خبر عجیب | یک فروند هواپیما در گمرک مشهد پیدا شد

یک فروند هواپیما، بیشتر از دو سال است که در گمرک مشهد دپو شده و خاک می خورد، غنیمتی در شرایط جنگ اقتصادی که گفته می شود باید تشریفات قانونی ترخیصش طی شود حالا چشم به آسمان دوخته تا روی باند پرواز بیاید

 خبر عجیب | یک فروند هواپیما در گمرک مشهد پیدا شد

  یک فروند هواپیما، بیشتر از دو سال است که در گمرک مشهد دپو شده و خاک می خورد، غنیمتی در شرایط جنگ اقتصادی که گفته می شود باید تشریفات قانونی ترخیصش طی شود حالا چشم به آسمان دوخته تا روی باند پرواز بیاید .در شرایطی که تا سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور به خاطر تحریم ها و نبود قطعات زمین گیر شده اند و تامین قطعات و تعمیر هواپیماها در شرایط کنونی کشور در خط مقدم خدمت به مردم به حساب می آید، این هواپیما بیش از دو سال است در گمرک مشهد خاک می خورد هواپیمایی که می توانست به خطوط هوایی کشور خدمت کند الان باید شاهد فرسوده شدنش باشیم. این یک خودروی لوکس نیست که بخواهیم به عنوان کالای قاچاق آن را امحا کنیم بلکه غنیمت است در شرایط جنگ همه جانبه استکبار علیه ملت ایران.

 رسوب کالا در گمرکات کشور بعد از تحولات ارزی سال ۹۷ تشدید شده که عامل اصلی آن را می‌توان در ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های دولت و بانک مرکزی هم برای مدیریت بازار ارز و هم حمایت از تولیدات داخلی در شرایط جنگ اقتصادی تحمیل‌شده علیه ملت ایران جست وجو کرد، ثبت سفارش‌های متغیر تأمین ارز دشوار و کاغذبازی فرسوده اداری و بعضا واردات کالا بدون تامین  ارز آن از سوی  برخی وارد کننده ها و  ده‌ها عامل ریزودرشت دیگر باعث افزایش کالاهای انبار شده در گمرک شد. تحریم‌ها تشدید شد ولی روند ترخیص کالاها از گمرک هم به همان میزان سخت شد، کالاهای اساسی و فاسدشدنی در انبارهای گمرکات رسوب‌کرده بودند. از سال گذشته رئیس جمهور و دستگاه قضا به موضوع ورود کردند تا کالاهای اساسی فاسدشدنی تحت هیچ شرایطی در گمرکات نمانند و به بازار عرضه شوند اما کالاهای دپو شده محدود به مواد غذایی  و کالای اساسی نبودند مثلاً خودروهای لوکس خبرسازترین کالاهای رسوبی گمرکات هستند. در گمرکات خراسان رضوی چه خبر است، چه کالاهایی با چه ارزشی در گمرکات استان خاک می‌خورند؟

دپوی ۳ ساله فوکر ۱۰۰

داده‌هایی که مدت‌ها پیگیر آن بودیم سرانجام به دستمان رسید و وضعیت کالاهای دپو  شده در گمرکات استان در آن مشخص‌شده است.با کمال تعجیب در این فهرست مهم‌ترین و ارزشمندترین کالای دپو  شده در گمرکات استان یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ است که بنا بر اذعان ناظر کل گمرکات استان این هواپیما حدود دو یا سه سال پیش توسط یک شرکت هواپیمایی وارد کشور شده اما به دلیل برخی مشکلات هنوز جواز ترخیص گمرکی آن صادر نشده و به‌عنوان کالای رسوبی در گمرک دپو  شده است.

توضیحات گمرک کشور

 لطیفی سخنگوی گمرک کشور اما در گفت وگو با خراسان رضوی درباره دلیل انبار شدن هواپیما در گمرک مشهد می‌گوید: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارد اما به‌هرحال قانون برای واردات و ترخیص کالا تعریف‌شده و نمی‌توان هیچ کالایی را بدون انجام تشریفات قانونی ترخیص کرد و برای گمرک نیز تفاوت نمی‌کند که کالا چه چیزی است به‌هرحال بخش عمده کالاهای زیرساختی مانند هواپیما در دوران تحریم وارد کشور شده‌اند و حتماً تشریفات قانونی و رویه‌های تعیین‌شده را طی کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان صرف این که صنعت هوایی نیاز به تأمین هواپیما دارد خارج از تشریفات قانونی و رویه‌های تعریف‌شده هواپیما ترخیص شود و قطعاً باید مطابق بر استانداردهای تعریف‌شده و رویه‌های قانونی تشریفات ترخیص و استفاده از آن طی شود.

لندکروزرهای استانداری 

 اما این تنها داده شوکه کننده وضعیت کالاهای دپو شده در گمرکات استان نیست. واردات خودروهای لوکس، مانند بنز، آئودی و رنجرور از دیگر کالاهای انبار شده در گمرکات استان است که ‌مانند دیگر گمرکات کشور قابل‌توجه است اما آن چه در میان این انبار شده‌ها قابل‌توجه است وجود سه عدد خودروی «تویوتا لندکروزر»  متعلق به «استانداری خراسان رضوی» در گمرک دوغارون است که ناظر کل گمرکات استان با صحه گذاشتن بر وجود این خودروها که متعلق به استانداری هستند،  می‌گوید: استانداری خراسان رضوی دو یا سه سال پیش به واردکردن این خودرو‌ها اقدام کرده اما به دلایلی هنوز موفق به ترخیص آن‌ها نشده و به‌عنوان کالای انبار شده در گمرک دوغارون پارک شده‌اند.

دپوی  ۳۷ خودروی لوکس در گمرک استان

بر اساس داده‌ها، حداقل ۳۷ دستگاه خودروی لوکس مانند بنز، بی ام و، آئودی، رنجرورو ... در گمرک استان خاک می‌خورند که ۳۲ مورد از این مجموعه تنها در گمرک دوغارون انبار شده‌اند. علاوه بر این‌ها تعدادی کانتینر و خودروهای صنعتی نیز در گمرک استان انبار شده‌اند. البته با توجه به قوانین فروش و عرضه این خودروها کار دشواری است و برخی از آن‌ها چندین سال است که در پارکینگ‌های گمرک استان خاک می‌خورند.

محموله‌های ناس و سنگ‌قبر

از سویی دیگر محموله‌های عجیبی مانند « ناس»   و همچنین سنگ قبر به تعداد 1100 عدد، تقویم رومیزی و حتی کتاب قرآن هم در میان کالاهای انبار شده در گمرک های استان دیده می‌شود. این کالاها بر اساس قانون گمرک بعد از سه ماه توسط واردکننده ترخیص می‌شدند و اگر واردکننده برای ترخیص آن‌ها اقدام نکند دو ماه فرصت نهایی خواهد گرفت و چنان چه باز هم وارد کننده نتواند کالای خود را ترخیص کند بعد از اخطار نهایی 20 روزه گمرک کالاهای انبار شده را به‌عنوان اموال تملیکی به دولت معرفی می‌کند.بر اساس داده های گمرک استان ارزش کل کالاهای انبار شده در

 گمرک های استان بیش از 25 میلیون دلار است که عمده این کالاها از نظر تعداد و تناژ متعلق به گمرک دوغارون است ولی گمرک مشهد به دلیل وجود یک فروند هواپیما  بیش از 19 میلیون دلار از کل کالاهای انبار شده را به خود اختصاص داده است.

 

 

منبع: خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39854

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ali

        متأسفانه تهیه کننه گزارش کمترین اطلاعی از مقررات ورود کالا به کشور نداشته و متن گزارش فاقد هرگونه ارزش اطلاع رسانی برپایه واقعیت است ، برابر مقررات موجود هر گونه کالایی که بصورت قانونی بخواهند وارد کشور نمایند قاعدتا باید از مرزهای مجاز وارد اماکن تحت کنترل گمرک گردد و پس از اخذ مجوزهای مقرراتی و قانونی از سازمانهای مسئول و با اظهار به گمرک و پرداخت حقوق و سود بازرگانی متعلقه به کالا و پس از تطبیق و تأیید کالا با مجوزها و مقررات ابلاغی به گمرک ترخیص کالا از گمرک صورت می پذیرد ، لذا به هیچ عنوان دپو و رسوب کالا در اماکن گمرکی ارتباطی به سازمان گمرک ندارد .

      ارسال نظر