بهترین مرطوب‌کننده‌های پوست برای زمستان چه ویژگی‌هایی دارد؟

فصل زمستان با هوای سرد و خشکش نیاز به استفاده از فراورده‌های مرطوب‌کننده برای پوست را بیشتر می‌کند، اما انواع گوناگونی از فراورده‌های مرطوب‌کننده در بازار با نام‌های گوناگون و حاوی ترکیبات گوناگون موجود هستند که مدعی دارا بودن خواص گوناگون هستند.

بهترین مرطوب‌کننده‌های پوست برای زمستان چه ویژگی‌هایی دارد؟

فصل زمستان با هوای سرد و خشکش نیاز به استفاده از فراورده‌های مرطوب‌کننده برای پوست را بیشتر می‌کند، اما انواع گوناگونی از فراورده‌های مرطوب‌کننده در بازار با نام‌های گوناگون و حاوی ترکیبات گوناگون موجود هستند که مدعی دارا بودن خواص گوناگون هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، انتخاب بهترین مرطوب‌کننده ممکن است برای شما مشکل باشد. یکی از پرسش‌های رایج انتخاب نوع فراورده مرطوب‌کننده است که ممکن است به شکل لوسیون، کرم یا پماد در بازار موجود هستند.

انواع فراورده‌های مرطوب‌کننده

لوسیون‌های آب‌رسان رقیق‌ترین نوع در میان این فراورده‌ها هستند، یعنی درصد آب بالاتری دارند و معمولاً سبک‌تر هستند. از آنجا که درصد آب بالاتری دارند، سریع‌تر جذب پوست می‌شوند و ظاهری چرب روی پوست ایجاد نمی‌کنند و بهترین انتخاب برای افراد با پوست عادی یا چرب هستند.

کرم‌های مرطوب‌کننده ترکیبی از روغن و آب هستند و بافت غنی‌تری دارند. این کرم‌ها قوامی غلیظ‌تر دارند و بهترین انتخاب برای افراد با پوست عادی یا خشک هستند می‌باشند. بالاخره پمادها غلیظ‌ترین نوع در میان این فراورده‌ها هستند و میزان چربی بیشتری دارند و باز برای پوست‌های خشک و خارش‌دار مناسب هستند.

همچنین غلظت مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید بر اساس زمان استفاده و جایی از بدن که روی آن فراورده را به کار می‌برید، متفاوت باشد. مرطوب‌کننده‌های رقیق‌تر برای روز و مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر برای شب مناسب هستند. همچنین می‌توانید از پماد یا کرم مرطوب‌کننده غلیظ برای بدن و لوسیون مرطوب‌کننده رقیق‌تر روی صورت استفاده کنید. در ماه‌های تابستان از مرطوب‌کننده‌های رقیق‌تر و دارای آب بیشتر استفاده کنید.

ترکیبات موجود در فراورده‌ها

اکثر فراورده‌های مرطوب‌کننده به جز آب حاوی گروهی از مواد روغنی به نام هومکتانت‌ها (humectants) مانند وازلین، گلیسرین، اسید استئاریک، پروپیلن گلیکول و لانولین و سایر مواد که آب را به پوست متصل می‌کنند، بنابراین اثرات نرم‌کننده آنها دوام بیشتری دارد.

بعضی از مرطوب‌کننده‌ها حاوی مواد گیاهی مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن کتان و اسید لینولئیک هستند که به حفظ لایه بیرونی شاخی پوست و نرم نگه‌داشتن پوست کمک می‌کنند.

همچنین ممکن است مواد دیگری مانند الکل‌استیل، اسید پالمیتیک و دایمتیکون به مرطوب‌کننده‌ها اضافه شود تا به آنها ظاهر و احساس کرم‌مانند، مخملی یا شفاف بدهند و و ماده ملات‌مانند میان سلول‌های پوستی را تقویت کنند تا پوست ظاهری نرم و هموار پیدا کند.

مواد گوناگون دارای خواص آنتی‌اکسیدان مانند عصاره چای سبز، بابونه، انار یا ریشه شیرین‌بیان هم به فراورده مرطوب‌کننده اضافه می‌شوند تا ظاهر شاداب و تازه‌ای به پوست دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد- مولکول‌های فعالی که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند- کمک می‌کنند.

مرطوب‌کننده‌های حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی که اثر ضد پیری پوست هم دارند، برای پوست چرب مناسب‌ترند. اگر پوستتان آکنه می‌زند، استفاده از مرطوب‌کننده‌های صورتی که منافذ پوست را نمی‌بندند و به‌اصطلاح «آکنه زا» نیستند، مناسب است.

در کرم‌های و پمادهای مرطوب‌کننده غلیظ‌تر برای پوست خشک مناسب‌تر است و به دنبال اجزایی مانند هیالوورنیک اسید و دایمیتیکون باشید که به مرطوب کردن پوست کمک می‌کنند. گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین‌ها و اوره نیز به جذب آب به پوست شما کمک می‌کنند. لانولین، روغن معدنی و وازلین هم باعث حفظ شدن رطوبت یاری می‌رسانند.

بالاخره اگر می‌خواهید اگر مرطوب‌کننده‌ای می‌خواهید که اثر ضد آفتاب هم داشته باشد، باید فراورده‌ای را انتخاب کنید که «فاکتور محافظت در برابر خورشید» (SPF) آن دست کم ۳۰ باشد.

یک توصیه ساده

فراورده‌های مرطوب‌کننده با وجود فهرست طولانی ترکیباتی که در آن‌ها وجود دارند و در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم، به یک دلیل نسبتاً ساده به رفع خشکی پوست کمک می‌کنند: آن‌ها مقدار کمی آب را به پوست منتقل می‌کنند و حاوی موادی روغنی (انواع گوناگون هومکتانت‌ها) هستند که آب را در پوست نگه‌می‌دارد.

در واقع وازلین سفید یا همان وازلین به اصطلاح معمول هم می‌تواند این کار را انجام دهد، اما مشکل این است که وازلین ظاهر چربی به پوست می‌دهد.

یکی از دلایل افزایش مرطوب‌کننده‌ها، جستجوی مداوم برای یافتن ترکیبی از مواد است که مانند وازلین آب را نگه دارد، اما احساس بهتری روی پوست داشته باشد.

خوشبختانه تقریباً همه مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار به رفع خشکی پوست کمک می‌کنند و در اکثر موارد، انتخاب به تجربه شخصی بستگی دارد - و صرفاً اینکه آیا از احساس و بوی آن لذت می‌برید یا خیر. کافی است که یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که از بو و حس آن لذت ببرید و به طور منظم از آن استفاده کنید.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119151

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر