واکنش اردوغان به حمله روسیه به اوکراین: غیرقابل قبول است

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در بیانیه ای آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را محکوم و آن را ضربه سختی به امنیت منطقه برشمرد.

واکنش اردوغان به حمله روسیه به اوکراین: غیرقابل قبول است

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در بیانیه ای آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را محکوم و آن را ضربه سختی به امنیت منطقه برشمرد.به گزارش امروز (پنجشنبه) خبرگزاری «روسیا الیوم»، اردوغان با بیان اینکه، آنکارا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را مداخله غیرقابل قبول در نقض قوانین بین‌المللی می‌داند، هشدار داد که این اقدام ضربه شدیدی به امنیت، ثبات و رفاه منطقه وارد می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اردوغان با اشاره به اینکه امروز (پنجشنبه) به صورت تلفنی با «ولادیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین گفتگو کرده است، بر حل اختلافات موجود بین روسیه و اوکراین از طریق گفت وگو و بر اساس توافقات مینسک تاکید کرد.

وی گفت: ما آنچه را که می توانیم انجام خواهیم داد تا از امنیت جان همه ساکنان اوکراین، به ویژه ترک های تاتار اطمینان حاصل کنیم.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز امروز در بیانیه‌ای با محکوم کردن عملیات نیروهای مسلح روسیه علیه اوکراین تأکید کرد که این حمله علاوه بر تخریب توافق‌نامه‌های مینسک، نقض آشکار حقوق بین الملل و تهدیدی ملموس برای امنیت منطقه ای و بین المللی است.

ترکیه در این بیانیه با ابراز لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، مخالفت خود را با تغییر مرزها به وسیله نیروهای صلح اعلام و افزود: از روسیه می‌خواهیم که حملات ناعادلانه و غیرقانونی علیه اوکراین را فورا متوقف کند.

در این بیانیه همچنین بر حمایت قاطع آنکارا از وحدت سیاسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید شده است.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که اردوغان یک نشست امنیتی غیرعلنی را با مقامات ارشد نظامی و سیاسی کشورش برای گفتگو درباره تحولات اوکراین برگزار کرده است.

«ولادیمیر پوتین» بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی ارتش روسیه در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.  

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رییس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

منبع: ایرنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9654

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر