میانکاله

جلسه ای سرنوشت ساز برای نجات میانکاله | پای سرمایه‌ گذار آلمانی در میان است

با وجود مخالفت صریح مقام اول دولت درباره احداث صنعت آلاینده پتروشیمی در میانکاله، دست‌هایی پشت پرده به هر طریقی دنبال احداث آن در نزدیک یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ایران هستند؛ این‌بار با تغییر سرمایه‌گذار!

جلسه ای سرنوشت ساز برای نجات میانکاله | پای سرمایه‌ گذار آلمانی در میان است

قرار است فردا (یکشنبه ۵ شهریور) هیات دولت جلسه‌ای با موضوع بررسی پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تعیین تکلیف بندهای ۴ و ۵ مصوبه ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ هیات دولت برگزار شود. این بندها یکی از بکرترین زیستگاه‌های ثبت جهانی شده کشور را به خطر انداخته است. کشمکشی که از واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ و با خوردن کلنگ مجتمع پتروشیمی میانکاله بر زمین مرتع حسین‌آباد و للمرز شروع شد و با تغییر مکان آن به محلی کمی آنطرف‌تر همچنان ادامه دارد.

به گزارش عرشه آنلاین، این طرح به گواه کارشناسان و متخصصان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و محیط‌ زیستی است و با مخالفت صریح و قاطع ریاست جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حکم معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور مبنی‌بر غیرقانونی بودن این پروژه مواجه شده است. اما مجریان پروژه بدون توجه به این دستورات عملیات فنس‌کشی و محوطه‌سازی در مراتع ملی جنوب تالاب بین‌المللی میانکاله را شروع کرده اند.

موضوع بندها  ۴ و ۵ چیست؟

هیات در جلسه مذکور به پیشنهاد وزارت نفت تصمیم گرفته است که با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی پارک اختصاصی تولید پروپیلن از گاز طبیعی را در منطقه امیرآباد به گنجایش سالانه ۴۰۰ هزار تن راه اندازی کند (بند ۴) و همچنین خطوط انتقال پروپیلن به طول حدود (۲۰۰) کیلومتر را از این منطقه امیرآباد به منطقه عمومی دامغان با دسترسی به بزرگراه و راه‌آهن احداث کند.  

سازمان امور اراضی زمین پتروشیمی میانکاله را پس می‌گیرد

سازمان امور اراضی دو روز پیش اعلام کرد که از آنجایی که اولا مرتع‌داران که بهره‌برداران اصلی مراتع میانکاله هستند تا کنون برای واگذاری و ابطال حق بهره‌بردارید خود به اداره کل این سازمان نرفته‌اند و همچنین تا کنون طرح ارزیابی زیست محیطی از طرف متقاضی احداث مجتمع پتروشیمی ارائه نشده است، مقرر شد که فعلا این کار مسکوت باقی بماند تا این دو شرط مهم اجرایی شود. البته مدیریت امور اراضی استان تیر ماه امسال اخطاریه‌ای به شرکت پتروشیمی امیرآباد جهت جلوگیری از دخل و تصرفی در عرصه مذکور صادر کرده است.

تغییر ناگهانی سرمایه‌گذار

سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران آخر هفته گذشته در نشست خبری هفته دولت اعلام کرد که سرمایه گذار احداث کارخانه پتروشیمی میانکاله خارجی و متعلق به کشور آلمان است و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تجهیز و راه اندازی کارخانه پتروشیمی سرمایه اولیه وارد مازندران می شود. این در حالی است که به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله ابر بدهکار بانکی است. عباس ترکی گفت: سرمایه گذار این پتروشیمی ۵۸ میلیون یورو از بانک توسعه صادرات وام گرفته و این مبلغ را برنگردانده است و از جمله ابر بدهکاران بانکی است. ما برای حفاظت از محیط زیست دستور قضائی صادر کردیم و جلوی اجرای این طرح را گرفتیم و درخواست کردیم مصوبه هیأت وزیران لغو شود. به لحاظ اجرایی و طی فرآیندهای قانونی مصوبه هیأت وزیران و واگذاری زمین تالاب میانکاله غیر قانونی بوده است.  ۹۰ هکتار از اراضی با کیفیت این تالاب در سال ۹۹ به سرمایه گذار واگذار شده و انتظار ما از دولت این است که تصمیم مقتضی را در این خصوص بگیرد.

سرمایه‌گذار خارجی هم باشد باز باید مجوز بگیرد

حر منصوری، فعال محیط زیست و دیده‌بان میانکاله: طی کمتر از دو ماه گذشته وکیل آقای عبدی و پتروشیمی از بنده که به دعوت همین مجموعه وارد مرتع حسین آباد شده بودم شکایت کردند و بازداشت شدم، یعنی در این مدت کوتاه مالکیت  پتروشیمی عوض شده  و مالک آلمانی با تجهیزات آلمانی  در راه میانکاله است؟ اصالت تمامی مجوزهای ادعا شده پتروشیمی از طرف بسیاری از سازمان های نظارتی و صادر کننده زیر سوال بوده و محیط زیست بارها تاکید کرده که پتروشیمی مراحل اخذ مجوز را نه تنها طی نکرده بلکه در تصرف و فعالیت بر روی مرتع تخلف داشته، حال در صورتی که سرمایه گذار عوض شده و آلمانی باشد دیگر نیازی به طی این مراحل  و اخذ مجوزهای لازم نیست؟ پتروشیمی پس از تصرف زمین و قبل از ساخت تنش های اجتماعی بسیاری را در منطقه موجب شده و نیامده بیش از ۵۰ مرتع دار دارای قرارداد مرتعداری را با ۱۱ هزار واحد دام دچار چالش بسیار جدی کرده، به همین دلیل ما مردم و ذینفعان منطقه حق خود می‌دانیم که بر اساس قانون  انتشار و حق دسترسی به اطلاعات نام سرمایه گذار و تامین کننده تجهیزات آلمانی را دانسته و از شما بزرگوار بعنوان استاندار خواهش می‌کنیم در این مورد اطلاع رسانی کنید.  

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) میانکاله را به‌عنوان پناهگاه حیات وحش پذیرفته و یکی از شرایط کلی پناهگاه حیات وحش این است که تا شعاع ۱۵ کیلومتری آن از هر طرف هیچ صنعتی نمی‌تواند مستقر شود. تالاب میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد و در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره زمین به سازمان جهانی یونسکو معرفی شده است.

ابر بدهکار بانکی سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله است ؛ وام ۵۸ میلیون یورویی را برنگردانده است | بتن‌ریزی شبانه سرمایه‌گذار علی‌رغم ممنوعیت فعالیت!

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103289

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر