قیمت برنج دو برابر می‌شود؟

تغییرات بد آب و هوایی و جنگ روسیه و اوکراین تولید برنج را در سال جاری کاهش می‌دهد و قیمت‌ها دو برابر میانگین سال ۲۰۲۰ خواهد شد.

قیمت برنج دو برابر می‌شود؟

بر اساس داده‌های فیچ سولوشن پیش‌بینی می‌شود که تولید کالاهای اساسی به ویژه برنج در سال جاری با کاهش جدی مواجه شود.

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط فیچ سولوشن در سال زراعی ۲۰۲۲ ـ ۲۳ شاهد کمبود ۸.۷ میلیون تنی مواد غذایی در جهان خواهیم بود که از سال ۲۰۰۳ تا کنون بی‌سابقه است.

بر اساس داده‌های جهانی برنج در سال گذشته ۵۰۲.۹ میلیون تن برنج تولید شدکه پس از ذرت و گندم در جایگاه سوم تولیدات جهان قرار گرفت، اما به دلیل تغییرات بد آب و هوایی تولید برنج در ماه‌های اخیر در کشورهای بزرگ تولیدکننده جهان نظیر چین و پاکستان با کاهش جدی مواجه شده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در جهان است که در سال ۲۲ ـ ۲۰۲۱ به میزان ۱۴۸ میلیون تن برنج روانه بازار کرد. این کشور در نیمه دوم سال گذشته تحت تأثیر باران‌های شدید و سیل‌آسا قرار گرفت که تولید امسال را به شدت تحت تأثیر قرار داد در حال حاضر هم این کشور بالاترین سطح خشکسالی که طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده تجربه می‌کند و تحلیل‌گران معتقدند که تولید در این کشور کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر پاکستان که ۸ درصد تجارت جهانی را در کارنامه خود دارد امسال با باران‌های سیل‌آسا مواجه شد که تولید در این کشور را ۳۱ درصد کاهش داد.

علاوه بر این‌ها پیش‌بینی می‌شود که هند دومین تولیدکننده بزرگ برنج جهان هم در سه ماهه دوم و سوم سال جاری از گرمای شدیدی که در این کشور خواهد بود تأثیر منفی بگیرد و عملکرد این کشور کاهش یابد.

به گفته تحلیل‌گران کشورهای اروپایی تولیدکننده برنج مانند فرانسه، آلمان و انگلیس نیز بدترین وضعیت خشکسالی را طی ۲۰ سال گذشته دارند که در تولید این کشورها تأثیرگذار خواهد بود.

تحلیل‌گران انتظار دارند که برنج در حد بالاترین قیمت فعلی که بیش از ۲ برابر سال ۲۰۲۰ است، باقی بماند. قیمت جهانی برنج اکنون ۱۶ تا ۱۸ دلار برای هر CWT معادل (۵۰.۸ کیلوگرم) باقی می‌ماند.

تحلیل‌گران بر این باورند که علاوه بر محدودیت‌های عرضه قیمت برنج تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین است این درگیری باعث افزایش قیمت شده است. برنج به عنوان یک جایگزین جذاب برای گندم شده و تقاضا را بالا برده است.

منبع: ایبنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83418

ارسال نظر