اطلاعیه و هشدار فوری درباره وضعیت 18 استان خاص | آخر هفته خطرناک رسید

سازمان هواشناسی ایران با صدور چند اطلاعیه درباره طوفان، وزش باد شدید، ورود سامانه بارشی جدید و بارش شدید باران به مردم هشدار داد.

اطلاعیه و هشدار فوری درباره وضعیت 18 استان خاص | آخر هفته خطرناک رسید

هشدار هواشناسی برای طوفان و ورود سامانه بارشی جدید به ایران صادر شد.سازمان هواشناسی ایران با صدور چند اطلاعیه درباره طوفان، وزش باد شدید، ورود سامانه بارشی جدید و بارش شدید باران به مردم هشدار داد.سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۵ استان و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در ۱۸ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی ایران همچنین برای تهران از کاهش  دما، طوفان و ورود سامانه بارشی جدید به کشور و تشدید بارش‌ها در چند استان کشور خبر داد

۱۸ استان در خطر طوفان شن/ احتمال رگبار، رعد وبرق و آبگرفتگی معابر در ۱۵ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۵ استان و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در ۱۸ استان هشدار داد.

طوفان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک از چهارشنبه تا شنبه ( ۲۸ تا ۳۱ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خراسان شمالی، زنجان، شمال کردستان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران، سمنان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان، پنجشنبه در زنجان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال قزوین، دامنه و ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز، سمنان، تهران، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان، جمعه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات مازندران، شرق و شمال هرمزگان و جنوب کرمان و شنبه در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات مازندران، دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه نیز نسبت به افزایش گرادیان فشار سطح زمین، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک از روز چهارشنبه تا شنبه ( ۲۸ تا ۳۱ تیر) هشدار داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان، تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، اصفهان و سمنان، جمعه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، سمنان، تهران، قزوین، البرز، قم، مرکزی و شمال فارس و شنبه درجنوب سمنان، شمال شرق اصفهان، قم، جنوب تهران، البرز، شمال مرکزی و غرب استانهای ایلام و خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند

تهران از پنجشنبه گرم‌تر می‌شود/وزش باد نسبتا شدید در استان

اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش تدریجی دما از پنجشنبه (۲۹ تیرماه) و وزش باد نسبتا شدید در بیشتر نواحی استان خبرداد.

بر اساس نقشه‌های یابی و تحلیل برونداد الگوهای پیش‌بینی عددی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

از عصر امروز تا پنجشنبه (۲۷ تا ۲۹ تیرماه) با گذر یک موج ضعیف در بیشتر نواحی استان وزش باد نسبتا شدید، در ارتفاعات و نواحی جنوبی و غربی در بعضی ساعتها وزش باد شدید گاهی وزش باد خیلی شدید و در نواحی مستعد خیزش موقت گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید مورد انتظار است.

امروز تا فردا کاهش نسبی دما و از پنجشنبه تا شنبه روند تدریجی افزایش دما در سطح استان پیش بینی میشود و در ساعت‌های بعد از ظهر تا امشب تا پنجشنبه افزایش ابر در نیمه شمالی استان و رخداد بارش پراکنده با احتمال رعد و برق در ارتفاعات شمالی‌ پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای  ۴۰ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا ( ۲۸ تیرماه) کمی‌ ابری و وزش باد، در بعد از ظهر نیمه ابری و افزایش باد با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه ( ۳۷ تیرماه)  کمی‌ابری و وزش باد در بعداز ظهر نیمه‌ابری و افزایش باد با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای  ۳۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی

هشدار هواشناسی ؛ وقوع رگبار در ۱۵ استان/ مردم این مناطق مراقب سقوط اشیا از ارتفاع باشند !

سازمان هواشناسی با صدور نارنجی‌رنگ از افزایش شدید گرادیان فشاری، وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گرد و خاک از پنجشنبه تا شنبه (۲۹ تا ۳۱ تیر) خبر داد که این شرایط جوی روز شنبه در خراسان جنوبی، نیمه‌جنوبی خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود و می‌تواند خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به همراه داشته باشد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه از تشدید فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید در خراسان شمالی طی روز سه‌شنبه (۲۷ تیر) خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی احتیاط در عبور و مرور از مناطق کوهستانی، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک سه‌شنبه (۲۷ تیرماه) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، چهارشنبه (۲۸ تیرماه) در خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران و سمنان، نیمه نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان و پنج‌شنبه (۲۹ تیرماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران دور از انتظار نیست.

این وضعیت جوی جمعه (۳۰ تیرماه) برای شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی اردبیل و شنبه (۳۱ تیرماه) برای شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک سه‌شنبه تا پنجشنبه (۲۷ تا ۲۹ تیرماه) برای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، سمنان، تهران، قزوین، البرز، قم و مرکزی، جمعه (۳۰ تیرماه) برای خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، یزد، سمنان، تهران، قزوین، البرز، قم و مرکزی و شنبه (۳۱ تیرماه) برای خراسان رضوی، کرمان، یزد، سمنان، شمال و شرق اصفهان، قم، تهران، البرز، قزوین و مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد بنابراین اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

فعالیت سامانه بارشی در شمال کشور شدت می‌گیرد

امروز (سه شنبه) با تشدید رشد ابرهای همرفتی در شمالِ شرق آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، گیلان و غرب مازندران رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

بر اساس هشدار نارنجی هواشناسی، بارش‌ها تا پنج شنبه در شمال کشور ادامه دارد اما امروز در ۴ استان شدت می‌گیرد.

فعالیت این سامانه آثار مخاطره آمیزی همچون اختلال در سفرهای بین شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات و سیلابی شدن مسیل‌ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و اختلال در پروازها در پی دارد.

هواشناسی توصیه کرد در سفرهای بین شهری و عبور و مرور از مناطق کوهستانی احتیاط شود و از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها اجتناب شود.

این سازمان همچنین توصیه کرد از هرگونه فعالیت‌های کوه‌نوردی و چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع پرهیز و از استحکام سازه‌های موقت نیز اطمینان حاصل شود.

بارش‌ها امروز در گلستان و شمال خراسان شمالی با شدت کمتری و به شکل رگبارهای تابستانی ادامه دارد.

وزش باد در شرق تداوم دارد

امروز همچنین وزش باد شدید همراه با خیرش گردوخاک شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان و شرق و جنوب سمنان را در بر می‌گیرد.

مخاطرات سامانه شامل خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است.

دمای تهران ۴ درجه کاهش یافت

هواشناسی اعلام کرده است: آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری گاهی افزایش باد با احتمال گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما امروز در پایتخت ۳۵ و ۲۳ درجه خواهد بود.

امروز هم چنین شهرکرد با کمینه دمای ۹ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان و اهواز با بیشینه دمای ۴۹ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهد بود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97991

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر