پوکی استخوان با کمبود این ویتامین

جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و هرچه نسبت جمعیت بالای پنجاه سال کشور بیشتر شود این بیماری نیز افزایش می‌یابد. شکستگی ناحیۀ لگن، شدیدترین و خطرناک‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است.

پوکی استخوان با کمبود این ویتامین

جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و هرچه نسبت جمعیت بالای پنجاه سال کشور بیشتر شود این بیماری نیز افزایش می‌یابد. شکستگی ناحیۀ لگن، شدیدترین و خطرناک‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است.

به گزارش عرشه آنلاین؛طبق آخرین آماری که وزارت بهداشت در زمینۀ ابتلای ایرانیان به پوکی استخوان منتشر کرده، بیش از ۶۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال، درگیر این بیماری هستند؛یعنی از هر دو زن یکی و از هر چهار مرد، یک تن در سن بالای پنجاه سالگی، شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کنند. این آمار در بین افراد بالای ۷۰ سال، حدود ۸۰ درصد است؛ یعنی از هر پنج فرد بالای ۷۰ سال، چهار نفر پوکی استخوان دارند، در حالی که بسیاری از آنها، کمترین اطلاعی دربارۀ این بیماری ندارند و حتی یک بار هم برای سنجش تراکم استخوان اقدام نکرده‌اند.

اگر ویتامین دی به اندازۀ کافی تأمین نشود، بدن نمی‌تواند به خوبی کلسیم را جذب کند و ممکن است فرد با آن‌که تغذیۀ خوبی دارد اما دچار پوکی استخوان شود

اطلاعت آنلاین نوشت:این آمار زمانی نگران‌کننده می‌شود که درمی‌یابیم جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و هرچه نسبت جمعیت بالای پنجاه سال کشور بیشتر شود این بیماری نیز افزایش می‌یابد. شکستگی ناحیۀ لگن، شدیدترین و خطرناک‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است؛ زیرا از هر دو نفر که مبتلا به شکستگی لگن می‌شوند یک نفر فوت می‌کند. همچنین ۲۰ تا ۵۰ درصد مرگ ناشی از شکستگی لگن در شش ماه تا یک سال بعد از شکستگی رخ می‌دهد.

دکتر رامین ارژنگ، متخصص جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) می‌گوید: پوکی استخوان یا اُستئوپروز (Osteoporosis) طبق تعریف انجمن ملی بهداشت، یک اختلال اسکلتی به شمار می‌آید که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان است که فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. به این بیماری اصطلاحا بیماری خاموش نیز می‌گویند، زیرا مانند آرتروز و رماتیسم، درد و تورم ایجاد نمی‌کند که فرد را آزار دهد. بنابراین ممکن است تا مدت‌ها متوجه آن نشویم مگر زمانی که دچار شکستگی شویم.

دلایل ابتلا به پوکی استخوان

دکتر ارژنگ دربارۀ دلایل ابتدا به پوکی استخوان می‌افزاید: عوامل مختلفی در ابتلا به پوکی استخوان مؤثرند. اولین عامل آن افزایش سن است که زمینه را برای ابتلا به این بیماری فراهم می‌کند. عوامل دیگری نظیر زمینه‌های ژنتیکی هم سبب می‌شوند این بیماری با شدت بیشتری عارض شود. پوکی استخوان در میان خانم‌ها به علت بروز یائسگی و مسائل هورمونی، بیش از آقایان است.

برخی بیماری‌ها مانند روماتیسم از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس یا داروهایی نظیر کورتون، استروئید و مانند آن می‌توانند عامل بروز این بیماری شوند. تصوری عامیانه وجود دارد که داروهای مسکن غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک می‌توانند سبب بروز پوکی استخوان شوند، درحالی‌که این داروها بیشتر سبب بروز عوارض گوارشی و کلیوی خواهند شد و علت اولیۀ ابتلا به پوکی استخوان محسوب نمی‌شوند. سوء‌تغذیه، کمبود کلسیم و ویتامین‌ها و املاح در بدن به‌ویژه کمبود ویتامین، زمینه را برای ابتلا به پوکی استخوان فراهم می‌کنند.

اگر ویتامین دی به اندازۀ کافی تأمین نشود، بدن نمی‌تواند به خوبی کلسیم را جذب کند و ممکن است فرد با آن‌که تغذیۀ خوبی دارد اما دچار پوکی استخوان شود؛ بنابراین ما در آزمایش‌ها میزان ویتامین دی را اندازه‌گیری می‌کنیم و اگر فرد دچار کمبود باشد، بسته به میزان این کمبود برای او آمپول یا قرص ویتامین دی تجویز می‌کنیم.

مسألۀ مهم دیگر، وجود یک برنامۀ ورزشی یا تحرک منظم و روتین در زندگی است. همۀ افراد با توجه به شرایط جسمی و سنی می‌توانند فعالیت‌های فیزیکی گوناگونی را برای خود برنامه‌ریزی کنند. افراد جوان‌تر می‌توانند انواع ورزش‌ها را انجام دهند، اما افرادی که کهولت سن یا آرتروز و درد مفاصل دارند، می‌توانند پیاده‌روی کنند. به‌طورکلی سه عامل تحرک، تغذیه و ویتامین دی را برای پیشگیری از پوکی استخوان باید جدی گرفت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 129717

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر