نحوه ثبت‌نام در سامانه صدور مجوزهای کسب‌وکار و اصناف

جزئیات ثبت‌نام در سامانه صدور مجوزهای کسب‌وکار و اصناف و زمان صدور مجوز‌های صنفی اعلام شد.

نحوه ثبت‌نام در سامانه صدور مجوزهای کسب‌وکار و اصناف

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار گفت: با کنار گذاشتن صدور مجوز آنی، مجوز‌های صنفی نهایتا تا سه روز به درخواست‌کنندگان صادر می‌شود.

موضوع صدور مجوز‌های صنفی در یک میزگرد، بررسی شد و سیاح، رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد و مهدوی، دبیر هیات نظارت بر سازمان‌های صنفی به سوالاتی پاسخ دادند.

* چه مدتی است که پیگیر صدور مجوز‌های صنفی هستید؟

شفیعی: ما از اسفند پارسال پیگیر این موضوع هستیم. قرار بود همه مجوز‌ها از یک درگاه واحد صادر شوند. وقتی قانون تسهیل صدور مجوز‌ها پنجم اردیبهشت از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، خیلی از دستگاه‌ها نیامدند و یکی از مجوز‌ها مجوز‌های صنفی بود. از اتاق اصناف و وزارت صمت وعده‌های متعددی گرفتیم. در نهایت یکم بهمن همه مجوز‌های صنفی (۲۳۰۰ مورد) در درگاه ملی مجوز بارگزاری شد، اما صادر نشد. تا اینکه امروز اعلام شد مجوز‌های صنفی در درگاه ملی مجوز صادر می‌شوند.

* چرا این قدر فرآیند صدور مجوز طولانی شد؟

مجوز‌های صنفی بزرگترین مجموعه مجوز‌های کشور است. بزرگترین مجموعه به غیر این مورد، مشاغل خانگی است، اما مجوز‌های صنفی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. بعضی از آن‌ها استعلام نظام وظیفه دارند، بعضی استعلام ایثارگری دارند و همه آن‌ها استعلام ۱۳۶ مالیاتی میخواهند. استعلام مالیاتی هم پیچیدگی‌های مختص خود را دارد. برای اینگونه استعلامات کارگروه تعامل پذیری باید نظر دهد و فرآیند‌هایی دارد که سازمان فناوری اطلاعات عملیات آن را انجام می‌دهد.

*پس در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد؟

سیاح: یک مشکل کوچک در مجوز صلاحیت بهداشتی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم. به عنوان مثال برای اماکن مهم است که اگر قرار است در جایی طلافروشی ایجاد شود، اطرافش چه چیز‌هایی قرار داد و دزدی صورت نگیرد. در حال حاضر با مراجعه به سایت اعطای مجوز پس از احراز هویت می‌شود و دو روز بعد وارد سامانه نوین اصناف می‌شود. از اواسط اسفند به بعد چیزی به اسم مجوز آنی نداریم.

* کسی که تمام مدارکش کامل باشد چه مدت برای دریافت مجوز منتظر می‌شود؟

سیاح: دور روز طول می‌کشد که احراز هویت و احراز نشانی انجام شود. بقیه پیش‌نیاز‌ها مانند سربازی و یا ایثارگرمی احراز می‌شود و بعد از دو روز بعد از تایید میدانی پست، در سامانه نوین اصناف استعلام اماکن نیاز است که آن هم نهایتا ۲۴ ساعت طول می‌کشد. بعضی مشاغل که با بهداشت و سلامت سر و کار دارند ممکن است طولانی‌تر از بقیه موارد است. در نهایت مجوز‌های صنفی ظرف سه روز صادر می‌شود.

سوال: کدام اصناف می‌توانند، مجوز‌های خود را از درگاه بگیرند؟

سیاح: هر کسی مجوز صنفی بخواهد از سامانه mojavez.ir باید اقدام کند. پیش از این سامانه دیگری در دسترس بود که از دو روز قبل بسته شده است.

سوال: تمدید مجوز‌های صنفی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

سیاح: فرآیند مجوز‌ها سه مرحله داشت. در مرحله اول تصویب و اعلام شرایط صدور مجوز است. مرحله دوم اتصال الکترونیک است که موارد اندکی از دستگاه‌ها باقی مانده اند که لیست آن را منتشر می‌کنیم.

سوال: چه تعداد مجوز در چه رسته‌هایی در درگاه ملی مجوز‌ها قرار دارد؟

مهدوی: همانطور که گفته شد، از هفته گذشته اتصال مجوز‌های صنفی اتفاق افتاد، و همه تقاضا‌ها از درگاه ملی مجوز‌ها ثبت می‌شود و بعد از استعلامات پایه، سمت سامانه نویت اصناف بعد از طی فرآیند‌ها مجوز‌های لازم صادر می‌شود. طبق روال در روز حدود ۲ تا هزار درخواست مجوز برای صدور و تمدید داریم.

سوال: آمادگی تمدید مجوز در درگاه ملی مجور وجود دارد؟

مهدوی: در همکاری با هیئت مقررات زدایی هماهنگ هستیم که بتوانیم تمدید مجوز‌ها را به همین نحو در سامانه انجام دهیم.

سوال: یک سری از دستگاه‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه وصل نشده اند، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سیاح: یک مصوبه از هیئت مقررات زدایی گرفتیم و برای برنامه و بودجه تکلیف شد که شرایط صدور مجوز‌ها را شفاف کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76947

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر