این موشک هراسناک ایرانی «اسرائیل‌زن» است +تصاویر و ویدئوهای ویژه

موشک قیام همزمان با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر آزمایش شد"قیام-۱" موشکی با سوخت مایع است که از قابلیت جابه‌جایی و متحرک بودن بهره‌مند است. موشک بالستیک قیام قابلیت پرتاب از انواع لانچر‌های خاص را دارا بوده و سرعت آماده‌سازی آن به حداقل رسیده‌است. علاوه بر ویژگی‌های متنوع رادارگریزی قیام، ویژگی‌های دیگری مثل جنس و مواد، این موشک را با سایر موشک‌ها متفاوت کرده‌است.

این موشک هراسناک ایرانی «اسرائیل‌زن» است +تصاویر و ویدئوهای ویژه

عرشه آنلاین : موشک قیام به عنوان یکی از بالستیک‌های مطرح ایرانی، در ارتقاء جدید خود به برد ۱۴۰۰ کیلومتر رسیده که با این ویژگی مهم، عملاً به نسل جدید سامانه‌های مناسب برای انهدام اهداف در فلسطین اشغالی رسیده است.

موشک‌های بالستیک به عنوان اصلی‌ترین ارکان توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران، از دوره پس از جنگ تحمیلی تا به امروز معرفی شده و مشخصاً تا سال‌ها بعد نیز این سلاح به عنوان ستون اصلی دکترین دفاعی کشور به حساب خواهد آمد. اگرچه تنوع و کیفیت موشک‌های کشورمان، موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود اما هر از چند گاهی، یک دستاورد جدید در این حوزه معرفی می‌شود که نشان می‌دهد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان، روی ارتقاء موشک‌های فعلی، برنامه‌ای مستمر دارند.

موشک قیام همزمان با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر آزمایش شد"قیام-۱" موشکی با سوخت مایع است که از قابلیت جابه‌جایی و متحرک بودن بهره‌مند است. موشک بالستیک قیام قابلیت پرتاب از انواع لانچر‌های خاص را دارا بوده و سرعت آماده‌سازی آن به حداقل رسیده‌است. علاوه بر ویژگی‌های متنوع رادارگریزی قیام، ویژگی‌های دیگری مثل جنس و مواد، این موشک را با سایر موشک‌ها متفاوت کرده‌است.

از ویژگی‌های بارز موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک (مانند پاتریوت، ارو و ...) به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته‌است.

موشک قیام

این موشک با برد بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر در دوره زمانی تقریبی اوایل دهه ۷۰ شمسی ساخته شده و ماموریت ایجاد بازدارندگی در محیط پیرامونی کشور را بر عهده داشت. مشخصاً و در این برد از موشک‌ها، با توسعه توانایی علمی و صنعتی ایران و روی کار آمدن موشک‌های جدیدتر- خصوصاً زیر مجموعه‌های خانواده فاتح ۱۱۰ با سوخت جامد- فشار کاری از روی سری شهاب برداشته شد اما پیش از رسیدن به این نقطه، صنایع دفاعی کشورمان، تعداد مورد نیاز از این موشک‌ها را تولید و ذخیره کرده بود که در چنین شرایطی، یک ارتقاء مهم، می‌توانست بسیار مناسب باشد.

موشک قیام که در مردادماه سال ۱۳۸۹ رونمایی شد، در حقیقت پاسخ به این نیاز و ارتقایی روی موشک‌های شهاب ۲ به حساب می‌آمد. اولین موشک بالستیک بدون بالک ایرانی که جزو ابداعات و طرح‌های مهم پدر موشکی ایران شهید حسن طهرانی‌مقدم بود. 

موشک قیام

در طرح جدید همچنان از سوخت مایع استفاده شده و برد در حدود ۸۰۰ کیلومتر بود و وزن سر جنگی آن ۶۴۵ کیلوگرم اعلام شد. این موشک به نسبت مدل قبلی از سطح مقطع راداری کمتر برخوردار بود و توان پرتاب از لانچرهای مختلف را نیز داشت.

این موشک در تعداد بالایی تولید شده و شهرهای زیرزمینی بزرگی با حضور آن، در چندین مورد به نمایش درآمدند. این حرکت از چشم یوزی رابین، کارشناس معروف نظامی صهیونیستی نیز دور نماند و وی در جلسه معروف خود در تابستان سال ۱۳۹۴ این‌گونه صحبت می‌کند: «ایرانی‌ها در دو سال اخیر چندین تصویر را از انبارهای موشکی خود به نمایش گذاشته‌اند که مشخصاً انبارهای متفاوتی است. ایرانی‌ها در این انبارها موشک‌های قیام و قدر را انبار کردند. قیام موشکی با بردی ۸۰۰ کیلومتر است که به نوعی ارتقاء ایرانی بر اساس موشک اسکاد سی است. در این‌جا هم ایرانی‌ها یک مهندسی خوب را به نمایش گذاشتند.»

موشک قیام در اصل توسط شهید طهرانی مقدم با ماموریت اصلی حمله به پایگاه‌های نظامی دشمن در اطراف ایران طراحی شده بود. سرهای جنگی مجهز به ریز مهمات از جمله گزینه‌های بسیار عالی برای این‌گونه حملات هستند که این مهم روی موشک‌های قیام نیز به انجام رسیده است. در سال ۱۳۹۹ نیز یک مرحله از دیگر ارتقاء‌های انجام شده برای این موشک‌ها به نمایش درآمد که مربوط به محموله سر جنگی بود.

موشک قیام

یکی از مهمترین ویژگی‌های این موشک زمین به زمین، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است به طوری که در دنیا کشوری که توانایی طراحی و ساخت موشکی بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را دارا باشد، در زمره کشور‌های دارای تکنولوژی بسیار بالا قرار می‌گیرد. این ویژگی همچنین علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچر‌های خاص (پرتابگر ها) را به آن می‌دهد.

در فناوری موشک، بالک به عنوان عامل اصلی تعادل در هدایت مسیر است و معمولا پرتاب موفقیت آمیز موشک بدون بالک به سختی صورت می‌گیرد، بنابراین نداشتن بالک در موشک "قیام"، پیشرفت شگرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیستم‌های هدایتی موشک را نوید می‌دهد.

موشک‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تقسیم کرد. آن‌ها بر اساس الگوی پرواز به دو نوع بالستیک و کروز تقسیم می‌شوند؛ از نظر سوخت به ۳ نوع سوخت جامد، سوخت مایع و موتور جت تقسیم می‌شوند و از نظر سرعت به ۳ نوع مادون‌صوت، مافوق صوت (سوپرسونیک) و فراصوت (هایپرسونیک) دسته‌بندی می‌شوند.

موشکی ایرانی و شبیه موشک شهاب ۱ و طراحی شده از روی شهاب ۲ است که با سوخت مایع و بدون بالک کار می‌کند. سر جنگی این موشک جداشونده و قابلیت هدایت‌پذیری تا هدف را دارد.

از موشک قائم در دو مدل قیام ۱ و قیام ۲ رونمایی شده‌است که مدل دوم آن، نسبت به مدل اول، در موضوع برد و وزن، همین‌طور بالک آن، تغییراتی یافته‌است.

موشک قیام

مشخصات فنی

موشک قیام ۱، موشک بالستیک با سوخت مایع است و نخستین موشک بدون بالک ایرانی است. موشک قیام، با توجه به نداشتن بالک، باید با ایجاد پایداری و تنظیم و کنترل خروجی پیشران سوخت، کنترل و هدایت شوند. این کار باعث کاهش وزن نهایی موشک و کاهش بازتاب راداری آن خواهد شد و انبارداری و حمل آن را نیز راحت‌تر خواهد کرد.برد نمونه اولیه از این موشک ۸۰۰ کیلومتر است و وزن مسلح ۶۲۸۰ کیلوگرم و وزن سر جنگی ۶۴۵ کیلوگرم است، و طول این موشک حدود ۱۱/۵ متر و قطر ۸۸ سانتی‌متر می‌باشد. ویژگی‌های این موشک بدین قرار است:گفته می‌شود این موشک بر مبنای موشک شهاب ۲ طراحی شده‌است.

موشک قیام

قابلیت پرتاب از انواع لانچرها

برد متغیر

رادارگریزی

احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک کاهش یافته‌است

عدم وجود بالک، بالک به عنوان عامل اصلی تعادل در هدایت مسیر است و نداشتن بالک برای موشک بلند برد بسیار قابل اهمیت است

اهداف مورد نظر را با دقت بسیار بالا مورد اصابت قرار می‌دهد

موشک قیام

نسل جدید

به گزارش تسنیم، در دی ماه ۱۴۰۰، از نسخه جدید این موشک رونمایی شد که برد آن تا ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش یافته بود و خطای اصابتش زیر ۵۰ متر شده‌است. در نسخه جدید، از سر جنگی جداشونده برای بالابردن دقت اصابت استفاده شده‌است. همچنین در نسخه جدید این موشک، از چهار بالک بهره برده شده. وزن سر جنگی نسخه جدید، ۶۰۰ کیلوگرم عنوان شده. منابع ایرانی، سرعت موشک را ۲۹۳۵ کیلومتر دانسته‌اند.به گزارش شرق، سرعت موشک تا ۸٫۵ ماخ نسبت به نسخه قبلی ارتقاء یافته‌است که به فناوری هایپرسونیک مجهز شده و از بیشتر سامانه‌های راداری، عبور می‌کند.

سر جنگی نسخه جدید این موشک، دارای دو نوع بمب‌لت هستند. ایران به‌طور کلی از سه نوع بمب‌لت جدید در موشک‌ها و راکت‌های خود استفاده می‌کند که هر سه اینها قابلیت نصب بر روی کلاهک‌های قیام را دارد. خبرگزاری‌های ایرانی، زمان لازم برای مسلح شدن این سلاح را ۲۰ دقیقه گزارش کرده‌اند.

موشک قیام

تاریخچه

در سال ۱۳۸۹ از نمونه اولیه این موشک با نام قیام ۱ رونمایی شد. پس‌تر در سال ۱۴۰۰ نمونه دوم و ارتقاء یافته آن نیز رونمایی شد. طرح اولیه این موشک را شهید حسن طهرانی مقدم داده‌است. منابع ایرانی از تولید انبوه این موشک خبر داده‌اند که در شهرهای زیرزمینی موشکی ایران از آن بهره برده شده‌است.

به گزارش کیهان، در مرداد ۱۳۸۹، آزمایش این موشک با موفقیت به ثبت رسید.در خرداد سال ۱۳۹۰ انبوهی از این موشک‌ها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد. از این موشک در عملیات ضربت محرم سال ۱۳۹۷ استفاده شده‌است. از این موشک‌ها در حمله به مقر داعش در سوریه استفاده شده‌است. به نظر می‌رسد از موشک قیام ۲ برای حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد استفاده شده باشد.

موشک قیام

موشک قیام

موشک قیام

موشک قیام

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133585

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر