رپورتاژ آگهی

کریپتون در صنعت نورپردازی

گاز کریپتون هیچ بو، مزه و حتی رنگی ندارد یا حتی می‌توان گفت گاز کریپتون به هیچ‎وجه سمی نیست

کریپتون در صنعت نورپردازی

اگر به دنبال لامپ و روش نورپردازی خاصی هستید که انرژی کمی مصرف کند، ممکن است با انتخاب‌های زیادی روبرو و حتی در دریای بزرگ انواع روش‌های نورپردازی غرق شوید. یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های نورپردازی که شما را از شر قبوض پرهزینه برق خلاص می‌کند، لامپ‌های پرشده از گاز کریپتون است. به طوریکه این نوع گاز یکی از تخصصی‌ترین گازهای حاضر در میان گازهای نجیب به حساب می‌آید و هر کسی با آن آشنایی ندارد.

گاز کریپتون هیچ بو، مزه و حتی رنگی ندارد یا حتی می‌توان گفت گاز کریپتون به هیچ‎وجه سمی نیست. علاوه بر تمام ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد از این گاز تخصصی در صنایع مختلفی همانند صنعت نورپردازی به منظور کاهش مصرف انرژی استفاده می‌گردد. برای اینکه بیشتر با این کاربرد به‌خصوص و پرطرفدار گاز کریپتون آشنا شوید، می‌توانید مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

سه کاربرد مهم گاز کریپتون در صنعت نورپردازی

کریپتون در صنعت نورپردازی

قبل از اینکه در مورد کاربردهای گاز کریپتون در صنعت نورپردازی توضیح دهیم، شاید برایتان سوال شود که گاز کریپتون چیست؟ این نوع گاز از گازهای بی‌اثر است که به عنوان یکی از غلیظ‌ترین گازهای کره زمین محسوب می‌شود. از این نوع گاز در صنایع مختلف آزمایشگاهی و تجاری استفاده می‌کنند؛ زیرا خواص و کاربردهای ویژه‌ای دارد.

ناگفته نماند هر چه درصد خلوص گاز کریپتون بیشتر باشد، بدون شک هزینه و ارزش آن نیز افزایش می‌یابد. گاز کریپتون به عنوان یک گزینه خوب برای بسیاری از لوسترها و سایر وسایل روشنایی همانند لامپ‌ها به حساب می‌آید. از این رو لامپ‌هایی که به این گاز مجهز هستند در مقایسه با سایر چراغ‌ها بهتر عمل می‌کنند.

در صورتی که هنوز برای خرید لامپ‌های کریپتون دچار تردید هستید، توصیه می‌کنیم از متخصصان حاضر در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید، این متخصصان می‌توانند در مورد میزان مصرف این نوع روش نورپردازی و سایر گزینه‌های احتمالی برای شما توضیح دهند. در بخش‌های بعدی هر یک از کاربردهای دقیق این نوع گاز را در صنعت نورپردازی به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

استفاده از گاز کریپتون در نورپردازی نئون

توجه داشته باشید گاز کریپتون یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده نورپردازی‌های نئونی و فلورسنت محسوب می‌شود. به عبارت دیگر 2 گاز کریپتون و نئون در واقع به خوبی با هم همراه هستند و کاربردهای زیادی دارند. البته هر یک از این گازها بعد از اتصال با نیروی برق و انرژی الکتریکی، رنگ‌های متفاوتی خواهند داشت.

برای مثال گاز نئون بعد از اینکه به جریان برق وصل شود، نوری قرمز رنگ از خود ساطع می‌کند، این در حالی است که گاز کریپتون بعد از این اتصال رنگ‌ آبی، زرد، سبز، سفید یا ترکیبی از این رنگ‌ها را نشان می‌دهد. از این رو زمانی که گاز نئون و گاز کریپتون با هم ترکیب می‌شوند، در نهایت طیف رنگی جذاب و دیدنی به وجود می‌آید.

به طور کلی یکی از جذاب‌ترین کاربردهای گاز کریپتون در صنعت نورپردازی مربوط به نورپردازی‌های نئونی و فلورسنت است که در جامعه مدرن امروزی طرفداران بسیاری دارد. شما نیز می‌توانید برای تابلوهای مختلفی از این نوع روش نورپردازی کمک بگیرید.

استفاده از گاز کریپتون برای پر کردن لامپ‌ها

یکی دیگر از کاربردهای گاز کریپتون در صنعت نورپردازی پر کردن لامپ‌ها است به زبان ساده، یکی از کاربردهای اصلی و مهم این گاز به پر کردن لامپ‌ها ارتباط دارد. اگر از لامپ‌هایی استفاده کنید که با این گاز پر شده‌اند بدون شک در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد در ضمن لامپ‌های پر شده با گاز کریپتون هزینه قبض برق شما را کاهش می‌دهند.

این نوع گاز عایق مناسبی در برابر مصرف افراطی انرژی محسوب می‌شود. ضمنا لامپ‌هایی که توسط این گاز پر شده‌اند گرمای کمتری از خود ساطع می‌کنند؛ زیرا گاز کریپتون در برابر نیروی حرارتی نیز رسانایی خوبی دارد. بدین ترتیب اگر می‌خواهید هزینه قبض برق خود را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم به سراغ لامپ‌هایی بروید که از گاز کریپتون پر شده‌اند.  

استفاده از گاز کریپتون در نورپردازی فلورسنت

گاز کریپتون علاوه بر اینکه در پر کردن لامپ‌ها استفاده می‌شود و در نورپردازی‌های نئونی نیز کاربرد دارد، به عنوان پرکننده لوله‌های فلورسنت شناخته می‌شود. البته گاز کریپتون بعد از ترکیب با آرگون می‌تواند لوله‌های فلورسنت حاضر در صنعت نورپردازی را پر کند.

با این کار می‌توان گفت گاز کریپتون مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و در مقابل میزان نور ساطع شده بیشتر می‌گردد. بنابراین گاز کریپتون در صنعت نورپردازی فلورسنت تاثیر مثبت بسزایی دارد و قدرت نور را افزایش می‌دهد در ضمن کریپتون احتمال و درصد تبخیر رشته‌ها را نیز کاهش ‌داده و باعث می‌شود نورپردازی فلورسنت در دمای بالا نیز کارکرد خوبی داشته باشد.

با گاز کریپتون لامپ‌های خود را پر نور کنید

در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم که گاز کریپتون به توسعه نور لامپ‌های شما کمک می‌کند. اگر قصد دارید، نور لامپ‌های خود را تقویت کنید، توصیه ما به شما این است که از گاز کریپتون کمک بگیرید البته باید در ابتدا آن را یونیزه کنید. با این کار نور سفید قوی برای شما ایجاد می‌شود که از کیفیت روشنایی بالایی برخوردار است.

این نوع گاز یونیزه شده برای لامپ‌های فلاش‌دار بهترین گزینه محسوب می‌شود به همین سبب از گاز کریپتون در لامپ‌های نئون، فلورسنت، باند فرودگاه، لیزرها و... استفاده می‌کنند. همچنین گاز کریپتون برای نورپردازی‌های لیزری و نئونی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

نوع درخشش و میزان قدرت نوردهی این نوع گاز در لامپ‌های مختلف به حضور سایر گازها بستگی دارد در صورتی که گاز کریپتون با گازهای دیگر ترکیب شود، بدون شک نورهایی با رنگ‌های متفاوت ساطع خواهد کرد. برای مثال این نوع گاز بعد از ترکیب با سایر گازها، درخشش متفاوتی پیدا می‌کند و ممکن است به رنگ‌های زرد مایل به آبی یا حتی سبز خود را نشان دهد.

آشنایی با لامپ‌های مجهز به گاز کریپتون

کریپتون در صنعت نورپردازی

این نوع لامپ‌ها در نگاه اول رشته‌ای به نظر می‌رسند اما تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده است. براساس گزارشاتی که از پیشرفت‌های این لامپ‌ها به دست آمده، می‌توان مطمئن شد که لامپ‌های کریپتون نسبت به لامپ‌های رشته‌ای معمولی عملکرد بهتری دارند. یک لامپ رشته‌ای معمولی فقط یک لامپ با یک رشته داخلی است که نوعی از گازهای معمولی کره زمین در آن وجود دارد.

در صورتی که از گاز هالوژن در این لامپ‌ها استفاده شود، آن‌ها را چراغ هالوژن می‌نامند. اگر در چراغ‌های هالوژن مقداری گاز کریپتون نیز استفاده کنند، در نهایت نور خالص‌تر و سفیدتری از لامپ‌ها ساطع می‌شود با توجه به اینکه روشنایی داخلی از اهمیت بالاتری برخوردار هستند، بهتر است از این نوع روش نورپردازی برای محیط‌های داخلی استفاده کنید.

از آنجایی که چراغ‌های هالوژن معمولی نور زرد رنگ دارند و موردپسند بسیاری از افراد قرار نمی‌گیرند، لامپ‌های دارای گاز کریپتون می‌توانند گزینه بهتری محسوب شوند با وجود اینکه لامپ‌های مجهز به گاز کریپتون در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای معمولی هزینه بیشتری دارند اما بازدهی و طول عمر مفید آن‌ها این تفاوت قیمت را جبران می‌کند.

سخن پایانی

از گاز کریپتون حتی در لوسترها نیز استفاده می‌شود؛ زیرا نور سفید خالص آن‌ها برای روشنایی محیط‌های داخلی گزینه مناسبی است با توجه به این توضیحات، اگر از نورهای زرد رنگ فراری هستید، شما نیز می‌توانید در نورپردازی محیط کار یا منزل خود از لامپ‌های مجهز به گاز کریپتون استفاده کنید. این گاز علاوه بر تمام مزایایی که دارد، فشار کمتری به چشم شما وارد می‌کند و همین امر می‌تواند یکی از بهترین دلایل برای انتخاب و خرید لامپ‌های دارای گاز کریپتون به حساب آید.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 139818

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر