واردات موزهای سمی از سومالی تکذیب شد

اخیراکلیپی در فضای مجازی مبنی بر آلودگی موزهای وارداتی از سومالی به «کرم هلیکوباکتر» منتشر شده است که نگرانی هایی در جامعه ایجاد کرده است.پیگیری ها نشان می دهد این کلیپ مربوط به کشور فرانسه است

واردات موزهای سمی از سومالی تکذیب شد

روز گذشته شایعه‌ای دست به دست شد که ۵۰۰ تن موز سمی از کشور سومالی وارد کشور شده است ودرهمین رابطه کلیپی در فضای مجازی مبنی بر آلودگی موزهای وارداتی از سومالی به «کرم هلیکوباکتر» منتشر شده است که نگرانی هایی در جامعه ایجاد کرده است.پیگیری ها نشان می دهد این کلیپ مربوط به کشور فرانسه است.

 آیا واردات موز از سومالی واقعیت دارد؟رئیس اتحادیه باروفروشان کشور با تکذیب واردات موز آلوده گفت: واردات موز از سومالی نداریم، ایران سختگیرانه‌ترین قرنطینه را در بخش واردات محصولات کشاورزی دارد.

به گزارش عرشه آنلاین مصطفی دارایی نژاد درباره انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر آلودگی موزهای وارداتی از سومالی به «کرم هلیکوباکتر» افزود: به طور قطع  این کلیپ صحت ندارد ما از کشور سومالی به هیچ عنوان واردات نداریم.

برخی از منابع غیررسمی نوشته‌اند: «داخل این موزها، کرمی به نام هلیکوباکتر موجود است که بعد از خوردن موز، سمی داخل معده آزاد می‌شود که بعد از ۱۲ ساعت منجر به مرگ مغزی می‌شود.»

وی با بیان اینکه این کلیپ مربوط به کشور فرانسه است، اظهار کرد: واردات موز ایران از کشورهای اکوادور، فیلیپین، هند، پاکستان صورت می گیرد.

دارایی نژاد با بیان اینکه ایران سختگیرانه ترین قرنطینه را در دنیا داراست، تصریح کرد: قرنطینه بهداشتی ایران حتی یک پله از قرنطینه بهداشتی آمریکا جلوتر است تا جایی که هیچ گونه میوه و محصولی با آفت وارد کشور نشود.

مصطفی دارایی‌نژادگفت: واردات موز پروسه خاص خودش را دارد. برخی موز‌ها ابتدا در فرودگاه قرنطینه می‌شوند و سپس کانتینر‌ها توسط بازرسان باز می‌شود. موز‌های وارداتی اکثرا سبز هستند و در گرم‌خانه‌های ایران رنگ می‌شوند.

او اظهار کرد: تاکنون موز آفت‌دار وارد کشور نشده است. چرا که موز‌های وارداتی ابتدا در قرنطینه هستند و قرنطینه ایران بسیار سخت است.

وی گفت: موزهای وارداتی ایران از کشورهای مذکور به شکل سبز در نایلون و کارتن بدون هیچ خلائی با کشتی های سردخانه دار وارد کشور می شود به طور مثال موزی که از کشور اکوادور وارد ایران می شود ۳۰ روز در سردخانه با دمای منفی سه درجه راه طی می کند بنابراین هیچ آفتی در این دما و مدت زمان زنده نمی ماند.

رییس اتحادیه باروفروشان کشور با اشاره به اینکه هفتگی ۵۰۰ تن موز وارد کشور می شود، بیان کرد: امروز قیمت هر کیلوگرم موز پاکستانی ۲۰ هزارتومان، هندی  ۲۵ هزارتومان، اکوادور ۲۶ هزارتومان و فیلیپین ۲۷ هزارتومان بوده است.

وی با بیان اینکه محصولات وارداتی تحت نظر سازمان حفظ نباتات کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید و وارد می شود، افزود: مردم بدون هیچ نگرانی موز مصرف کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد موز در میدان اصلی میوه و تره بار با قیمت ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان فروخته می‌شود. رئیس اتحادیه بارفروشان با تائید این قیمت گفت: موز‌های هندی با قیمت ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت موز پاکستانی ۲۳ هزار تومان است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1527

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر