد مبلغ یارانه، از امروز به حسابشان واریز می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست ویدئوکنفرانس با مدیران‌کل ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور که مدیران‌کل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز حضور داشتند، با تشریح اهداف اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: اجرای طرح ملّی کالابرگ الکترونیک مصوبه مجلس شورای اسلامی و در راستای سیاست‌های عدالت‌بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از سال گذشته و با تکمیل سامانه شبکه ملّی اعتبار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک آغاز و در اسفندماه ۱۴۰۱ نیز به صورت سراسری به مرحله اجرا درآمد.

مرتضوی گفت: به دنبال تاکیدات ریاست محترم جمهوری و به منظور تامین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تامین منابع مالی افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفت.

وزیر رفاه اجتماعی با بیان این‌که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند، اظهار داشت: اجرای اثربخش این طرح نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور است.

او  تاکید کرد: در مرحله نخست و به منظور حمایت از خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه از ۱۳ خرداد ماه برای آنان اعمال می‌شود و این افراد می‌توانند به شرط استفاده بیش از ۷۰ درصدی از سبد ۱۱ قلم کالای طرح کالابرگ الکترونیکی، مشمول این افزایش شوند.

مرتضوی گفت: دولت در ادامه برای کل خانوارهای دهک‌های اول تا سوم این افزایش را اعمال می‌کند و تلاش دارد برای سایر دهک‌ها نیز این طرح را عملیاتی کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اطلاع‌رسانی متمرکز و گسترده به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی‌(ره) برای برخورداری از این طرح و افزایش اعتبار یارانه تاکید کرد و افزود: دولت برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تنظیم بازار، رشد تولید و مهار تورّم داشته و اجرای طرح کالابرگ در همین راستا است.

لازم به ذکر است، ۱۱ قلم مشمول طرح کالابرگ شامل شیر کم چرب بطری، پنیر UF، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر و ماست پرچرب می‌شود.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان است که در مرحله جدید به یارانه خانوارهایی که این مبلغ را دریافت می‌کنند، ۲۰ درصد، معادل ۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح، امکان استفاده از ۸۰ هزار تومان وجود دارد؛ ۶ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ شامل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت در این طرح ملی مشارکت دارند. در شهرها و روستاهای کوچک نیز برخی فروشگاه‌های خُرد به بارکدخوان مجهز شده‌اند تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۱ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.

همچنین خانوارها می‌توانند جهت مشاهده موجودی و باقیمانده اعتبار یارانه و لیست موجودی کالاها با تلفن همراه سرپرست خانوار کد دستوری #۲۸*۷۸۸* و #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

خبر مهم مجلس درباره یارانه نقدی و دهک‌بندی‌ یارانه نقدی خانوارها 

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع دهک‌بندی‌ها خانوارها برای دریافت یارانه نقدی و واریز یارانه نقدی توضیحاتی ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم درباره طرح جدید یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی | یارانه‌بگیران حتما بخوانند

بیشتر بخوانید: مبلغ یارانه نقدی خرداد ماه افزایش می‌یابد؟

یارانه نقدی

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع دهک‌بندی‌ها خانوارها برای دریافت یارانه نقدی و در خصوص واریز یارانه نقدی گفت: ۱۰ سال است که ما گفتیم دولت موظف است یارانه سه دهک بالایی را حذف کند و به سه دهک پایین جامعه پرداخت کند؛ دوباره در قانون آوردیم که آزمون وسیع انجام شود، یعنی هر که دارایی دارد یارانه نگیرد؛ دهک‌بندی‌ یارانه نقدی خانوارها با عدالت انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: خبر جدید وزیر اقتصاد درباره تغییر یارانه‌ نقدی | کالابرگ جایگزین یارانه می‌شود؟

عبدالرضا مصری، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با اشاره به اینکه در طول تاریخ هیچ کشوری از جهات مختلف تحت این همه تحریم قرار نگرفته، یادآور شد: یک تحریمی که در کشور ما نظیر ندارد، این است که خیلی از متغیرها قابل شناسایی نیست و دشمن مرتب در صدد تغییر برنامه‌های خودش است، اما ما هم خیلی قدرت داشتیم، یک تیم ۴۰۰ نفره دور میز ایران در خزانه‌داری آمریکا نشستند و برعلیه ما کار می‌کنند، ما ۹۰ درصد برنامه‌های آنها را خنثی کردیم اما یک مقدار طول کشیده است. گاهی هم که آنها شدت تحریم‌ها را اضافه می‌کنند ما هم ناچاریم برنامه‌های مان را عوض کنیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: چون راهی که برای خنثی کردن پیدا کردیم شناسایی می‌کنند که البته گاهی عوامل داخلی هم به آنها کمک می‌کنند، آنها هم پس از شناسایی بلافاصله می‌روند با آن کشور یا شرکت می‌بندند یا آنها را تطمیع و تهدید می‌کنند که به ما جنس نفروشند، بعد ما هم دوباره باید مرکز جدید را تعطیل کنیم و برویم سراغ یک برنامه جدید.

این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: تا اینجا ما خیلی موفق بودیم، چون آنها حتی به ۱۰ درصد اهداف خودشان هم نرسیدند، البته نه اینکه ما خیلی خوشحال باشیم، چون واقعاً خیلی از طبقات اجتماعی ما هم تحت فشار بودند، یک جنگی در اوکراین اتفاق افتاد، یک مقداری غلات و انرژی تولید می‌کردند، تورم این کشورها را به دلیل این دو قلم ببینید، به دلیل تأثیرگذاری بر انرژی عدد تورم کشورهای اروپایی در حال دو رقمی شدن است، آنها همه با هم هستند آمریکا هم با آنهاست با این وجود به این معضلات، گرفتار شدند حال حساب کنید همه اینها علیه ما شدند اما ما تا اینجا با این قوت و اقتدار ایستادیم.

مصری با اشاره به اینکه سرمایه این کشور مردم هستند، گفت: والا همین اتفاقات در زمان قاجار هم افتاده یک درصد از این مسائل هم نبوده و ما در مقاطعی دو سوم کشورمان را بدون جنگ از دست دادیم، جنگ تحمیلی گذشته، تحریم‌ها گذشته اما مردم اجازه ندادند یک متر از کشور کم شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از برنامه در خصوص نوع دهک‌بندی‌ها در خصوص واریز یارانه توضیح داد :۱۰ سال است که ما گفتیم دولت موظف است، یارانه سه دهک بالایی را حذف کند و به سه دهک پایین جامعه پرداخت کند، دوباره در قانون آوردیم که آزمون وسیع انجام شود، یعنی هر که دارایی دارد یارانه نگیرد، دولت می‌گوید که آن سازوکارهایی که همه منابع درآمدی فرد را داشته باشیم یک بانک اطلاعاتی جامع نیاز دارد که ما نداریم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: یکی از ارکانی که این مجلس برای خودش تعریف کرده هوشمندسازی است، یک مزیت مهم هوشمندسازی این است که شما همه اطلاعات خانوارها را داشته باشید که دیگر به افراد وابسته نباشید، مجموع اطلاعات درآمدی مردم به صورت محرمانه در جایی باشد، تا در چنین مواردی بتوان از آن استفاده کرد و اگر قرار است ترمیمی صورت بگیرد، بر اساس اطلاعات دقیق باشد.

مصری با اشاره به اینکه متاسفانه دهک‌بندی‌های ما با عدالت انجام نشده، اظهار کرد: چون آن هوشمندسازی را نداریم به تبع آن نتوانستیم دهک‌بندی درستی هم انجام دهیم، لذا اینکه مرتب در این مجلس بحث هوشمندسازی مطرح می‌شود به همین دلیل است، هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی سازی و بعد ماحصل آنها کارآمدسازی از اهداف اصلی مجلس یازدهم است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از برنامه در خصوص نوع دهک‌بندی‌ها در خصوص واریز یارانه توضیح داد :۱۰ سال است که ما گفتیم دولت موظف است، یارانه سه دهک بالایی را حذف کند و به سه دهک پایین جامعه پرداخت کند، دوباره در قانون آوردیم که آزمون وسیع انجام شود، یعنی هر که دارایی دارد یارانه نگیرد، 

در پایان نیز به قانون اخذ مالیات از پزشکان اشاره و عنوان کرد: در قانون بودجه آمده هر عملی در هر بیمارستانی انجام شود باید ۱۰ درصد حق‌العمل پزشک به عنوان مالیت پرداخت شود، چون قبلاً بیمارستان مالیات‌ها را پرداخت می‌کرد، اما بعد دیدیم یک پزشک ممکن است در ۱۰ بیمارستان، ۱۰ عمل مختلف داشته باشد، لذا در مجلس قانونی مصوب شد که کلیه بیمارستان‌ها مکلفند ۱۰ درصد حق‌العملی که به پزشک می‌دهند را به نام خود پزشک به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

آخرین جزئیات از طرح یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی

سه دهک اول به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته می‌شوند و افزایش یارانه نقدی را به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌دهیم.

میز اقتصاد به بررسی یارانه خرید کالا و کالابرگ الکترونیکی با حضور عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بحث و بررسی شد.

* این طرح چگونه انجام می‌شود؟

عسگریان: سه دهک اول به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته می‌شوند و ما افزایش یارانه‌ای را به کمیته ی امداد و بهزیستی اختصاص می‌دهیم و ما یارانه آنها را با این طرح جدید شارژ خواهیم کرد.

هر دهک ما بین دو میلیون و هشتصد تا دو میلیون و نهصد خانوار تشکیل می‌دهند که دهک‌های ما کلا هشتاد و هفت میلیون نفر هستند که بیست و چهار میلیون در سه دهک اول مستقر هستند.

بنده برای اینکه کارتم هشتاد هزار تومان شارژ شود، نیاز به خرید هفتاد درصد است و باید از آن یازده قلم اعلام شده خرید شود که این شارژ انجام شود. من برای اینکه مشمول اعتبار جدید شوم باید حداقل سیصد هزار تومان از یارانه‌ام را مصرف کنم. شیر، پنیر، تخم مرغ، برنج، مرغ، حبوبات، قند و شکر، ماکارانی و لبنیات  ا شامل می‌شود. برای هر کدام از اینها میزان مشخصی در نظر گرفته شده است که تا آخر ادامه دارد‌.

حجمی که بیرون آمده یک مبلغی دارد که دولت نسبتی از آن تورم را پوشش می دهد. این یازده قلم متمرکز روی سبد خرید مردم است. یارانه کاملا اختیاری است و اگر از کالای اعلام شده خرید نکنند، می‌توانند از کالا های دیگر خرید کنند اما دیگر کارتشان هشتاد هزار تومان شارژ نمی‌شود و می‌توانند فقط یک کالا را خرید کنند و اختیار کامل دارند و می‌توانند هر تعداد از این یازده قلم که خواستند را تهیه کنند.

از پانزدهم تا هفدهم هر ماه یارانه‌شان شارژ می‌شود. یارانه نقدی شش دهک پایین و سه دهک اول شارژ می‌شود و برای مددجویان بیست درصد اضافه شارژ می‌شود. می‌تواند خرید را یک جا خرید نکند، اما یک ماه فرصت دارد که سیصد و بیست هزار تومان خرید کند. اگر تا آخر ماه خرید نکند، هشتاد هزار تومان شارژ انجام نمی‌شود. کسی که نمی‌خواهد از طرح استفاده کند، می‌تواند آن را در هر جا میخواهد استفاده کند و هشتاد هزار تومان شارژ آن دارای شروطی است. 

* مردم به کجا باید مراجعه کنند؟

عسگریان: شش فروشگاه زنجیره ای بزرگ در این طرح نقش فعال دارند و فرد می تواند خرید قلم ها را انجام بدهد و اگر کسی در روستا و دهستان باشد، در این جاها در فروشگاه های زیادی بارکد خوان اقلام نصب شده که می تواند آنها را بخوانند و بر اساس آن عمل کنند، پس می‌توانند به فروشگاه‌های دارای بارکدخوان مراجعه کنند.

مردم می‌توانند اپ شما را برای انجام این کارها نصب کنند و می‌توانند اعتبار خود را با هر بار وارد شدن به آن متوجه شوند؛ از بازار و وزارت کار و فارا می‌توانند آن را دریافت کنند و موقعیت فروشگاه‌ها را می‌بینند و می‌توانند به آن مراجعه کنند. 

*نشان تجاری خاصی باید خرید شود؟

عسگریان: خیر، می تواند هر برند دلخواهی خرید شود فقط پایه در نظر گرفته می‌شود و مابه‌التفاوت از آن مبلغ کم می‌شود. حبوبات می‌تواند طیف وسیعی باشد اما پایه برای آن درنظر گرفته شده است. اگر گران‌فروشی انجام شده باشد، تعزیرات باید بررسی انجام دهد و برخورد کند. قیمت شیر و پنیر تعزیراتی است. پایه شیر کم‌چرب است، اما اگر شیر پرچرب خریداری شود شامل طرح می‌شود، اما مابه‌التفاوت را خود شخص پرداخت می‌کند. از طریق یک کد برای همراه اول و ایرانسل از طریق کد ملی و پیامک اعتبار را به فرد اعلام می‌کند. برای هر خانوار به اندازه هر نفر، هشتاد هزار تومان شارژ انجام می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90143

ارسال نظر