لیلی افشار درگذشت | عکس و بیوگرافی دکتر لیلی افشار

پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.

لیلی افشار درگذشت | عکس و بیوگرافی دکتر لیلی افشار

پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.

لیلی افشار ، یکی از نوابغ موسیقی ایرانی با مدارک آکادمی بالا. لیلی استاد موسیقی در دانشگاه ممفیس آمریکا بود.

پیش از لیلی هیچ زنی به درجه ی دکترا دررشته ی گیتار کلاسیک دست نیافته بود. لیلی افشار در سال ۱۳۳۸ در ایران شهر تهران متولد شد، جرقه ی عشق به گیتار در لیلی برمیگردد به سال هایی که در کودکی میان یک مهمانی خانوادگی از نزدیک صدای نواختن گیتار زنده را شنید، لیلی از موسیقی به دور نبود مادر بزرگ او نوازنده تار بود و پدرش آشنایی اندکی با پیانو و ویولون داشت، یک خانواده ی هنری برای تشویق لیلی کافی بودند. او اراده کرد و به یادگیری گیتار پرداخت. موفقیت لیلی از کودکی شروع شد او در همان سنین در کاخ جوانان کنسرت داد و بعد از اتمام متوسطه سال ۱۳۵۵ به آمریکا مهاجرت کرد و در آن کشور تحصیلات خود را در زمینه موسیقی و ساز گیتار ادامه داد، افشار لیسانسش را از کنسرواتوار موسیقی بوستون گرفت و برای کارشناسی ارشد موسیقی در رشته نوازندگی گیتار به کنسرواتوار موسیقی نیوانگلند رفت و زیر نظر نیل اندرسون تحصیل کرد. لیلی دوره دکتری را زیر نظر بروس هلزمن در دانشگاهی در فلوریدا به پایان رساند.

لی‌لی افشار یکی از ۱۲ نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن حضور آندرس سگوبیا در کلاس‌های پیشرفته وی، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. آن موقع بود که پس از این کلاس ماسترو سگوبیا در مصاحبه‌ای که در اخبار شامگاهی ان بی سی حضور یافت در خصوص افشار پیش‌بینی کرد که او روزی به نوازنده‌ای معروف تبدیل خواهد شد. علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگان آثار رضا والی، گری آیستر، گرارد روژد، لوریس چوبانیان، آرن ملنس، کامران اینجه، باربارا کولب، مرلین زیفرین و سالوادور بروتونس از میان دیگران باشد.پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.

 

به گزارش عرشه آنلاین؛ این هنرمند پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۳ سالگی درگذشت و این در حالیست که یکی از آثار او به تازگی در ایران منتشر شده بود.

لی لی افشاراو کنسرت‌های متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده و همچنین در «ویگمور هال لندن»، «مرکز هنرهای اجرایی کندی»، «فستیوال موسیقی گرند تیتن»، «فستیوال موسیقی اسپن»، «مدرسه هنرهای تجسمی بنف»، «فستیوال موسیقی منتون» و «آکادمی آمریکایی در رم» نواخته‌ است.

روزنامه واشنگتن پست لیلی افشار را «فوق‌العاده معصوم، عالی و بی‌عیب و نقص و قابل توجه» توصیف کرده‌است. او همچنین به عنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه «ارویل ایچ. گیبسن» شده‌است.

لی لی افشار

مقاله‌های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسثیسکو به چند زبان در نشریات گیتار ریویو، آی۱ فرونیمو و گیتار و لوت چاپ و منتشر شده‌اند.

این هنرمند هر از چندگاهی نیز در ایران کارگاه آموزشی برگزار می‌کرد.

لی لی افشار

لیلی افشار این بانوی هنرمند ایرانی جوایز و افتخارات بسیار زیادی دریافت کرده که در ادامه خواهیم گفت:

 

 

 

جایزه استاد برجسته دانشگاه ممفیس در سال ۲۰۰۰

برنده جایزه سالانه نوازنده برتر گیتار در دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم

برنده جایزه الیور گیبسون در سال ۲۰۰۰ برای بهترین نوازنده زن گیتار کلاسیک

برنده جایزه ممفیس چاپتر از طرف آکادمی ملی هنر و دانش آمریکا

برنده جایزه هنر تنسی در رشته موسیقی

برنده جایزه ملی هنر

برنده جایزه اول انجمن گیتار آمریکا

برنده جایزه بزرگ جشنواره موسیقی اسپن

برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین موسیقی

برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین سازه‌های زهی

عضویت در بین دوازده گیتارنواز برجسته جهان برای نوازندگی در گروه آندرس سگوبیا

لی لی افشار

مراسم تشییع این هنرمند فردا ۲ آبان در زادگاه او شهر تنکابن برگزار خواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111635

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر