قیمت دلار برگشت؛ جدال با ریال

ماجرای قیمت دلار برگشت و باید هر روز منتظر بازی جدید این اسکناس آمریکالی و جدال آن با دلار ریال باشیم

قیمت دلار برگشت؛ جدال با ریال

ماجرای قیمت دلار برگشت و باید هر روز منتظر بازی جدید این اسکناس آمریکالی و جدال آن با دلار ریال باشیم

دلار ۱۴۰۳ چند؟ سه پیش بینی مهم درباره بازگشت قیمت دلار 

یک اقتصاددان با بررسی سه سناریو، قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد

پیمان مولوی با بررسی سه سناریو درباره قیمت دلار در سال ۱۴۰۳، می‌گوید: ما وقتی در خصوص قیمت دلار صحبت می‌کنیم، باید سناریوهای تورمی را بررسی کنیم.

وی می‌افزاید: براساس سناریو خوشبینانه بانک مرکزی، رشد نقدینگی در حدود ۲۵ درصد و رشد اقتصادی در حدود ۴ تا ۵ درصد در سال آینده خواهد بود. بر این اساس، تورم در کانال ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

این اقتصاددان تصریح می‌کند: با توجه به این شاخص‌ها، قیمت دلار تعادلی روی ۶۵ هزار تومان با ۱۰ درصد بالاتر و یا پایین‌تر می‌تواند باشد.

مولوی متذکر می‌شود: این سناریو خوشبینانه است، زیرا رشد بالای ۴ درصد نیازمند سرمایه‌گذاری خیلی زیادتری در اقتصاد است و این در حالی است که آنچه که امروز اتفاق می‌افتد، کمتر است.

وی در ادامه عنوان می‌کند: بر همین اساس، سناریو میانه، تداوم تورم موجود یا تورم بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است. در این حالت نقطه تعادلی دلار، بالاتر می‌آید و نزدیک به ۶۲ هزار تومان خواهد بود.

این اقتصاددان می‌گوید: در سناریو بدبینانه هم اگر نقدینگی رشد پیدا کند و به میانگین ۵ ساله اخیر خود، یعنی بالای ۳۵ درصد برسد، متاسفانه حرکت تورم به سمت بالای ۴۰ درصد می‌رود. بر این اساس نقطه تعادلی نرخ دلار باز هم جابه‌جا می‌شود و بالاتر می‌رود.

مولوی عنوان می‌کند: آنچه که مهم است، رابطه بین تورم و دلار است که نکته اساسی در این رابطه که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در کوتاه‌مدت دولت‌ها همیشه سوار بر نرخ دلار هستند و در میان‌مدت و بلندمدت، تورم است که افسار دلار را به دست می‌گیرد و باعث افزایش قدرت دلار نسبت به ریال و افت محتمل ریال در آینده خواهد بود.

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی در نخستین روزهای سال ۱۴۰۳

قیمت دلار که در آخرین روزهای معاملاتی سال گذشته در کریدور ششم بسته شده بود، در معاملات پشت خطی نخستین روز معاملاتی سال جدید در این مسیر پیشروی کرد. این در حالی‌ست که بازار ارز هنوز معاملات نقدی جدی و قابل اعتنایی به خود ندیده و به نظر می‌رسد این روند افزایشی بیشتر، فضاسازی افزایشی‌های بازار باشد.

قیمت دلار پنجم فروردین‌ماه روند افزایشی را تجربه کرد اما این تحولات قیمتی به معاملات پشت خطی محدود بوده است. هنوز خبری از معاملات نقدی موثر در بازار ارز نیست و به نظر می‌رسد مانند بازار طلا و سکه، معاملات جهت‌دهنده بازار ارز نیز از روز چهاردهم فروردین‌ماه آغاز شود.

بر همین اساس، بسیاری از فعالان بازار معتقدند روند رو به رشد قیمت دلار در معاملات پشت خطی، بیشتر فضاسازی‌ست تا تحولات قیمتی واقعی. اگرچه وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای‌ست که نمی‌توان چشم‌انداز چندان مثبتی را برای آن ترسیم کرد اما با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و اظهارات دولتمردان، به نظر می‌رسد قرار نیست همزمان با بازگشایی رسمی بازارها در نیمه دوم فروردین، مهار دلار رها باشد. از همین رو به نظر می‌رسد بازارساز درصدد کنترل قیمت دلار برآید و معاملات نقدی را دست کم در کف کریدور ششم حفظ کند.

قیمت دلار ۵ فروردین ۱۴۰۳

بررسی‌ها نشان می‌ دهد که قیمت دلار در معاملات پشت خطی پنجم فروردین در آستانه ورود به کانال دوم کریدور ششم قرار گرفته است. در این روز همچنین قیمت یورو در بازار آزاد با رشد همراه بود و به 66 هزار و 750 تومان رسید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 131142

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر