تاثیر باورنکردنی موبایل بر عقیم شدن مردان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد بین استفاده از تلفن همراه و کاهش تحرک، زنده ماندن و تمرکز اسپرم رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

تاثیر باورنکردنی موبایل بر عقیم شدن مردان

تلفن همراه یکی از وسایل ارتباطی پرکاربرد است اما استفاده زیاد از آن می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد. نتایج یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد مردانی که به دنبال تشکیل خانواده هستند باید زمان کمتری را صرف تلفن‌های همراه خود کنند.

تیمی از محققان در کره جنوبی دریافته‌اند که استفاده از تلفن همراه باعث افزایش قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی می‌شود که می‌تواند به غلظت، زنده ماندن و تحرک اسپرم آسیب برساند.

یون هاک کیم، استادیار دانشگاه ملی پوسان در این رابطه اعلام کرد: کاربران مرد تلفن همراه برای محافظت از کیفیت اسپرم خود باید برای کاهش استفاده از تلفن همراه تلاش کرده و کمتر از این فناوری استفاده کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تلفن های همراه امواج الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی سطح پایین منتشر می کنند که احتمالاً می تواند به مغز، قلب و سیستم غدد درون ریز آسیب برساند. بررسی مطالعات انجام شده روی امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که این امواج کیفیت اسپرم را نیز کاهش می دهند.

با این حال تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش قدیمی روی تلفن هایی متمرکز شد که امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ به همین دلیل در این مطالعه، دانشمندان به بررسی میزان آسیبی که امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی از تلفن‌های همراه امروزی ممکن است بر سلامت کاربر وارد کند، پرداختند.

این تیم پژوهشی یک متاآنالیز جدید برای ارزیابی مطالعات منتشر شده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ انجام داد که طی آن به بررسی اثرات تلفن های همراه بر کیفیت اسپرم پرداخته شد. آن ها داده های ۱۸ مطالعه را که شامل ۴ هزار و ۲۸۰ نمونه اسپرم بود، مطالعه و بررسی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که بین استفاده از تلفن همراه و کاهش تحرک، زنده ماندن و تمرکز اسپرم رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

جالب اینجاست که محققان ارتباطی بین کاهش کیفیت اسپرم و مدت زمانی که یک مرد صرف تلفن خود می کند، پیدا نکردند، فقط قرار گرفتن در معرض خود تلفن همراه را دلیل این موضوع اعلام کردند.

از آنجایی که شرکت‌های فناوری دائماً تلفن‌ های خود را به‌ روزرسانی می‌ کنند، محققان پیشنهاد می‌ کنند که مطالعات بیشتری برای ارزیابی سطح تهدید دستگاه‌ های تلفن همراه بر باروری مردان ضروری است.

دکتر کیم در این رابطه توضیح می دهد: مطالعات بیشتری برای تعیین تاثیر قرار گرفتن مردان در معرض امواج  EMW ساطع شده از مدل های جدید تلفن همراه در محیط دیجیتال فعلی مورد نیاز است.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Research منتشر شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7249

ارسال نظر