در مهر ۱۴۰۰ کدام بازارهای مالی بیشترین سود و زیان را برای سرمایه گذاران خود داشتند؟

بازار مالی در مهرماه / مسکن و بورس، پیشتاز / خودرو سوده و دلار و سکه زیان

در آخرین هفته مهر، بازدهی همه بازار‌های دارایی مثبت شد و در این بین بورس بیشترین سود را عاید سرمایه‌گذاران خود کرد.

بازار مالی در مهرماه / مسکن و بورس، پیشتاز /  خودرو سوده و دلار و سکه زیان
 در چشم به هم زدنی اولین ماه پاییز هم گذشت، مهرماهی که با تلاطم بازار خودرو و خوراکی ها همراه بود؛ دلار باز هم در یک محدوده خاص بالا و پایین رفت و بورس نیز بعد از یک دوره خوب، چندروزی اصلاح کرد و آرام گرفت. در آخرین هفته مهر، بازدهی همه بازار‌های دارایی مثبت شد و در این بین بورس بیشترین سود را عاید سرمایه‌گذاران خود کرد. در هفته قبل از تعطیلی ها، با کاهش خوش بینی‌ها به برجام و بالارفتن انتظارات تورمی، روند بازار ارز صعودی شد و قیمت دلار 0.5 درصد و یورو 1.1 درصد رشد کرد. این جو به بازار طلا هم سرایت کرد و علاوه بر تاثیر دلار، رشد ارزش اونس جهانی هم به افزایش یک درصدی قیمت طلا و‌ سکه منجر شد، اما می دانید برایند کلی ماه مهر چگونه بود و در مهر 1400 بین بازارهای طلا، دلار، سکه، بورس، خودرو و مسکن، کدام یک بیشترین بازدهی و کدام یک بیشترین زیان را به سهامداران خود تقدیم کردند؟ ادامه این گزارش را بخوانید.
 بورس/ بازدهی ۳.۲ درصدی
 در مهر، بازدهی ماهانه بورس پس از وقفه یک ماهه مثبت شد و شاخص کل بورس با بازدهی 3.2 درصدی در کنار مسکن بیشترین بازدهی را داشت. شاخص کل بورس در پایان تابستان روی سطح یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحدی قرار داشت. شاخص بورس در مهر با ۴۵ هزار واحد رشد با قرار گرفتن روی سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی به کار خود در اولین ماه پاییز پایان داد. این در حالی بود که شاخص کل در پایان فروردین در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. در تیر شاخص بورس به کانال 1.3 میلیونی صعود کرد و در پایان مرداد شاخص به کانال 1.5 میلیونی رسید. شهریور، ماه سقوط بورس بود و شاخص 2 کانال پایین آمد، اما شاخص کل در مهرماه یک کانال بالاتر آمد و به سطح یک میلیون و 436 هزار واحد رسید. نکته مهم اما خروج پول حقیقی ها از بورس بود. در 18 روز معاملاتی مهر، تنها در سه روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در 15 روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. یعنی به طور میانگین روزانه 352 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.
 
طلا/ زیان ۰.۲ درصدی
هر گرم طلای ۱۸ عیار در مهر سه هزار تومان افت قیمت داشت و بازدهی منفی 0.2 درصدی را ثبت کرد. طلا در پایان شهریور روی نرخ یک میلیون و ۱۵۲ هزار تومان خرید و فروش شد اما در پایان مهر روی نرخ یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان به کار خود پایان داد. در هفته اول مهر، بازار طلا رشد 1.1 درصدی داشت اما در هفته دوم با زیان منفی نیم درصدی، از سود سرمایه گذاران کم کرد. در هفته سوم مهر، روند همه بازار‌های دارایی نزولی بود و بازار طلا بازدهی منفی 2.5 درصدی را تجربه کرد. در هفته آخر اما ورق برگشت و همه بازارها مثبت بودند و بازار طلا یک درصد رشد کرد.
 
دلار/ زیان ۰.۳ درصدی
هر دلار آمریکا در این ماه حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. هر دلار آمریکا در پایان شهریور ۲۷ هزار و ۵۲۱ تومان بود، اما این شاخص بازار ارز با افت 0.3 درصدی در مهر روی نرخ ۲۷ هزار و ۴۱۵ تومانی قرار گرفت. در این ماه بازار ارز تحت تاثیر اظهارات سیاسی درباره آینده برجام، قول هایی برای تعیین زمان و مکان مذاکرات و... بود و دلار در محدوده 27 و 28 هزار تومان نوسان بیشتری داشت.
 
سکه/ زیان ۰.۸ درصدی
در آخرین هفته از اولین ماه پاییز، بازار سکه بیشترین زیان را به سرمایه گذاران خود تقدیم کرد! قیمت سکه امامی در این ماه ۹۷ هزار تومان کاهش داشت و افت 0.8د رصدی را ثبت کرد. هر عدد سکه طرح جدید پیش از شروع مهر ۱۱ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان و آخرین نرخ ثبت شده در این ماه ۱۱ میلیون و ۷۶۹ هزار تومان بود.
 
مسکن و خودرو همچنان سودده!
بازارهای مسکن و خودرو دو بازار مثبت دیگر در مهر 1400 بودند و این یعنی دلالی در بازار همچنان برای بعضی ها جذاب است! براساس گزارش تورم مرکز آمار، شاخص کالاهای بادوام که شامل بازار خودرو هم می‌شود، در مهرماه 1400 حدود 1.2 درصد رشد کرده و مسکن هم طبق گزارش مرکز آمار در مهر 1400 حدود 3.2 گران تر شده است و بازدهی برابر با بورس داشته است. این در حالی است که بازار خودرو در ماه گذشته با انتشار اخباری درباره احتمال واردات خودروهای خارجی کم رونق بود و حتی در هفته های گذشته خبرها از صفرشدن معاملات در مشهد و رکود گسترده در بازار خودروهای خارجی حکایت داشت.
منبع: خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1360

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر