رپورتاژ

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها چه راهکارهایی وجود دارد؟!

پوسیدگی دندان‌ها مشکلات و آسیب‌های بسیاری برای افراد به وجود می‌آورد. ابتلا به این بیماری‌ پیش از هر چیز درد زیادی برای فرد به وجود می‌آورد و در نهایت برای رفع این مشکلات باید به دندانپزشکی مراجعه شود

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها چه راهکارهایی وجود دارد؟!

پوسیدگی دندان‌ها مشکلات و آسیب‌های بسیاری برای افراد به وجود می‌آورد. ابتلا به این بیماری‌ پیش از هر چیز درد زیادی برای فرد به وجود می‌آورد و در نهایت برای رفع این مشکلات باید به دندانپزشکی مراجعه شود. با استفاده از چند راهکار ساده می‌توان از بروز پوسیدگی‌های دندان پیشگیری کرد. این مشکلات برای همه رده‌های سنی به وجود می‌آیند و ناراحتی زیادی برای افراد به همراه می‌آورند. تجمع پلاک بر سطح دندان‌ها آثار مخربی بر روی دندان‌های شما به همراه خواهد داشت. به همین خاطر باید به توصیه‌های دندانپزشکان برای پیشگیری از این مشکلات دقت داشته باشید. در این بخش چند راهکار اصولی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید با رعایت این موارد برای داشتن دندان‌هایی زیبا و سالم تلاش کنید.  

پوسیدگی دندان چیست؟

باکتری‌ها عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندان در مراحل اولیه هستند. با افزایش باکتری‌ها در دهان شما، روند پوسیدگی دندان‌ها سریع‌تر می‌شود. شما می‌توانید برای تضمین سلامت دندان‌های خود از انواع روش‌های جلوگیری از پوسیدگی استفاده کنید؛ اما پیش‌تر حتماً با ماهیت پوسیدگی‌های دندانی آشنا شوید. پس از هر بار غذا خوردن، ذرات مواد غذایی کم و بیش در دهان شما باقی می‌مانند و به مرور زمان فاسد می‌شوند. در صورتی که این مواد غذایی پاک‌سازی نشوند به مرور سبب ایجاد فساد در دهان شده و به پوسیدگی دندان‌ها می‌انجامند.

چرا پوسیدگی دندان به وجود می‌آید؟

بررسی دلایل ایجاد پوسیدگی‌های دندانی، کمک شایانی به رفع این مشکلات در دهان و دندان شما خواهد کرد. برخی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن این آسیب‌ها به شرح زیر هستند:

شکر و نشاسته

اساسی‌ترین دلایل بروز مشکلات پوسیدگی دندان‌ها، مصرف بیش از حد شکر و نشاسته است که دو ماده غذایی مشکل ساز برای دندان‌ها به شمار می‌روند. این کربوهیدرات‌ها به دندان‌های سالم شما آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنند و سبب آسیب دیدگی مینای دندان‌ها خواهند شد.

خوردن غذاهای چسبناک

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید حتماً به غذاها و خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید دقت داشته باشید. خوردن غذاهای چسبناک، یکی از مهم‌ترین علل ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها است. باقی مانده ذرات

خوردن فست فود

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که سبب آسیب دیدگی دندان‌ها می‌شود، انواع فست فود هستند. این محصولات غذایی منجر به افزایش سطح پلاک دندان‌های شما خواهند شد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، میزان استفاده از غذاهای فست فودی را به حداقل برسانید. پس از خوردن غذاهای فست فودی حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید.

نوشیدنی‌های اسیدی

در سال‌های اخیر مصرف نوشیدنی‌های اسیدی پررونق‌تر از همیشه شده که مصرف این مواد سلامت دندان‌ها را به شدت به خطر می‌اندازد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید خوردن نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، خوراکی‌های شیرین، نوشیدنی‌های انرژی زا و... را به حداقل برسانید و حتی الامکان از این مواد در طول روز استفاده نکنید. با رعایت این نکات طول عمر دندان‌های شما به شدت افزایش می‌یابد و در سنین بالا با مشکلی در این زمینه روبرو نمی‌شوید.

روش‌های جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان

روش‌های جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان

دندانپزشکان راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها پیشنهاد می‌دهند که مهم‌ترین آن ها مربوط به نحوه برنامه ریزی غذایی در طول روز و استفاده از رژیم غذایی سالم است. به جز این موارد شما باید به علائم پوسیدگی دندان‌ها دقت داشته باشید و این موارد را برای مراقبت بهتر از دندان‌ها مورد توجه قرار دهید. در صورتی که به سرعت پوسیدگی دندان خود را تشخیص دهید، درمان آن ساده‌تر خواهد شد. برخی از این علائم را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. ایجاد درد در دندان‌ها؛ هر گونه عفونت در دندان‌ها سبب ایجاد درد خواهد شد. اگر فرایند پوسیدگی در دندان شما افزایش پیدا کند، بی شک کمی درد در نواحی مورد نظر احساس خواهید کرد. این دردها را برای درمان به موقع پوسیدگی دندان جدی بگیرید.
  2. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان حتماً باید به مراقبت از لثه‌های خود نیز دقت داشته باشید. یکی از نشانه‌های مهم پوسیدگی دندان‌ها آسیب دیدن لثه‌ها است. شما می‌توانید پس از مشاهده هر گونه تورم و عفونت در لثه‌ها به وجود پوسیدگی در دندان‌های مجاور پی ببرید.
  3. در بخش بعدی بوی بد دهان و ایجاد مزه بد در آن برای تشخیص این مشکلات مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر به موقع مسواک بزنید، از بروز این اختلالات پیشگیری شده و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اقداماتی مؤثر انجام خواهید داد. مسواک زدن داروی پیشگیری از پوسیدگی دندان‌هاست.

در ادامه شما را با چند راهکار ساده برای پیشگیری از بروز مشکلات پوسیدگی دندان آشنا می‌کنیم:

 استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب

جلوگیری از پوسیدگی دندان با استفاده درست و اصولی از مسواک بهترین راه حلی است که برای جلوگیری از این مشکلات در اختیار دارید. انتخاب یک مسواک مناسب و منعطف برای دسترسی به همه بخش‌های دهان و دندان، سلامت دندان‌های شما را تضمین می‌کند و از بروز بسیاری از آسیب‌های ناشی از پوسیدگی پیشگیری خواهد کرد. اگر دندان‌های شما دچار حساسیت شده‌اند، پیشنهاد ما به شما استفاده از بهترین خمیر دندان ضد حساسیت است تا با استفاده از این خمیر دندان علاوه بر پاکسازی پلاک‌های دندانی و کاهش ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان، از حساسیت‌های مربوط به آن نیز جلوگیری به عمل آورید. در این زمینه باید حتماً از یک خمیردندان خوب نیز استفاده کنید که برای بهبود وضعیت سلامت دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید حتماً به شیوه‌های درست مسواک زدن در طول روز دقت داشته باشید. حتماً دو بار در طول هر روز به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید تا دندان‌های شما پوسیده نشوند. در این راستا باید به جهت‌های مسواک زدن و قرار دادن مسواک بر روی دندان‌ها دقت داشته باشید تا همه بخش‌های دندان‌ها به خوبی تمیز شوند. این روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، یک راه حل تضمینی است و در طولانی مدت به استحکام بیشتر دندان‌های شما می‌انجامد.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان

استفاده از وسایل بهداشتی مانند نخ دندان تأثیر به سزایی در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها بر جای می‌گذارد. انواع دسته بندی‌های نخ دندان برای رسیدگی بهتر به سلامت دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما می‌توانید از این محصولات به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده کنید و خرابی دندان‌ها را با استفاده از آن‌ها تعویق بیندازید. برای این منظور باید به استفاده درست از نخ دندان‌ها دقت داشته باشید. در این زمینه از دندان پزشک خود نیز کمک بگیرید. استفاده از نخ دندان برای پیشگیری از تجمع مواد غذایی در میان دندان‌ها اهمیت دارد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید همه مواد غذایی باقی مانده در میان دندان‌ها را از بین ببرید. در غیر این صورت آسیب‌های جدی به دندان‌های شما وارد می‌شود و باید پذیرای خطرات ناشی از آن باشید.

 رعایت سبک زندگی سالم

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید حتماً یک سبک زندگی سالم برای خود داشته باشید. رعایت سبک زندگی سالم یکی از مهم‌ترین اصول سلامتی دندان‌ها است. اگر می‌خواهید دندان‌هایی زیبا و سالم داشته باشید، به تغذیه سالم خود در طول روز بیشتر از پیش اهمیت دهید. مصرف به اندازه انواع گروه‌های مواد غذایی و املاح معدنی برای تقویت دندان‌ها اهمیت زیادی دارد. در این راستا مصرف مواد غذایی شیرین و شکردار را به حداقل برسانید. به این ترتیب از سلامت دندان‌های شما بیشتر از پیش مراقبت می‌شود. استفاده از مواد مفیدی مانند فلوراید در طول روز برای جلوگیری از صدمه دیدن دندان‌ها مزایای بی شماری برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها به دنبال دارد.  

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124298

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر