ایلان ماسک

شکایت عجیب ایلان ماسک از خالقان ChatGPT

ایلان ماسک با شکایت از OpenAI و هم‌بنیان‌گذارانش یعنی سم آلتمن و گرگ براکمن و همچنین سازمان‌های وابسته به OpenAI اعلام کرد که خالقان ChatGPT توافق‌های قبلی را زیر پا گذاشته‌اند.

شکایت عجیب ایلان ماسک از خالقان ChatGPT

ایلان ماسک با شکایت از OpenAI و هم‌بنیان‌گذارانش یعنی سم آلتمن و گرگ براکمن و همچنین سازمان‌های وابسته به OpenAI اعلام کرد که خالقان ChatGPT توافق‌های قبلی را زیر پا گذاشته‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، ماسک می‌گوید دلیل نقض قرارداد قبلی این است که OpenAI قرار بود شرکتی غیر انتفاعی باشد و هوش مصنوعی را برای مزیت‌رساندن به نسل بشر توسعه دهد، اما حالا به استارتاپی سودمحور تبدیل شده است.

ماسک که یکی از حامیان اولیه‌ی OpenAI بود، ادعا می‌کند که آلتمن و براکمن او را متقاعد کرده بودند که در سال ۲۰۱۵ به تأسیس این استارتاپ کمک کند و قول دادند که OpenAI یک شرکت غیرانتفاعی متمرکز بر مقابله با تهدید رقابتی گوگل باشد.

در متن دادخواست آمده است که OpenAI به یک کسب‌وکار انتفاعی با تمرکز بر تجاری‌سازی هوش مصنوعی انسان‌گونه تبدیل شده و به مایکروسافت روی آورده است: «در واقعیت، شرکت OpenAI به یکی از زیرمجموعه‌های اصلی مایکروسافت تبدیل شده است. این شرکت تحت هیئت‌مدیره‌ی جدید خود، در حال پالایش هوش مصنوعی انسان‌گونه برای به حداکثر رساندن سود برای مایکروسافت است، نه به نفع بشریت.»

دادخواست جدید در پی ابراز نارضایتی ماسک از تغییر اولویت‌های OpenAI در سال ۲۰۲۳ مطرح شده است. براساس این شکایت، ماسک بین سا‌ل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۴۴ میلیون دلار به OpenAI کمک کرده است.

در سال‌های اول تأسیس OpenAI، ماسک بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌ی این استارتاپ بود. ماسک ادعا می‌کند که قبلاً به او پیشنهاد شده بود سهامی در بازوی انتفاعی OpenAI داشته باشد اما به خاطر نگرانی‌های اخلاقی از پذیرش آن خودداری کرده است.

پرونده شکایت ایلان ماسک که در سان فرانسیسکو ثبت شده، روی جدیدترین مدل زبان طبیعی OpenAI یعنی GPT-۴ تمرکز دارد که به ادعای ماسک باعث ایجاد هوش جامع مصنوعی (AGI) خواهد شد؛ هوشی مصنوعی که قدرت استدلالش هم‌سطح با انسان یا بالاتر از آن است.

ایلان ماسک ادعا می‌کند که OpenAI و مایکروسافت مجوز استفاده از GPT-۴ را به شکل نادرست صادر کرده‌اند، با وجود این‌که هر دو شرکت پذیرفته‌اند توانایی‌های AGI شرکت OpenAI غیر انتفاعی بماند و برای کمک به نسل بشر استفاده شود.

ماسک درخواست کرده در صورتی که دادگاه تشخیص دهد فعالیت‌های OpenAI از حالت غیر انتفاعی خارج شده است تمام کمک‌های مالی‌اش به این استارتاپ به منظور تأمین بودجه‌ی تحقیقات عمومی به او بازگردانده شود.

ماسک اعضای فعلی هیئت‌مدیره‌ی OpenAI را بی‌تجربه و فاقد تخصص خواند و گفت هیئت‌مدیره‌ی جدید متشکل از اعضایی است که بیشتر تجربه‌ در کسب‌وکارهای سودمحور دارند تا در اخلاق و حکمرانی هوش مصنوعی.

شکایت ایلان ماسک از OpenAI در نوع خود بسیار جالب است. ماسک حالا استارتاپی به نام xAI دارد که رقیب مستقیم OpenAI محسوب می‌شود و چت‌باتی به‌نام گراک برای رقابت با ChatGPT ساخته است.

منبع: آخرین خبر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 128559

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر