دلار بی مشتری شد

در حال حاضر معامله‌گران، بازار دلار و طلا را جذاب نمی‌بینند و بازارهای دیگر برایشان گیرایی بیشتری دارد. آنها به بی‌تحرکی بازار ارز و کاهش‌های پیاپی قیمت طلا و سکه اشاره می‌کنند

 دلار  بی مشتری شد

قیمت دلار روز شنبه همزمان با بازگشایی بازارها در دومین روز هفته بدون تغییر در روند رنج معامله شد. هرچند اخبار سیاسی حکایت از ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران دارد و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه یک فرد و چهار نهاد ایرانی مرتبط با سازمان صنایع هوافضا وضع کرده است، بازار ارز با ارزپاشی سیاست‌گذار همچنان در روند رنج قرار دارد.

، قیمت دلار در نخستین روز هفته بدون تغییر قیمت و با همان رقم هفته گذشته معامله شد. معامله‌گران معتقدند با وجود برخی سیگنال‌های نامساعد سیاسی، این اسکناس در حصار سیاست‌گذار اسیر شده است. قیمت دلار روز شنبه در پله هفتم کانال هشتم از کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

معامله گران ارزی تهران امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه در حالی روانه بازار شدند که ۲ اتفاق در سمت رسمی بازار نظر آنان را به خود جلب کرد؛ نخست اینکه سرانجام  بانک مرکزی رسماً نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی را از سایت خود حذف و نرخ ۳۷هزارتومانی را برای دلار آمریکا جایگزین کرد؛ نرخ ارز ترجیحی که از سال ۹۷ و بر اساس مصوبه هیئت دولت حسن روحانی تعیین و اعلام شده بود و با انتقادات جدید همراه شد. بانک مرکزی در حالی نرخ ۴۲۰۰ را تا روز ۱۱ خرداد امسال روی وب‌سایتش ثابت نگاه داشته بود که از سال ۱۴۰۱، بر اساس قانون بودجه نرخ ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تغییر کرده بود. این به معنای آن است که بانک مرکزی در ۲ سال اخیر دلار آمریکا را با نرخی اعلام می کرد که بنیان بسیاری از انتقادها به دولت روحانی بوده و اساسا از سال ۱۴۰۱ به بعد چنین نرخی وجود نداشت. همچنین ارز ترجیحی در بودجه ۲۸۵۰۰ تومن بود و حالا با نرخ ۳۷ هزار تومان اعلامی روی سایت بانک مرکزی این سوال به وجود آمده که آیا نرخ جدیدی اضافه شده است؟ نکته آنکه معامله گران نیز امروز در واکنش به این خبر می گفتند که یک نرخ جدید به بازار اضافه شد. 

از سوی دیگر، دومین اتفاق که امروز مورد توجه معامله گران ارزی قرار گرفت، تصمیم جدید مرکز مبادله ارز و طلا باز می گردد؛ علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران  از راه اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه آینده  خبر داد تا تمامی ۶۳ مورد اقلامی که مشمول ارز خدماتی می‌شود در این سامانه تأمین شود. بر اساس آنچه مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران اعلام کرده، «راه اندازی تالار معاملات سلف و معاملات آتی (فوروارد) است» و قرار است «در کنار معاملات نقدی، معاملات زمان‌دار برنامه‌ریزی شود». بر اساس این سامانه اگر واردکننده قصد انجام واردات دارند و می‌دانند که به عنوان مثال برای سه ماه آینده به ارز نیاز دارید، می توانند از قبل ارز مورد نیاز خود را پیش خرید کرده و تقاضای خود را ثبت کنند. 

روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه سیاست فشار حداکثری خود و مقابله با توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران، یک فرد و چهار نهاد ایرانی مرتبط با سازمان صنایع هوافضا را تحریم کرد. این موضوع هرچند توجه معامله‌گران را جلب کرد، نتوانست در مقابل ارزپاشی سیاست‌گذار اثری بر قیمت دلار بگذارد.

دست سیاست‌گذار پر است؟

گفتنی است معاملات طی هفته نیمه‌تعطیل جاری در انتظار برگزاری نشست شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه‌ای علیه ایران است. با وجود اینکه سفیران ایران و روسیه روز چهارشنبه در وین، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام دیدار و رایزنی کردند، اما برخی از فعالان بازارهای مالی اثر هرگونه اخبار منفی در خصوص این نشست را بی‌تاثیر می‌دانند. آنها معتقدند سیاست‌گذار ثابت کرده دست پر است و فعلاً به دلار اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد.

فریز قیمت دلار در حالی برقرار است که تحلیلگران بازارهای مالی می‌گویند در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌شود و توانایی مهار تورم و نرخ بهره در اقتصاد وجود ندارد، آسان‌ترین و شاید تنها راه برای قدرت‌نمایی، مانور و دستکاری نرخ ارز است.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصای از منظر معامله‌گران به بازار ارز نگاه می‌کنند و می‌گویند در حال حاضر معامله‌گران، بازار دلار و طلا را جذاب نمی‌بینند و بازارهای دیگر برایشان گیرایی بیشتری دارد. آنها به بی‌تحرکی بازار ارز و کاهش‌های پیاپی قیمت طلا و سکه اشاره می‌کنند و معتقدند،‌ مردم زمانی برای خرید به بازارهای مالی ورود می‌کنند که بازار در روند صعودی قرار داشته باشد. ریتم‌های باثبات و کاهش‌های محدود، مردم را به خرید و فروش ترغیب نمی‌کند.

قیمت ارزهای مهم با ثبات دلار همراه شد

باید گفت قیمت درهم روز شنبه ۱۲ خرداد افزایش محدود ۲۰ تومانی داشت و با رقم ۱۶ هزار و ۵۰ تومانی معامله شد. تتر کانال ۵۹ هزار تومانی را از دست داد و روی رقم ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومانی ایستاد.

قیمت پوند انگلیس با رشد ۵۰ تومانی با قیمت ۷۴ هزار۶۷۰ تومانی معامله شد و یورو نیز روی رقم ۶۳ هزار ۸۴۰ تومانی به کار خود پایان داد و افزایش ۲۰۰ تومانی داشت.

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

شایان ذکر است اسکناس و حواله دلار در اولین روز معاملاتی هفته با افزایش بیش از ۱۰۰ تومانی عرضه شدند. اسکناس دلار با رقم ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان و حواله دلار با رقم ۴۲ هزار و ۱۸۷ تومان عرضه شد.

منبع : تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 140088

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر