یارانه معیشتی نوروز پرداخت می شود؟ دو هدیه احتمالی دولت در ماه آینده

دولت سیزدهم در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ خبر داد که به میلیون‌ها ایرانی هدیه نوروزی می‌دهد. این عیدی ۱۰۰ هزار تومانی، با دستور رئیس‌جمهور به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار واریز شد. مشمولان این یارانه غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور بودند.

یارانه معیشتی نوروز پرداخت می شود؟ دو هدیه احتمالی دولت در ماه آینده

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بار دیگر بحث عیدی دولت به مناسبت نوروز مطرح شده است. سابقه دولت رئیسی در پرداخت یارانه حمایت معیشتی نوروز این انتظار را به وجود آورده که دولت در نوروز ۱۴۰۳ به مردم عیدی بدهد.

 اقتصاد آنلاین نوشت ، دولت سیزدهم در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ خبر داد که به میلیون‌ها ایرانی هدیه نوروزی می‌دهد. این عیدی ۱۰۰ هزار تومانی، با دستور رئیس‌جمهور به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار واریز شد. مشمولان این یارانه غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور بودند.

هدف از اجرای این طرح، «حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد و اجرای برنامه‌های کاهش فقر مطلق درجامعه» عنوان شد. با این وجود، یک سال بعد برخلاف انتظارها خبری از واریز عیدی دولت نشد. دولت سیزدهم در بهمن ۱۴۰۰ نیز به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به اقشار کم درآمد واریز کرده بود که در بهمن ۱۴۰۱ این طرح نیز اجرا نشد.

همچنین دولت در رمضان دو سال پیش که با فروردین ۱۴۰۱ مصادف شد مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز کرد و هدف از این یارانه تشویقی، حمایت از دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند اعلام شد.

با شروع ماه رمضان در فروردین ۱۴۰۲ تصور می‌شد دولت بار دیگر یارانه معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی را به حساب دهک‌های کم درآمد جامعه واریز کند اما سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها شایعات مربوط به واریز یارانه ۱۵۰ هزار تومانی را تکذیب کرد و گفت دولت برنامه‌ای برای واریز این یارانه ندارد.

دو هدیه احتمالی دولت در ماه آینده

در روزهای اخیر دولت سیزدهم مانند دو سال قبل از طرح حمایتی خود به مناسبت ۲۲ بهمن رونمایی کرد. طرح فجرانه که در قالب آن ۲۲۰ هزار تومان اعتبار کالابرگ به‌عنوان عیدی به یارانه بگیران دهک‌های اول تا هفتم اختصاص یافت، این امید را به وجود آورد که دولت پس از سال ۱۴۰۱ که طرح‌های حمایتی خود را قطع کرد، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ بخواهد بار دیگر به مردم عیدی بدهد.

در واقع در روزهای پایانی سال دو بهانه بسیار خوب وجود  دارد که دولت بخواهد به مردم هدیه بدهد. نخست، حمایت معیشتی از مردم به مناسبت ماه رمضان است. در دهه پایانی اسفندماه، ماه رمضان آغاز می‌شود و شاید دولت بخواهد مانند فروردین ۱۴۰۱ که یارانه کمک معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی را به ۱۱ میلیون سرپرست خانوار اختصاص داد، بار دیگر از اقشار کم درآمد جامعه حمایت کند.

بهانه دوم، عید نوروز است. همانطور که اشاره شد دولت به مناسبت نوروز ۱۴۰۱ هدیه ۱۰۰ هزار تومانی را به حساب بیش از ۱۲ میلیون ایرانی واریز کرد اما این طرح حمایتی در نوروز ۱۴۰۲ تکرار نشد. حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۳ دولت می‌تواند بار دیگر با واریز یارانه نوروزی به مردم هدیه بدهد.

تا به این لحظه خبری رسمی در خصوص یارانه‌های ویژه نوروز و ماه رمضان منتشر نشده و مسئولین مربوطه اظهارنظری در این خصوص مطرح نکرده‌اند. مشخص نیست با وجود اینکه دولت اعلام کرده طرح فجرانه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد آیا این طرح را به نوعی هدیه نوروزی هم قلمداد کرده یا ممکن است به مناسبت نوروز و رمضان از طرح‌های حمایتی دیگری رونمایی کند. 

این احتمال وجود دارد که امسال به مناسبت همزمانی نوروز با رمضان، هدیه‌ ویژه این دو مناسبت در نظر گفته شود و در حقیقت به جای دو هدیه، از یک طرح معیشتی رونمایی شود. با این حال همه این‌ها تنها احتمالات است و برای مشخص شدن تصمیم نهایی دولت در این خصوص باید کمی بیشتر منتظر ماند

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126377

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر