رپورتاژ

از مشخصات ورق آلومینیوم تا کاربردهای آن در صنایع مختلف

آلومینیوم فلزی مقاوم و سبک است که از سنگ آلومینیوم یا بوکسیت ساخته می شود. ورق آلومینیوم به علت مقاومت بالا و وزن کم آن کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد که در این مطلب به بررسی انواع ورق آلومینیوم (آجدار، رنگی و کامپوزیتی) به همراه روش تولید و مزیت ها تا مشخصات و کاربردهای آن در صنایع مختلف را با بررسی کنیم. 

ورق آلومینیوم

نحوه ساخت ورق آلومینیوم

برای تولید ورق آلومینیوم از شمش آلومینیوم استفاده می گردد که به واسطه فرآیند نورد گرم ، این ورق تولید می گردد. ورق آلومینیوم به نسبت دیگر انواع ورق های موجود دارای وزن کمتری می باشد در عین حال از مقاومت بالایی نیز برخوردار است.

عنصر آلومینیوم 8 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد ، جالب است آلومینیوم به شکل فلز نیست و از سنگ معدن آلومینیوم یا همان بوکسیت باید استخراج و پس از فرایند بایر به روش شیمیایی تصفیه شود. بعد از آن فرآیند هال-هرولت به یک فلز خالص تبدیل می شود. ورق آلومینیوم بدون واسطه هیچ چیزی، از شمش آلومینیوم توسط فرایند نورد گرم تولید می‌شود. در این فرآیند ابتدا شمش در دمای بالا تا یک حد خاص گرم می شود و بعد از میان دو غلتک عبور کرده تا به یک حدی نازک شود و طول آن بنا به نیاز بزرگ و کوچک می شود، پس از اتمام کار ورق آلومینیوم به شکل رول شده روانه بازار می شود. این ورق در صنعت ، بعد از آهن و فولاد دومین جایگاه را دارد.

ورق آلومینیوم و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید!

ورق های آلومینیومی که به عنوان صفحات آلومینیومی نیز شناخته می شوند، نتیجه آلومینیوم خام اولیه است که تحت فشار بالا فشرده شده و به شکل پانل در می آید.

ورق های آلومینیومی به طور مشخص به گونه ای ساخته می شوند که بسیار نازک و سبک وزن هستند و در عین حال به اندازه کافی مستحکم هستند که در کنار سهولت ذاتی نصب و نگهداری ، تطبیق پذیری فوق العاده ای را ارائه می دهند. همچنین دارای چندین ویژگی منحصر به فرد و مفید دیگر است که باعث می شود امروزه به طور گسترده در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی، کشاورزی، خانگی و تولید به کار گرفته شود.

طیف وسیعی از پوشش‌ های اضافی اعمال شده بر روی ورق‌ های آلومینیومی می‌ تواند به ایجاد یک ماده بادوام برای استفاده در محیط‌ های بیرونی یا سایر محیط‌ های چالش برانگیز، مانند روکش‌ های بیرونی کمک کند. ماهیت بسیار سبک وزن ورق آلومینیوم، آن را برای استفاده در قوطی های نوشیدنی، ظروف غذا و سایر محصولات روزمره مناسب و برای ذخیره سازی، حمل و نقل و خرده فروشی با حجم بالا ایده آل می کند.

ابعاد و مشخصات فیزیکی ورق آلومینیوم

ابعاد و ضخامت سطح، فاکتورهای اولیه ای است که باید هنگام بررسی گزینه های خرید ورق آلومینیوم در نظر گرفت. در حالی که سطح کلی اولین جنبه کلیدی است که باید در برنامه ریزی کاری با استفاده از این نوع ورق فلزی در نظر بگیرید، مواد تکمیلی مختلف موجود نیز نقش مهمی در انتخاب نوع ایده آل ورق آلومینیومی برای نیازهای شما ایفا می کند.

برای مثال، ورق آلومینیوم آنودایز شده، می‌ تواند هم محافظت قوی در برابر خوردگی و هم از نظر ظاهری زیباتر ایجاد کند، در حالی که ورق‌ های خام یا ناتمام را می‌ توان به روش‌ های مختلف دیگری پس از تکمیل شکل‌ گیری و ساخت، پوشش داد یا محافظت کرد. ورق آلومینیومی که برای استفاده با اتصالات پرچ و صفحه و همچنین برای اهداف جوشکاری مناسب است، به‌ عنوان یک ورق فلزی بسیار کاربر پسند در نظر گرفته می‌شود که شکل‌ پذیری بالایی دارد و به راحتی برای طیف وسیعی از کاربردها برش داده می‌ شود.

معمولاً ورق آلومینیوم به ضخامت ۱ تا ۲ میلیمتر برش داده می شود و در این وزن می توان آن را به راحتی با دست یا با ابزار دستی کوچکتر شکل داد. صفحات ضخیم‌ تر ممکن است به ماشین‌ های شکل‌ دهی دستی یا پرس‌ های پنوماتیک یا ترمزهای صنعتی بیشتری نیاز داشته باشند تا به شکل دلخواه عمل کنند.

رول آلومینیوم در ابعاد مختلف ساخته می شود و به دلیل استحکام و مقاومت بالای آن در ساخت لایه زرهی ادوات جنگی استفاده می شود.

  • ضخامت ۰٫۲ الی ۶ میلیمتر
  • عرض های استاندارد :۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلیمتر
  • عرض های قابل سفارش :۲۰ الی ۱۲۵۰ میلیمتر
  • آلیاژهای استاندارد :۳۱۰۵ و ۱۰۵۰ میلیمتر
  • آلیاژهای قابل سفارش :۳۰۰۳ و ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ میلیمتر

ورق های آلومینیوم در ضخامت های ۰/۲ تا ۶ میلیمتر ساخته می شود. عرض استاندارد در نظر گرفته شده برای ورق ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلیمتر است ولی در صورت نیاز می توانید در عرض های ۲۰ الی ۱۲۵۰ سفارش دهید تا برایتان ساخته شود. آلیاژ استاندارد به کار رفته در ورق آلومینیوم ۳۱۰۵ و ۱۰۵۰ میلیمتر است که در صورت درخواست شما آلیاژ آن ۱۱۰۰ ، ۱۲۰۰ ، ۳۰۰۳ قابل سفارش است.

ورق آلومینیوم

مهمترین ویژگی های ورق آلومینیوم

  • وزن سبک
  • قیمت مناسب
  • شکل پذیری بسیار بالا
  • قابلیت انعطاف
  • سطح براق، صاف و یکدست
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

کاربرد ورق آلومینیوم

  • صنعت حمل و نقل
  • مخازن سوخت هوافضا
  • مخازن نگه دارنده سوخت در دمای پایین
  • ریل های راه آهن
  • صنایع نظامی
  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت داروسازی
  • صنایع ساخت و ساز

برای تولید ماشین نیاز به ورق آلومینیوم است زیرا اگر بخواهیم بدنه ماشین را از آهن تولید کنیم، سنگین می شود. این ورق در ساخت قایق و تعمیر واگن ‌های باری و کامیون ‌ها و جت و مخازن سوخت و.... به دلیل سبکی و استحکام زیاد استفاده می شود.

انواع ورق آلومینیوم

این محصول، در دو شکل برس زده و بدون برس ساخته می شود که برس زده های آن مثل آنودایز شده و کامپوزیت، سطح براقی دارند که معمولا در نما ساختمان یا کف اتوبوس ها به کار می روند.

در نتیجه می توان ورق آلومینیوم را به صورت زیر تفکیک نمود:

  • ورق‌ های آجدار یا برجسته
  • ورق‌ های آلومینیوم رنگی
  • ورق‌ های آلومینیوم کامپوزیت یا ساندویچ پانل
  • ورق‌ های آلومینیوم سوراخ‌دار
  • ورق‌ های آلومینیوم آنودایز شده

قیمت ورق آلومینیوم

به دلیل تورم و گرانی، قیمت ورق آلومینیوم بستگی به چند عامل دارد به عنوان مثال به ابعاد و ضخامت ورق، وزن ورق و نوسانات قیمت فلز ها، هزینه های انبارداری و... روی قیمت ورق آلومینیوم تاثیرگذار است پس نمی شود یک قیمت واحد برای این ورق اعلام کرد. از این رو برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم می بایست به صورت روزانه بازار را تحت رصد قرار داد.

ورق آلومینیوم، پرکاربرد در صنعت

این مطلب که برگرفته از دانشنامه آهن ملل بود به ورق آلومینیومی پرداخت که از سنگ معدن آلومینیوم یا همان بوکسیت باید استخراج و طی فرایند خاص تبدیل به فلز شود و طی فرآیندی ساخته می شود. به دلیل وزن کم آن، استحکام ، مقاومت بالای آن در صنایعی نظامی یا ترابری استفاده می شود. ورق آلومینیوم به دلیل قابل بازیافت بودن، می توان از آن چند بار استفاده کرد. از این رو خرید ورق آلومینیوم می تواند برای صنایع مختلف بسیار مقرون به صرفه باشد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102614

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر