قیمت دلار بعد از مذاکرات ؟ بدبینی بازار به نشست وین / این گزارش را از دست ندهید

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار برای هفته آینده چیست؟تحلیل گران اقتصادی و رسان های اقتصاد نویس نگاه متفاوتی دارند.

قیمت دلار بعد از مذاکرات ؟ بدبینی بازار به نشست وین / این گزارش را از دست ندهید

در داخل فعلا مهمترین خبر درباره قیمت دلار   این است که وزیر اقتصاد گفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا حذف نمی‌شود.اما بازار قیمت دلار در انتظار مذاکراتی است که از روز دوشنبه آغاز می شود 

قیمت دلار هفته گذشته تحت تاثیر سیگنال‌های از سرگیری مذاکرات برجام قرار گرفته بود و در اواخر هفته به قیمت ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، اما پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار برای هفته آینده چیست؟تحلیل گران اقتصادی و رسان های اقتصاد نویس نگاه متفاوتی دارند.

 

قیمت دلار ، احتیاط و فروش در بازار

 

قیمت دلار در هفته اخیر مسیر صعودی خود را ادامه داد، متوسط هفتگی قیمت دلار آزاد در هفته اخیر به 28 هزار و 590 تومان رسید و باز هم رکورد سال را ارتقا داد. قیمت دلار سنا نیز رشد کرد و از 27 هزار و 142 تومان به 27 هزار و 243 تومان رسید، اما تغییرات قیمتی دلار متشکل منفی بود، قیمت دلار متشکل از 27 هزار و 9 تومان در هفته گذشته به 26 هزار و  845 تومان در هفته اخیر رسید. مشاهده می‌شود رشد قیمت‌ها باعث شد، قیمت دلار متشکل و آزاد به نوعی ناهماهنگ حرکت کنند.

با این حال ، سایت اقتصاد نیوز تحلیل کرد رشد خریدهای معامله گران به گونه ای است گه گویا بازار با احتمال احیای برجام، خداحافظی کرده است. پس از دوره کوتاهی که سطح فعالیت معامله گران محدود شده بود، از روز یک شنبه،‌ خریداران حضور فعالتری در بازار پیدا کرده اند. به نظر می رسد عدم انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای آتی موجب شده است که احتیاط جای خود را به ریسک ارزی بدهد.

اگرچه طی این هفته اخبار مثبتی هم درمورد برجام و نتیجه سفر گروسی به تهران برای مذاکره پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در رسانه‌های داخلی منتشر شد؛ اما این اخبار در رسانه‌های خارجی رنگ‌و‌بوی متفاوتی داشت و مورد توجه معامله‌گران ارزی قرار گرفت.

درحالیکه وزیر خارجه ایران درباره دیدارش با گروسی اعلام کرد که در مورد ادامه همکاری‌ها توافقات خوبی کردیم و حصول توافق امکان‌پذیر است، اما نهایی‌کردن متن، نیاز به کار بیشتر در مورد چند واژه دارد؛ روزنامه وال استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که گروسی با دستان خالی و بدون توافق در مورد بازرسی تاسیسات تهران را ترک کرد، گروسی هم در مصاحبه خود اشاره کرد که مذاکرات سازنده بود اما به سرانجام نرسید و ناتمام ماند.

 

تغییر قیمت دلار به نتیجه مذاکرات وین بستگی دارد 

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز به تجارت نیوز می‌گوید: تغییر قیمت دلار در بازار هفته آینده بستگی به نتیجه مذاکرات وین دارد البته سیگنال‌های این موضوع تاثیر خود را در قیمت دلار در روزهای گذشته گذاشته است.

پیش از این سلمان نصیرزاده پیش‌بینی کرده بود: بازار نسبت به تحولات وین سوگیری منفی دارد و خوشبین به نتایج مثبت آن نیست.این کارشناس افزود: از این جهت اگر هر تحرکی خلاف انتظار بازار در وین و مذاکرات رخ بدهد که رگه‌هایی از تفاهم در پی داشته باشد می‌تواند به تعدیل نرخ در بازار آزاد منجر بشود.

نصیرزاده درباره تغییرات روانی قیمت دلار هم گفت: موظف کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای اعلام نرخ ارز بر مبنای صرافی ملی نشان دهنده این است که سیاست‌گذار قصد مدیریت قیمت‌ها از منظر رسانه‌ای و روانی را دارد.

 

پیش بینی قیمت دلار بعد از مذاکرات 

حالا هفته مهمی پیش‌روی بازار ارز قرار دارد و باتوجه به اخبار متناقضی که درمورد برجام منتشر شده، انتظارات متفاوتی نسبت به آینده قیمت دلار مطرح می‌شود؛ سایت اقتصاد انلاین تحلیل می کند که عده‌ای از فعالان بازار بر این باورند باتوجه به سود خوبی که طی روز‌های گذشته نصیب خریداران شده، با شروع هفته جدید خرید‌های هیجانی متوقف خواهد شد و بسیاری از معامله‌گران از ترس ورود سیگنال‌های مثبت از وین و ریزش قیمت دلار با شروع مذاکرات، اقدام به فروش خواهند کرد.

اما برخی هم با انتظارات منفی نسبت به مذاکرات پیش‌رو معتقدند که خرید‌ها اگرچه کمتر از هفته قبل اما همچنان ادامه‌ خواهد داشت و با این شرایط دلار به زودی کانال ۲۹هزار تومان را از دست نخواهد داد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3041

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر