شکر سهمیه بندی شد؟

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص علت کمبود شکر در بازار توضیحاتی ارائه کرد.

شکر سهمیه بندی شد؟

شکر سهمیه بندی شد؟ گرانی و کمبود شکر  بار دیگر دامن گیر بازار شد.  در حالی که هر کیلو شکر باید با نرخ ۴۲۵۰ تومان در بازار به فروش برسد اما هر کیلو از این کالا به صورت عمده در بازار آزاد با نرخ ۷ هزار تومان و هر کیلو شکر بسته بندی در خرده فروشی ها به قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه می شود. با وجود گفته‌های مسئولان مبنی بر اینکه کمبودی در بازار شکر وجود ندارد، شکر نایاب شده است. کمبود شکر و گرانی این کالای اساسی در کشور، نه تنها گلایه مردم را به دنبال داشته، بلکه شیرینی‌فروشی و قنادی‌ها را نیز در آستانه تعطیلی قرار داده است. قیمت شکر به یک‌باره، افزایش معناداری داشته است 

در حالی که نرخ مصوب شکر ۲۸ هزار تومان اعلام شده، در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر کمیاب شده و خرده‌فروشی‌هایی که اقدام به عرضه این محصول می‌کنند، نرخ پایین‌تر از ۴۵ هزار تومان برای آن در نظر نمی‌گیرند. همچنین از ابتدای هفته برخی رسانه‌ها از سهمیه بندی شکر به میزان چهار کیلوگرم برای هر فرد خبر داده‌اند. آیا این خبر واقعیت دارد؟

شکر سهمیه ای شد تا گران شود؟ / می گویند شکر در بازار موجود است اما واقعیت ندارد!

در روزهای اخیر بحث سهمیه بندی شکر در رسانه ها مطرح شده است و وزارت جهاد کشاورزی آن را تکذیب کرده اما آنچه مشخص است اینکه توضیحات این وزارتخانه با واقعیت های بازار فاصله دارد. واقعیت بازار این است که یا شکر در بازار نیست و یا به دست از ما بهتران می رسد!

 شکر در بازار با کمبود و محدودیت توزیع مواجه شده است. طبق بررسی خبرنگار رکنا از برخی سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای مرکز شهر تهران، سوپرمارکت ها یا شکری برای فروش ندارند و دلیل آن را محدودیت توزیع عنوان می کنند و یا شکر دارند و آن را به قیمت 40 تا 45 هزار تومان می فروشند.

بیشتر بخوانید: بحران در بازار شکر | شکر گران‌تر می‌شود

برخی از فروشندگان معتقدند که شکر در بازار به اندازه کافی موجود نیست و چون می خواهند قیمت شکر را افزایش دهند، میزان توزیع را هم کاهش دادند.در فروشگاه های زنجیره ای نیز که اغلب خصولتی محسوب می شوند شکر به قیمت 34 هزار تومان آن هم به طور سهمیه ای به فروش می رسد. به این ترتیب که در این فروشگاه ها به طور سیستمی با هر کارت بانکی تنها می توان 2 بسته شکر خریداری کرد و به گفته یکی از متصدیان این فروشگاه "موضوع فقط مربوط به شکر نیست و دیگر کالاها چون برخی برندهای برنج، ماکارونی، برخی برندهای پنیر و روغن را هم شامل می شود. دولت این محدودیت را ایجاد کرده و دست ما نیست."

بماند که همین فروشگاه های زنجیره ای تا شایعه گرانی را می شنوند، کالاهای خود را جمع کرده و به پستو می برند و بعد از درج قیمت های جدید آن را در قفسه به فروش می رسانند. به رغم هشدارهای سازمان های نظارتی این روند ادامه دارد و به طور کلی با پدیده جدیدی مواجه هستیم که یا قیمت قبلی کالا پاک شده و یا با دو برچسب بر یک کالا (قیمت قبلی و قیمت جدید) مواجه می شویم.

این در حالی است که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته گفت: هیچ کمبودی در تولید و توزیع شکر وجود ندارد و سهمیه‌بندی این کالا نیز کذب است. شکر به اندازه کافی تولید و توزیع شده است.

از آنجا که در دولت های اخیر برخی از تکذیبیه ها را باید تایید به حساب آورد و وزارت کشاورزی هیچ گونه پاسخ درستی به رسانه ها نمی دهد، پرسش های خود را با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران مطرح کردیم.

شکر سهمیه بندی شد!/ هر نفر فقط ۴ کیلو!

خبرگزاری مهر نوشت:بازار شکر هم هر کیلو بین ۳۵ تا حدود ۴۰ هزار تومان بوده و به دلیل کمبود آن هر فرد فقط می‌تواند ۴ کیلوگرم شکر خریداری کند./ مهر

سهمیه بندی شکر

با این وجود، در برخی مواقع خانوارها با کمبود عرضه و قفسه‌های خالی شکر روبه‌رو می‌شوند که برای تامین نیاز خود، چاره‌ای جز خرید با نرخ بالاتر از بازار آزاد ندارند. برخی از فروشندگان هم به دلیل عدم ثبات قیمت، از فروش شکر سر بازمی‌زنند. شیرینی‌فروشی‌ها نیز از کمبود شکر رنج می‌برند و بعضا راه نجات از وضعیت فعلی را تعطیلی واحد صنفی می‌دانند.

قیمت شکر

سهمیه‌بندی شکر واقعیت دارد؟/ شکر 17 هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب

در حالی که نرخ مصوب شکر 28 هزار تومان اعلام شده، در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر کمیاب شده و خرده‌فروشی‌هایی که اقدام به عرضه این محصول می‌کنند، نرخ پایین‌تر از 45 هزار تومان برای آن در نظر نمی‌گیرند. همچنین از ابتدای هفته برخی رسانه‌ها از سهمیه بندی شکر به میزان چهار کیلوگرم برای هر فرد خبر داده‌اند. آیا این خبر واقعیت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا گزارش‌هایی از سهمیه بندی شکر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بر این اساس برخی سایت‌ها اعلام کرده بودند که در حال حاضر به دلیل کمبود شکر در بازار، هر نفر فقط می‌تواند چهار کیلوگرم شکر بخرد. خبری که از نحوه انتشار آن مشخص است که چندان به واقعیت شبیه نیست و بیشتر شبیه به شایعه می‌ماند.

چراکه چنین موضوعی باید با هماهنگی دولت و وزارت کشاورزی صورت بگیرد و سامانه‌ای برای رصد خرید افراد وجود داشته باشد. با این حال تجارت‌نیوز برای اطمینان از شرایط بازار به صورت میدانی به بررسی این موضوع پرداخته است.

هرچند خرده‌فروشان از کمبود و گرانی شکر گلایه دارند، اما بحث سهمیه بندی شکر در حال حاضر به هیچ عنوان مطرح نیست. بیشتر مغازه‌داران و فعالان شکرهای بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی برای فروش دارند، اما می‌گویند که بار شکر، به ویژه شکر بسته‌بندی کم شده است.

با این حال بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکری برای فروش ندارند. یکی از فروشندگان در فروشگاه زنجیره‌ای واقع در مرکز شهر تهران می‌گوید که به دلیل گرانی شکر فعلاً اقدام به تهیه و فروش آن نمی‌کنند.

سهمیه بندی شکر شایعه است؛ اما گرانی واقعیت

گرچه سهمیه بندی شکر شایعه‌ای بیش نیست، اما قیمت شکر مرزهای قبلی را هم شکسته و در حال حاضر در سطح خرده‌فروشی‌ها در محدوده 45 هزار تومان عرضه می‌شود. هرچند تعداد خیلی کمی از مغازه‌ها شکر ۳۵ هزار تومانی هم برای فروش دارند. همچنین باید توجه داشت که این بسته‌بندی‌ها 900 گرمی هستند و طبیعتاً در واحد کیلو باید بین 3500 تا 4500 تومان به محاسبات آن افزود.

این در حالی است که خرداد ماه وزارت جهاد کشاورزی نرخ هر کیلو شکر برای مصرف‌کننده را ۲۸ هزار تومان و برای کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. همین ارقام است که در محاسبات مرکز آمار نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و در نهایت با محاسبه صرفاً نرخ مصوب دولت مدعی کنترل تورم می‌شود. در صورتی که مردم در سطح بازار با واقعیت‌های دیگری مواجه هستند.

به طور کلی طی ماه‌های گذشته بازار شکر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت؛ پیش از خرداد که تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت را مطرح کرده بودند، اما هنوز با آن موافقت نشده بود، عرضه شکر در بازار کم شد و دلالان عنان بازار را در دست گرفتند و قیمت این محصول در بازار تا بیش از ۳۰ هزار تومان بالا رفت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در این مدت برخی دلالان به‌عنوان مصرف‌کننده از فروشگاه‌ها شکر می‌خرند و دپو می‌کنند. عده‌ای از این دلالان حتی شکرهای بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی را پس از خرید فله می‌کنند و به قیمت بالاتر به بنکداران و سوپرمارکت‌ها می‌فروشند.

شکاف قیمت عرضه شکر با نرخ مصوب

به‌رغم اینکه گفته می‌شود زمان‌بر شدن تصمیم‌گیری برای قیمت شکر، باعث برهم خوردن بازار شده بود، اما اعلام نرخ‌های جدید هم این وضعیت را تغییر نداده است. چراکه همچنان کمبود نسبی شکر و فاصله قیمت ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار تومان قیمت‌ها در بازار با قیمت مصوب وجود دارد.

پیش از این، تولیدکنندگان نیز از کمبود شکر گلایه کردند. جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکوییت، شیرینی و شکلات، اخیرا به همشهری‌آنلاین گفته بود که شکر نایاب است و کارخانه‌ها شدیدا درگیر تهیه شکر هستند. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران، نیز اخیرا به تجارت‌نیوز گفت که برخی از تاجران از فروش شکر خودداری می‌کنند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف قیمت شکر، وضعیت بازار رو به بهبود برود. انتظاری که وزارت جهاد کشاورزی و دولت، با وجود اینکه بیش‌تر از دو ماه از اعلام قیمت‌های جدید گذشته، موفق به عملی کردن آن نشدند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102632

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • شهاب

        این مطبوعات سیاه در کشور کار رو برای دشمن راحت میکنن.هر کسی شکر خواست بیاد من براش بگیرم.
        تو همه محله ها میادین تره بار قسمت خواربار فروشان شکر هست ۲۸ تومن هر چقدر که خواستی.
        چاه کن در آخر ته چاه هست

      ارسال نظر