حجم ویدیو: 623.62K | مدت زمان : 00:00:19

استخوان‌فروشی در فروشگاه‌ها | ماجرای تصاویر فروش استخوان‌های گوساله و گوسفند چیست؟

عضو هیات مدیره اتحادیه گوشت گاوی به انتشار تصاویر فروش استخوان‌های گوساله و گوسفند واکنش نشان داد.

به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شده است. اما ماجرا چیست؟

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور، آن را تائید کرد. او در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: استخوان‌فروشی پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز وجود داشت. اما اکنون شکل عرضه بهداشتی آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شده است.

نیما حبیب‌فر عضو هیات مدیره اتحادیه گوشت گاوی به انتشار تصاویر فروش استخوان‌های گوساله و گوسفند واکنش نشان داد.وی در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی از فروش استخوان‌های گوساله و گوسفند در واحدهای صنفی این ادعا را طرح می‌کنند که با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان تمایل آنها برای خرید استخوان افزایش پیدا کرده است آیا این موضوع با واقعیت بازار مطابق است؟ گفت: واحدهای صنفی اقدام به فروش قلم گوسفند و گوساله می‌کنند؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت ارزش غذایی قلم از گوشت بیشتر است.

وی با بیان اینکه از قدیم الایام تقاضا برای خرید قلم گوسفند و گوساله وجود داشت، تصریح کرد: بسیاری از خوراک‌های سنتی ایرانی و ارامنه با قلم طبخ می‌شود برخی از این اظهارنظرها در فضای ناشی از نبود اطلاعات این اشخاص در آن زمینه است.

این فعال صنفی ادامه داد: فروش دنده گوساله برای مصارفی چون پودر استخوان، صابون‌ سازی و لوازم آرایشی کاربرد دارد؛ استخوان‌های دنده برای خریداران ارزش غذایی خاصی ایجاد نمی‌کند چراکه قصاب‌ها به‌گونه‌ای گوشت را از دنده جدا می‌کند که آن استخوان‌ها هیچ ارزش غذایی ندارند و به خوراک لعاب نمی‌دهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه گوشت گاوی با بیان اینکه استخوان‌های سرسینه گوساله و گوسفند بهترین قسمت گوشت برای طبخ آبگوشت هستند، تصریح کرد: قلم گوساله در واحدهای صنفی پایین شهر دانه‌ای ۳۰ هزار تومان بفروش می‌رسد این در حالیست که واحدی صنفی بالا شهر قلم را اره و بسته‌بندی می‌کنند از این‌رو نرخ آن نسبت به واحدهای پایین‌شهر بالاتر است.

به گفته وی؛ لعابی که سرقلم گوساله و گوسفند به خوراک می‌دهد ارزش غذایی آن را بالا می‌برد از این‌رو خرید قلم به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیست و بیشتر برای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن مصرف می‌شود.

حبیب‌فر با اشاره به کاهش ۱۰ هزار تومانی نرخ گوشت گوساله در آغاز هفته جدید، افزود: گوشت گوساله پاک شده کیلویی ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی روند خرید گوشت در بازار را متعادل دانست و افزود: در حال حاضر بازار نه هیجان نخریدن دارد و نه هیجان خرید؛ هم اکنون متعادل و به ثبات نسبی رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور درباره انتشار فیلم‌های مربوطه در شبکه‌های اجتماعی گفت: بنده هنوز فروش استخوان های دورریز در فروشگاه‌ها را ندیده‌ام. اما سال گذشته هم خبرهایی مبنی بر فروش استخوان گوسفند و مرغ در قصابی‌ها به گوش می‌رسید.

 

افشین صدر دادرس در ادامه اضافه کرد: فواید استخوان قلم از گذشته در طب ایرانی مطرح بود. بر همین اساس بسیاری از مردم استخوان قَلم را می‌جوشانند و از عصاره آن به دلیل فوایدی که دارد، استفاده می‌کنند.

البته او معتقد است اگر تصاویر فروش استخوان راسته گوسفندی واقعیت داشته باشد، به موضوع سلامتی و پزشکی ربطی ندارد. مسلماً ناشی از مشکلات اقتصاد مردم است.

صدر دادرس در پاسخ به این سؤال که در گذشته از استخوان های دورریز چه استفاده‌ای می‌کردند، توضیح داد: در گذشته قصابی‌ها استخوان‌ها را جدا و آن را به پودر تبدیل می‌کردند. درنهایت هم این پودر به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27842

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        هرچی کردم که حرفی نزنم ولی بعضی ها مجبورم می‌کنند. این آقا نیما هم مثل من مجبوره که حرف بزنه؟؟!! این داستان ها چی به خورد مردم میدهی از کی ارزش غذایی استخوان بیشتر ازگوشت شده؟؟ ارزونی خودت. مردم از نداری میخرند که حداقل بویی مشابه گوشت بچه هاشون بشنوند. وای بحال مردمی که از قصابی تو یه زمانی گوشت می‌خریدند! از این حرفات معلومه چطور گوشتی به خورد مردم میدادی....

      ارسال نظر