ولنتاین 1402 چند شنبه است/روز عشق ایرانیان کی است؟

ولنتاین 1402 در ایران 25 بهمن ماه چهارشنبه است.

ولنتاین 1402 چند شنبه است/روز عشق ایرانیان کی است؟

ولنتاین ۱۴۰۲ در ایران ۲۵ بهمن ماه چهارشنبه است. 

به گزارش عرشه آنلاین، ولنتاین در سال ۱۴۰۲ برابر است با چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ مصادف با ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ میلادی و یا ۴ شعبان سال ۱۴۴۵ قمری.

ولنتاین به روز عشاق مشهور است. 

ولنتاین

ولنتاین از کجا آمده است؟

درباره منشاء ولنتاین اختلاف نظرهایی وجود دارد و گاهی اوقات مرز میان افسانه و تاریخ از بین می‌رود. آن‌گونه که می‌دانیم مسیحیان امپراطوری رم در قرن سوم میلادی، تحت تعقیب و آزار حاکمان بت‌پرست قرار می‌گرفتند و جان‌شان در خطر بود. ۱۴ فوریه سالروز به قتل رساندن کشیشی به نام والنتین است. امپراطور کلادیوس دوم بنابر قول مشهور، مخالف ازدواج جوانان بوده و باور داشته که سربازان مجرد، مناسب‌تر از سربازان متاهل برای جنگ هستند. کشیش والنتین، که چنین حکمی از جانب امپراطوری رم را نادرست می‌دانست؛ مخفیانه میان زن و مردان مسیحی جوان، پیوند زناشویی برقرار می‌کرد. کشیش والنتین در سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراطور رم، گردن زده شد. اما مسیحیان نام و یاد او را زنده نگه‌داشتند. کلیسای کاتولیک اعتقاد دارد که تعداد کشیش‌هایی که والنتین نامیده شده‌اند بیش از یک نفر هستند. اما مشخص است که کشیش والنتین به مسیحیان اولیه کمک می‌کرده و آن‌ها پناه می‌داده به همین خاطر جانش را از دست داده است.

دو قرن پس از جان باختن کشیش والنتین، پاپ ژلازیوس یکم، ۱۴ فوریه را روز ولنتاین نامگذاری کرد و کشیش والنتین به عنوان قدیس حامی عاشقان در کلیسای کاتولیک مورد ستایش قرار گرفت. برخی اعتقاد دارند که حرکت پاپ تلاشی برای مسیحی‌سازی یک سنت مشرکانه به نام لوپرکالیا( جشن باروری) بوده است. لازم به توجه است که پاپ پس از ممنوع کردن لوپرکالیا، روز ولنتاین را در تقویم مسیحی ثبت کرد.

ولنتیاین

جشن سپندارمذگان و نسبت آن با روز ولنتاین

در تقویم باستانی ایرانیان، ۵ اسفندماه  یا ۲۹ بهمن، روز عشاق یا جشن سپندارمذگان به حساب می‌آید. سپندارمزد را نماد باروری نیز به حساب می‌آورند؛ به گفته ابوریحان بیرونی، اسپندارمذ ایزد پشتیبان زنان وفادار بوده است. در این روز همانند ولنتاین، مردان به همسران خود هدیه می‌دانند. با توجه به نزدیکی تقویمی روز ولنتاین و جشن سپندارمذگان، احتمال وجود ریشه مشترک میان این دو مراسم را بیشتر می‌کند.

روز عشق ایران باستان که سپندارمذگان نام دارد، فاصله زمانی زیادی با روز جهانی عشق نداشته و تاریخش پنجم اسفند هر سال شمسی است. شما می‌توانید روز عشق ایران باستان را با عزیزان خود، در پنجمین روز از آخرین ماه سال جشن بگیرید و علاوه بر گرامیداشت عشق، سنت‌های باستانی ایران را هم زنده نگه دارید. این روز خاص، روز گرامیداشت زن، زمین و مادر است و در ایران باستان، مردم برای قدردانی از زحمات یک ساله همسران خود و بانوان خانواده، هدیه‌هایی را تقدیم آن‌ها می‌کردند.

این روز در آیین ایران باستان، جزئیات جالبی نیز دارد. در روز سپندارمذگان، زنان لباس‌های نو به تن می‌کردند و در روز عشق، انجام کارهای روزمره و همیشگی را به مردان و پسران می‌سپردند. انجام انواع آیین‌های باستانی مثل مردگیران نیز به این روز نسبت داده شده است. هر چند که این روز و مناسبت خاص هم در طی قرن‌ها، با تحولات زیادی مواجه شده است.

اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند در گاهشمار زرتشتی یاد کرده‌اند، اما با توجه به تغییر ساختار گاهشمار ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان می‌زیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری خورشیدی، برخی منابع تاریخ یاد شده را ۶ روز به عقب آورده‌اند. با این حال همان‌طور که از نام آن پیداست این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند در گاهشمار زرتشتی اشاره دارد.

دکتر محمد نجاری پژوهشگر مطالعات تطبیقی زنان در هنر و ادبیات، نیز در سخنرانی خود با عنوان سوگ و سورنامه، با استناد به ابوریحان بیرونی و گُردیزی، تاریخ پنج اسفند را در گاهشمار زرتشتی درست می‌داند و می‌گوید: «بنا به گفتهٔ ابوریحان اسپندارمَذ ایزد موکل بر زمین و ایزدِ پشتیبان و نگاهبان زنان شوهر دوست و پارسا و درستکار بوده و به همین مناسبت این روز، جشن زنان، نامگذاری و مردم برای گرامیداشت زنان، به ایشان کادو می‌دادند و بخشش می‌کردند.»/ ویکی پدیا

 

جالب است که بدانید درست مثل روز عشق در ایران، روز عشق در دنیا هم به شکل‌های مختلفی وجود دارد. در واقع روز ولنتاین در تمام جهان به یک مفهوم نیست. هر جامعه، با توجه به شرایط خود، شکل تازه‌ای برای ولنتاین ساخته است. در برخی کشورها، ولنتاین فراتر از یک جشن بین عشاق، یک مناسبت خانوادگی و دوستانه است که همه مردم، این روز را به تمام اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود تبریک می‌گویند.

در برخی کشورهای دیگر، ولنتاین روزی است که خانواده‌ها با خرید هدیه‌های متنوع، این روز را به فرزندان خود تبریک می‌گویند. با وجود همه این تفاوت‌ها، خرید هدیه برای عزیزان و تبریک گفتن به هم، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ولنتاین است. حالا اگر شما دقیقا نمی‌دانید که برای ولنتاین چه هدایایی بخرید، با ما به بخش بعدی بیایید تا چند ایده عالی به شما بدهیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125789

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر