کارمزد تراکنش برای کارتخوان‌ها چقدر است؟

براساس آمار موجود، ۷۸ درصد تراکنش خرید کارتی در داروخانه‌ها بالاتر از ۲۰۰ هزار ریال است. بیشترین میزان تراکنش داروخانه‌ها نیز در بازه ۱۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون ریال است که بیش از ۷۶ درصد تراکنش‌ها را شامل می‌شود.

کارمزد تراکنش برای کارتخوان‌ها چقدر است؟

براساس آمار موجود، ۷۸ درصد تراکنش خرید کارتی در داروخانه‌ها بالاتر از ۲۰۰ هزار ریال است. بیشترین میزان تراکنش داروخانه‌ها نیز در بازه ۱۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون ریال است که بیش از ۷۶ درصد تراکنش‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین، طرح اصلاح نظام کارمزد پس از یک دهه و با هدف پشتیبانی از شبکه پرداخت از منظر نوسازی تجهیزات و تامین هزینه‌های پشتیبانی اجرایی شد. هرچند هدف مهم دیگر در اجرای این طرح، عدالت در پرداخت کارمزد بود چرا که تمامی دریافت‌کنندگان خدمت در ازای خدمات دریافتی، هزینه آن را پرداخت می کردند اما دارندگان دستگاه کارت خوان از این امر مستثنی بوده‌اند و در طرح اصلاح نظام کارمزد این افراد نیز در ازای خدمات دریافتی، باید بخشی از هزینه را پرداخت کنند.

در واقع طی سال‌های اخیر رویه موجود در کشور و ارائه خدمات به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به‌گونه‌ای با تجربه سایر کشورهای دنیا متفاوت بوده است. از سوی دیگر در کشور ما تمام افرادی که خدمات بانکی دریافت می‌کنند کارمزد آن را نیز پرداخت می‌کنند و تنها دارندگان دستگاه‌های کارتخوان بودند که از سرویس ارزنده ای استفاده کرده در حالی که هیچ مشارکتی حتی ناچیز در تامین هزینه های شبکه پرداخت نداشتند.

با توجه به ضرورت‌های موجود، طرح اصلاح نظام کارمزد از تابستان امسال کلید خورد و بانک مرکزی این طرح را با در نظر گرفتن ابعاد مختلف اجتماعی آن به صورت مرحله ای اجرا کرد و در نظر داشت اصناف از این منظر آسیبی نبینند.

یکی از اصناف، صنف داروخانه‌ها بود که حساسیت‌های خودش را داراست و نیاز به بررسی‌ دقیق داشت. بر همین اساس، این صنف در مرحله اول اجرای طرح قرار نگرفت. طی روزهای گذشته نیز انتقادی از سوی یکی از مسئولان انجمن داروسازان کشور درخصوص اخذ کارمزد، مطرح و اخذ کارمزد از تراکنش‌های زیر ۶۰۰ هزار تومان برای داروخانه که اقلامی از ۵۰۰ تومان به بالا دارند ظلمی آشکار قلمداد شده است.

کارمزد تراکنش کارتخوان‌ها در داروخانه‌ها

 این اظهارنظر ما را بر آن داشت تا بررسی دقیقی درخصوص سهم تراکنش‌های خرید کارتی در داروخانه‌ها داشته باشیم. طبق بررسی‌های انجام‌شده و براساس آمار موجود، ۷۸ درصد تراکنش خرید کارتی در داروخانه‌ها بالاتر از ۲۰۰ هزار ریال است.

از سوی دیگر، بیشترین میزان تراکنش داروخانه‌ها نیز در بازه ۱۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون ریال است که بیش از ۷۶ درصد تراکنش‌ها را شامل می‌شود و در تمامی این موارد سهم داروخانه از پرداخت کارمزد فقط ۱۲۰ تومان است.

همچنین آمار نشان می‌دهد حدود ۲.۵ درصد تراکنش‌های داروخانه‌ها زیر ۵۰ هزار ریال است و بیشترین فراوانی‌ها نیز به ترتیب مربوط به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال، ۵۰۰ تا یک میلیون ریال و یک میلیون تا ۲ میلیون ریال به ترتیب با سهم ۲۶، ۲۲ و ۱۶ درصد است.

با توجه به تراکنش‌های فوق، کارمزد ۱۲۰ تومانی برای هر تراکنش از سوی داروخانه‌ها به ازای خدماتی که دریافت می‌کنند و به آسانی در زمان مراجعه مشتریان، عملیات بانکی را انجام می‌دهند سهم اندک داروخانه‌هاست که در کنار سهم بانک پذیرنده به میزان ۵ در ۱۰ هزار مبلغ هر تراکنش و بانک صادرکننده معادل ۲۴۰ ریال به صورت ثابت به ازای هر تراکنش به عنوان کارمزد پرداخت می‌شود.   

در آخر تاکید می‌شود شبکه پرداخت کشور برای ارائه خدمات و سرویس‌دهی به صورت متوالی و بدون وقفه نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین هزینه‌هاست تا از فرسودگی شبکه و شرکت های فعال در این حوزه جلوگیری و امکان سرمایه گذاری در ابزارها و نوسازی زیرساخت و ناوگان تجهیزات شبکه پرداخت فراهم شود؛ خدماتی که به گواه آمارها با دقت و صحت ۹۹/۹۹ درصد انجام شده و به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است.

بازه مبلغی (ریال)

درصد

۱_۱۰,۰۰۰

۰/۲۴%

۱۰,۰۰۱_۲۰,۰۰۰

۰/۵۳%

۲۰,۰۰۱_۵۰,۰۰۰

۲/۱۵%

۵۰,۰۰۱_۱۰۰,۰۰۰

۶/۵۳%

۱۰۰,۰۰۱_۲۰۰,۰۰۰

۱۲/۵۵%

۲۰۰,۰۰۱_۵۰۰,۰۰۰

۲۵/۷۱%

۵۰۰,۰۰۱_۱۰۰۰,۰۰۰

۲۲/۰۰%

۱,۰۰۰,۰۰۱_۲,۰۰۰,۰۰۰

۱۶/۳۹%

۲,۰۰۰,۰۰۱_۳,۰۰۰,۰۰۰

۵/۸۳%

۳,۰۰۰,۰۰۱_۴,۰۰۰,۰۰۰

۲/۶۲%

۴,۰۰۰,۰۰۱_۵,۰۰۰,۰۰۰

۱/۴۸%

۵,۰۰۰,۰۰۱_۶,۰۰۰,۰۰۰

۰/۹۱%

۶,۰۰۰,۰۰۱_۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۲/۴۴%

۲۰,۰۰۰,۰۰۱_۵۰,۰۰۰,۰۰۰

۰/۳۷%

۵۰,۰۰۰,۰۰۱_۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۰/۱۳%

۱۰۰,۰۰۰,۰۰۱_۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۰/۰۷%

۲۰۰,۰۰۰,۰۰۱_۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۰/۰۲%

۳۲۰,۰۰۰,۰۰۱_۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۰/۰۱%

۵۰۰,۰۰۰,۰۰۱_۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۰/۰۱%

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 113282

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر