یک اتفاق عجیب،حراج سکه با قیمت ۹۰ هزار تومان

در واکنش به حراج سکه، تحلیلگران و اقتصاددان عنوان کردند که سکه‌های فروخته شده در مرکز مبادله ارز و طلا با قیمتی بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.

یک اتفاق عجیب،حراج سکه با قیمت ۹۰ هزار تومان

 در واکنش به حراج سکه، تحلیلگران و اقتصاددان عنوان کردند که سکه‌های فروخته شده در مرکز مبادله ارز و طلا با قیمتی بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.

در حالی دیروز بانک مرکزی مرحله اول حراج سکه را در مرکز مبادله ارز و طلا برای کنترل قیمت سکه برگزار کرد که به اعتقاد کارشناسان، سکه‌ها به قیمت دلار بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.

این در شرایطی است که مقامات ارشد دولت سیزدهم، بارها در اظهارنظرهای خود در واکنش به قیمت دلار بازار آزاد، عنوان کرده‌اند که قیمت دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اوایل اسفندماه تاکید کرده بود: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش‌های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده شود.

پیش از این، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی نیز گفته بود: نرخ ارز بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ‌وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.

چقدر سکه فروخته شد؟

بر اساس نتایج نخستین حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه کننده، یک‌هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

در این میان، مرکز مبادله ارز و طلای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین حراج سکه در روز چهارشنبه ۱۶ اسفند خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به استقبال گسترده عموم مردم از اولین حراج سکه در مرکز مبادله ایران و کندی روند ثبت‌نام و احراز هویت، به اطلاع هموطنان می‌رساند دومین حراج سکه در مرکز مبادله ایران چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار می‌شود.

متقاضیانی که در حراج اول امکان ثبت‌نام و احراز هویت نداشته‌اند یا کسانی که در حراج نخست برنده نشده‌اند می‌توانند در حراج دوم شرکت کنند.

سکه‌ها را به قیمت دلار ۹۳ هزار تومانی فروختند

اما در واکنش به حراج سکه، تحلیلگران و اقتصاددان عنوان کردند که سکه‌های فروخته شده در مرکز مبادله ارز و طلا با قیمتی بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.

سیامک قاسمی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: خیلی جالبه، بانک مرکزی مرکزی شمش طلا را به قیمت دلار بازار آزاد از مردم می‌خرد و سکه طلا را ضرب کرده و به قیمت دلار ۹۳ هزار تومانی به مردم می‌فروشد و تازه مالیات هم روی آن می‌گیرند.

وی متذکر شد: حالا خوبه قیمت دلار بازار آزاد را قبول ندارند و دنبال دلارزدایی هستند.

مشکانی، تحلیلگر اقتصادی نیز در واکنش به حراج سکه عنوان کرد: احتمالا بانک مرکزی شمش طلا را از صادرکنندگان در مرکز مبادله با دلار ارزان‌تری می‌خرد، بعد همین شمش را تبدیل به ربع سکه کرده و با دلار ۹۵هزار تومان به مردم می‌فروشد.خبرآنلاین

حراج سکه با دلار ۹۳ هزارتومانی

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی کنونی که می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد چطور سکه را با دلار ۹۳هزار تومانی حراج کرد؟ عملا در حراج روز یکشنبه سکه با دلار نرخ ۹۳ هزار تومانی به حراج رسید.

وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی درباره اقدامات دولت برای جمع آوری نقدینگی از جمله گواهی سپرده ۳۰ درصدی، حراج شمش و سکه در حالی که همزمان شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد هستیم، اظهار داشت: بانک مرکزی از ابزارهای مرسومی که همیشه وجود داشتند استفاده می‌کند. معتقدم استفاده از ابزار گواهی ۳۰ درصدی یک شکست سیاستی بانک مرکزی بود چراکه هزینه‌های گواهی ۳۰ درصدی به مراتب بیشتر از فایده آن است.

 وی ادامه داد: در موضوع گواهی سپرده اولا اینکه عمدتا تبدیل سپرده‌های ۲۰ و ۲۳ درصدی به ۳۰ درصدی بود یعنی یک جابه جایی درون بانکی رخ داد که طبیعتا ناترازی بانک‌های را افزایش می‌دهد و در سررسید بانک‌ها باید به جای ۲۳ درصد سود ۳۰ درصد پرداخت کنند. بنابراین در سر رسید سالانه حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و تبعات دیگری هم دارد از جمله اینکه بازار سرمایه را منفعل کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: هدف مهم از گواهی سپرده ۳۰ درصدی این بود که در آن زمان نرخ دلار را از ۵۹ هزار تومان کاهش دهد اما تنها یک هفته در بازار ارز اثر گذاشت و بعد از آن دوباره شاهد افزایش نرخ دلار بودیم بطوریکه امروز هم نرخ دلار در آستانه ۶۰ هزار تومان است. بنابراین گواهی سپرده حتی یک مُسکن یک ماهه هم برای بازار ارز نبود.

وحید شقاقی‌شهری با بیان اینکه علامت اجرای این اقدامات از سوی بانک مرکزی این پیام را به جامعه می‌دهد که در آینده نرخ دلار بیشتر می‌شود، گفت: در گذشته هم هر زمان که حراج سکه یا پرداخت و ثبت نام سکه صورت گرفت شاهد تبعات منفی آن در بازار ارز و سکه بودیم. تا کنون چند بار از حراج سکه استفاده کردیم اما علامتی که به جامعه داد این بود که اوضاع مساعد نیست و همین باعث التهاب شد.

وی افزود: بانک مرکزی کنونی که می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد چطور سکه را با دلار ۹۳ هزار تومانی حراج کرد؟ عملا در حراج روز یکشنبه سکه با دلار نرخ ۹۳ هزار تومانی به حراج رسید. قیمت نهایی ربع سکه در حراج حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در فرمول محاسبه نرخ سکه، با این قیمت به دلار ۹۳ هزار تومان می‌رسیم. اما اگر نرخ دلار را همین نرخ ۶۰ هزار تومانی بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید.

این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه بانک مرکزی حتی با دلار ۶۰ هزار تومانی هم سکه را حراج نکرد، ادامه داد: بانک مرکزی که می‌گوید نرخ دلار در بازار آزاد تلگرامی است و دلار ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان مرکز مبادله نرخ مرجع بوده اما حراج را با دلار ۹۳ هزار تومانی انجام داد. سوال از بانک مرکزی این است؛ شما که می‌گوید نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و این ارقام در بازار آزاد انحرافی است چگونه می‌پذیرید که حراج سکه با نرح دلار ۹۳ هزار تومانی انجام شود؟

دیگر رسانه ها

کدخبر: 128814

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر