فوری / جلسه مهم شورای عالی امنیت ملی | مذاکرات وین به پایان رسید؟

جلسه شورای عالی امنیت ملی با موضوع مذاکرات وین تشکیل شد.

فوری / جلسه مهم شورای عالی امنیت ملی | مذاکرات وین به پایان رسید؟

 جلسه شورای عالی امنیت ملی با موضوع مذاکرات وین تشکیل شد. این جلسه در حال برگزاری است. این جلسه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده در حال برگزاری است.

در همین حال یک مقام مطلع گفت خبرهای منتشر شده در خصوص برگزاری جلسه در حضور رهبر انقلاب برای بررسی روند مذاکرات وین واقعیت ندارد و تنها از جنس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

به گزارش عرشه آنلاین حجت الاسلام نبویان نماینده تهران در مجلس گفته متن توافق ایران و ۴+۱ نهایی شده و از بررسی آن در نشست امروز شورای عالی امنیت ملی کشور خبر داده.او گفته «قرار بود در همین هفته توافق را اعلام کنند.»

پس از پایان دور هشتم مذاکرات وین رئیس هیئت مذاکره جمهوری اسلامی برای گفت‌‍وگو با مقامات کشور به تهران بازگشت. آقای علی باقری کنی گفته «‌برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.»او در صفحه توئیترش نوشته «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.»

مسئولان حاکمیتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بر شکل گیری «یک توافق خوب» تأکید کرده‌اند که «لغو همه تحریم‌ها، تضمین طرف مقابل، راستی آزمایی» را به همراه داشته باشد.

برخی نمایندگان مجلس اما از اینکه برخی تحریم‌ها لغو نشده، انتقاد کرده‌اند. آقای نبویان نماینده تهران گفته «باید به ما تضمین دهند از برجام خارج نمی‌شوند، تحریم جدید ایجاد نمی‌کنند و مکانیزم ماشه را هم به اجرا در نمی‌آورند.»او از اینکه «برخی شنیده‌ها می‌گویند قرار نیست تحریم‌های آیسا و کاتسا برداشته شود و تضمینی برای خارج نشدن از توافق و استفاده نشدن از مکانیزم ماشه داده نشده»، ابراز نگرانی کرده.

کاتسا مجموعه‌ای از تحریم‌های نظام اقتصادی ایران و مصوب تابستان ۱۳۹۶ است که از آن به عنوان «مادر تحریم‌ها» یاد می‌‌شود. تحریم‌های آیسا اما به عنوان قدیمی‌ترین تحریم نفتی ایران، سرمایه‌گذاری بیش از ٢٠ میلیون دلار در صنایع نفت ایران را موجب پیگرد آمریکا می‌کند.

برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس می‌گویند در توافق‌های بین المللی لزوماً تضمینی وجود ندارد؛ آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه پیشتر گفته بود کشورهای غربی می‌توانند به پارلمان‌ها و نمایندگان آمریکا به کنگره این کشور اعلام کنند تا با انتشار یک بیانیه سیاسی، تعهداتشان را در توافق وین و بازگشت به برجام اعلام کنند.

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی عصر امروز (شنبه ۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی اظهار داشت: مسائل مربوط به اوکراین و همچنین مذاکرات هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل امروز صبح نمایندگان نامه‌ای را خطاب به هیئت رئیسه مجلس نوشتند مبنی بر اینکه جلسه غیرعلنی برای بررسی این مسائل برگزار شود.

وی گفت: نمایندگان مجلس دغدغه‌های زیادی درباره مذاکرات وین دارند. همچنین درباره مسائل اوکراین و ایرانیان مقیم این کشور هم مسائل زیادی وجود دارد که لازم است هیئت رئیسه تصمیم‌گیری کند و در صورت امکان در شیفت سوم مجلس که ساعت ۱۹ برگزار می‌شود، جلسه غیرعلنی برای بررسی این موارد تشکیل شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی دارند و لازم است رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نمایندگانی از وزارت امورخارجه توضیحاتی را در جلسه غیرعلنی مجلس به ما ارائه دهند.

علی نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: مذاکره کنندگان کشورمان از وین برگشته‌اند و امروز جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد که رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم در آن جلسه حضور داشتند.

وی گفت: امیدوارم قبل از آنکه کار از کار بگذرد، این جلسه غیرعلنی برگزار شود. نیکزاد نایب رئیس مجلس  در جلسه نوبت عصر صحن علنی امروز (۷ اسفند)، با اعلام این خبر گفت:در اولین فرصت یک نشست غیرعلنی با حضور وزیر امور خارجه با موضوع مذاکرات خواهیم داشت.

وزیر خارجه فردا به مجلس می رود / عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:  اخباری که از توافقات به ما رسیده ، خوب نیست

 محمودوند گفت : اگر قانون راهبری مجلس رعایت نشود قطعا دولت باید پاسخگو باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی امروز گفت که اخباری که پیرامون توافقات به ما رسیده خوب نیست. او تاکید کرد که منافع ملت ایران باید رعایت شود. محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی امروز گفت که اخباری که پیرامون توافقات به ما رسیده خوب نیست. او تاکید کرد که منافع ملت ایران باید رعایت شود. او ادامه داد اگر قانون راهبری مجلس رعایت نشود قطعا دولت باید پاسخگو باشد. با این حال به گفته او،  متاسفانه اخبار خوبی از تیم مذاکره کننده به گوش نمی‌رسد.

در واکنش به اظهارات محمود وند، مصری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: بنابر دعوت مجلس، آقای امیرعبداللهیان فردا برای توضیحات پیرامون مذاکرات به کمیسیون می آید. او گفت: از آنجا که مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه سال آتی است، قرار است فردا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه ای با حضور وزیر امورخارجه به منظور بررسی روند مذاکرات برگزار کند.

 

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9863

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر