ماجرای کمبود بنزین و صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها | بنزین گران می‌شود؟

در ماه‌های گذشته چندین بار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین به بهانه‌های مختلف در فضای مجازی منتشر شده است. اخبار و شایعاتی که هر بار تکذیب شده، اما باز هم پایانی برای آن قابل تصور نیست.

ماجرای کمبود بنزین و صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها | بنزین گران می‌شود؟

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور می‌گوید: تماس‌های بسیاری از سوی مردم خصوصا در کلانشهرها برای کسب اطلاع از جایگاه‌های دارای بنزین سوپر گرفته می‌شود ولی باوجود تلاش‌ها، به دلیل عدم پایداری تولید و ارسال این فراورده به جایگاه‌ها نمیتوانیم دقیق اطلاع رسانی کنیم، چراکه فعلا بنزین سوپر به صورت گسترده توزیع نمی‌شود.

اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با بیان اینکه طی دو ماه گذشته به دلایلی از قبیل تعمیرات پالایشگاهها و افزایش مصرف بنزین معمولی و یورو۴ که ظرفیت پالایشگاه‌ها را در اختیار تولید این دو فراورده قرار داد، شاهد کمبود بنزین سوپر در کشور شدیم، اظهار کرد: درست است که میزان درخواست سوخت‌گیری این نوع بنزین بالا نیست و در کل فروش روزانه به دو درصد هم نمیرسد اما مسئولان باید پاسخگوی مردم و بخش خصوصی باشند و نیازهای جامعه را خصوصا در کلانشهرها که تقاضا بیشتر است برطرف کنند.

او افزود: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد مسئولان شرکت‌های تابعه وزارت نفت تلاش گسترده ای را برای بازگرداندن این نوع بنزین به چرخه عرضه انجام می‌دهند ولی مشکلات فنی باید کاملا حل شود و تولید در مدار نرمال قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت موجود گفت: در این شرایط هم بخشی از مردم زیان می‌بینند و جایگاه‌داران هم با زیان ناشی از عدم النفع، هزینه‌های جاری و صف‌ها و شلوغی مواجه هستند. در این شرایط استفاده از بنزین یورو۴ که کیفیت مناسبی دارد و یا بنزین معمولی می‌تواند جایگزین باشد. اگر شرایط فعلی توزیع این بنزین ادامه دار باشد جایگاه‌داران نمی‌توانند زیاندهی ادامه دار را بپذیرند.

به گفته وی توزیع طی چند روز گذشته در برخی مناطق تهران انجام شد و مجددا قطع شده است ولی تلاشها برای برقراری مجدد توزیع این فراورده ادامه دارد، جایگاهداران هم روزانه درخواست خرید و ارسال بنزین سوپر را انجام میدهند. بنای ما بر شفافیت با مردم است و پس از حصول اطمینان قطعی از روال عادی توزیع بنزین اطلاع رسانی شفاف انجام خواهیم داد.

توضیحات جدید درباره کمبود و افزایش قیمت بنزین 

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور، تامین آن نیز پایدار است.

در روز‌های اخیر نیز دوباره اخباری مبنی بر کمبود بنزین در کشور دست‌به‌دست می‌شود. این در شرایطی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید پایدار و مستمر بنزین خبر داده و حتی اعلام کرد که تولید و توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شده است. همچنین هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و بنزین سهمیه‌ای همچنان با قیمت ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان خواهد بود.

قیمت بنزین

همچنین تمام پالایشگاه‌های کشور با ظرفیت کامل در حال تولید است و تولید بنزین نیز بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین و کمبود بنزین در پمپ بنزین‌ها

مدت زمانی عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت متوقف شده بود، همین موضوع منجر به صف‌های عریض و طویل مقابل جایگاه‌های سوخت در تهران و شهرستان‌ها شده بود، حالا هم شایعاتی در رابطه با افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اما تا کنون هیچ واکنشی به این مساله وارد نشده است، اکنون این سوال وجود دارد چرا بنزین سوپر برای مدتی در جایگاه‌های سوخت عرضه نمی‌شد؟

بیشتر بخوانید: خبر مهم از افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی | افزایش قیمت بنزین شرایط کشور را ملتهب می‌کند

سخنگوی شرکت پالایش پخش در رابطه با این موضوع می‌گوید: یکی از قطعات تولید بنزین سوپر که در پالایشگاه اراک بود دچار مشکلات فنی شده بود، به همین دلیل امکان تولید بنزین سوپر وجود نداشت.

او ادامه داد: تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین سوپر از روز گذشته از سر گرفته شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته او، مشکلات فنی برطرف شده و بنزین سوپر کمبودی نداشته است.

سخنگوی شرکت پالایش پخش در رابطه با شایعه‌ای مبنی بر گرانی بنزین وجود دارد، آیا این مساله مورد تأیید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است یا خیر، گفت: قیمت گذاری سوخت بر عهده شرکت پالایش و پخش نیست، اما به گفته رئیس جمهور قیمت بنزین تا دو سال افزایش پیدا نمی‌کند.

همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفته بود: در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم است، منطقی نیست قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند.

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اظهار داشت: واقعیت آن است که قیمت سوخت و حامل‌های انرژی در ایران با سایر کشورها از جمله کشورهای اطراف‌مان تفاوت فاحشی دارد.

او بیان کرد: البته در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم است و مردم به لحاظ معیشتی در مضیقه هستند، منطقی نیست که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. اتخاذ چنین تصمیماتی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود.

نخعی تاکید کرد: الان شرایط اقتصادی بسیار ناپایدار است، وضعیت معیشتی مردم بسیار سخت است و طبیعتاً اتخاذ چنین تصمیماتی منطقی نیست و حتی می‌تواند شرایط ملتهبی را به لحاظ اجتماعی در کشور به وجود آورد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 60689

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر