وضعیت مسکن در سال آینده بهبود می‌یابد؟

در سالی که گذشت بازار مسکن شرایط چندان مناسبی نداشت. چراکه در نیمه ابتدایی سال بازار در رکود مطلق به سر برد و از نیمه دوم تورم فزاینده نیز به رکود اضافه شد.هرچند از دی‌ماه امسال آماری رسمی در خصوص قیمت مسکن منتشر نشده است، اما بررسی‌های میدانی ادامه‌ مسیر افزایشی قیمت‌ها در دو ماه اخیر را تائید می‌کنند.حالا با نزدیک شدن به سال جدید باید دید قیمت مسکن و ساخت و ساز در چه مسیری قرار می‌گیرد؟

وضعیت مسکن در سال آینده بهبود می‌یابد؟

وضعیت بازار مسکن بهبود می‌یابد؟

محمود فاطمی عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، درباره مسیر بازار مسکن در سال آینده به تجارت‌نیوز گفت: با توجه شرایط بین‌المللی و وقوع اتفاقات مثبت در بازار ارز، به نظر می‌رسد مسکن هم تغییر جهت دهد و روزهای بهتری را تجربه کند. این در حالی است که پیش از این امید چندانی به بهبود وجود نداشت.

او ادامه داد: از سوی دیگر، سیاست‌های دولت در حوزه مسکن شفاف‌تر شده و اقدامات جدی‌تری برای پایان پروژه مسکن مهر و به ثمر رسیدن نهضت ملی مسکن به چشم می‌خورد.

فاطمی عقدا توضیح داد: پیش از این سردرگمی وجود داشت و دولت تحرکی جهت انجام طرح‌های خود نشان نمی‌داد. اکنون طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی قرار است به طور جدی بخش مسکن فعال شود، همین عزم دولت برای اجرای سیاست‌ها در بازار موثر است.

او اما یادآور شد: اگر سال آینده دولت به وعده‌های خود عمل نکند و جامعه احساس کند اقدامی شروع نشده، بازار مسکن واکنش منفی نشان می‌دهد.

وضعیت بازار اجاره در سال آینده

رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره بازار اجاره مسکن بیان کرد: در  این بازار هم شرایط به سیاست‌های دولت بستگی دارد که همچون گذشته به صورت دستوری عمل نکند. در سال‌های قبل دولت به صورت دستوری اقدام به قیمت‌گذاری در بازار اجاره می‌کرد که جوابگو نبود. اکنون نیز تا فصل اجاره زمان زیادی نمانده و نیاز است دولت به صورت جدی و منطقی با این حوزه برخورد کند تا بتواند اجاره را کنترل کند.

فاطمی عقدا همچنین در خصوص هزینه ساخت و ساز تشریح کرد: قیمت زمین عاملی تعیین‌کننده محسوب می‌شود که در این قسمت انبوه‌سازی و تولید صنعتی ساختمان می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و کاهش تاثیر قیمت زمین بر هزینه‌ها کمک کند.

او در مورد کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز توضیح داد: سرمایه جایی می‌رود که سود بیشتری نصیب آن شود. زمانی که بازارهایی نظیر ارز و طلا سودآوری بیشتری نسبت به مسکن داشته باشند طبیعی است که سرمایه‌ها نیز به آن سمت برود، ولی زمانی که بازار ارز و طلا کنترل شود بازار مسکن هم سود بیشتری دارد و هم مطمئن‌تر است.

رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این هنر دولت است که بتواند با سیاست‌های منطقی و درست بازار سرمایه را کنترل کند. این بازار به وسیله سیاست‌هایی با قابلیت اجرایی مناسب و همچنین مشوق‌های جذاب می‌تواند پول را به سمت ساخت و ساز هدایت کند که در قیمت‌ها نیز تاثیرگذار است.

او همچنین گفت: اگر دولت در این امر موفق نشود، حجم کنونی نقدینگی سیلی است که به هر سو برود همه‌چیز را ویران می‌کند و اگر آن را در کانال خود به درستی هدایت نشود دچار مشکل می‌شویم. ولی در صورتی که بتوان آن را هدایت کرد قطعا پاسخ بازار سرمایه به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط دولت در بازار مسکن مثبت خواهد بود.

منبع: گسترش نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77944

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • کارشناس

        با سلام و احترام
        من برای حل مشکل مسکن در کشور 2 شاه کلید اصلی و اساسی به دولتمردان محترم معرفی میکنم (البته اگر دولت محترم عزم و اراده جدی و واقعی برای حل مشکل مسکن داشته باشد)

        1 - مدیریت خانه های خالی .
        2 - مدیریت تعداد بنگاههای مشاورین املاک .

        1 - با توجه به وجود تعداد بسیار زیاد خانه های خالی که بمنظور سوداگری در این حوزه ، در تملک افراد خاصی قرار گرفته و میگیرد یکی از مهمترین و اساسی ترین راهکارهای حل معضل مسکن ، رسیدگی به وضعیت این خانه های خالی و ورود آنها به چرخه مصرف (البته با قیمتهای منطقی و مناسب) میباشد .(بعنوان مثال گزارشهایی از افرادی دیده ام که یک فرد بیش از 700 یا 800 واحد خالی در تملک خود دارد!!!)

        ” حتی میتوانیم به جرات بگوییم که اگر خانه های خالی مدیریت شوند اصلا نیاز به ساخت و ساز هم نیست و خودبخود قیمت مصالح هم بعلت کاهش تقاضا ، کاهش خواهد یافت “.

        2 - اگر دقت بفرمایید در هر خیابان قدم به قدم تابلوهای مشاوران املاک به چشم میخورد
        آیا تا به حال فکر کرده اید که این همه مشاور املاک برای یک خیابان یا محله نسبتا کوچک چکار میکنند و چگونه برای این تعداد بیشمار از یک شغل صرفه اقتصادی دارد؟! و آیا فکر نمیکنید که یکی از مهمترین گروههای عامل گران شدن مسکن همین مشاوران املاک و نیز واسطه ها و دلالان مسکن هستند؟!
        بنظر من افرادی که از افزایش قیمت مسکن دم میزنند خودشان از موافقان و ذینفعان تورم مسکن هستند که با این اظهار نظرها انتظارات تورمی را در ذهن سرمایه گذاران این حوزه تقویت میکنند.
        از طرفی با توجه به روند روبه رشد شدید هزینه های روزمره زندگی مردم به زودی به جایی خواهیم رسید که مردم به سختی بتوانند شکم خود و خانواده را سیر کنند و دیگر کسی به خرید مسکن فکر نخواهد کرد . با این حال هر چقدر هم که مسکن گران شود چون خریداری وجود نخواهد داشت در اصل سرمایه گذار ضرر خواهد کرد چراکه سرمایه خود را در جایی بلوکه کرده که هیچ استفاده ای برایش ندارد .

        بنابر این من معتقدم که دوران تجارت مسکن و املاک در حال رسیدن به آخر خط میباشد و فروپاشی قیمت مسکن نزدیک است . همانگونه که در بسیاری کشورها این اتفاق در سالهای اخیر افتاده است .

      ارسال نظر