قیمت دلار امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۲

دلار تکان نخورد / بمب های خبری در بازار دلار / شائبه دلار تک‌نرخی

قیمت دلار امروز 22 آذر ماه هم در محدوده کانال 50 هزار و 300 تومان در نوسان بود. به نظر می‌رسد که قیمت این ارز قرار نیست به این زودی تغییر کند.

دلار تکان نخورد / بمب های خبری در بازار دلار / شائبه دلار تک‌نرخی

عرشه آنلاین: قیمت دلار امروز 22 آذر ماه هم در محدوده کانال 50 هزار و 300 تومان در نوسان بود. به نظر می‌رسد که قیمت این ارز قرار نیست به این زودی تغییر کند.

 برای چندمین هفته متوالی قیمت دلار در نیمه اول کانال 50 هزار تومان ایستاد و تغییر چندانی نکرد. در این روزها قیمت دلار در بازار با نوسان بسیار اندکی در محدوده 50 هزار و 200 تا 50 هزار و 400 تومان نوسان دارد.

معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار برای صعود باید به 50 هزار و 600 تومان برسد و از این مرحله می‌توان به افزایش قیمت دلار امید داشت. اما تا زمانی که دلار به این محدوده نرسد، روند قیمت آن صعودی نیست و همچنان در کف کانال 50 هزار تومان سیر خواهد کرد.

قیمت دلار  با نوسان محدودی به نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی رسید. در حالی بازار ارز در ثبات قرار دارد که روز دوشنبه اخبار جدیدی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا منتشر شد و برخلاف گذشته، واکنش بازار ارز به این اخبار خنثی بوده است.

قیمت دلار نوسان افزایشی محدودی داشت و با رقم ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. روند قیمت این اسکناس در دو هفته گذشته به طور متوالی در این محدوده قرار دارد و این خواست بازارساز است که با ارزپاشی، قیمت دلار را کنترل کند.

گروهی از معامله‌گران باتوجه به رشد قیمت این چند هفته دلار و یورو در سمت رسمی بازار معتقدند که بازارساز دارد با افزایش قیمت‌های رسمی خودش را به بازار آزاد نزدیک می‌کند که این نشانه‌ای از تک‌نرخی شدن قیمت دلار است. این درحالی است که هفته قبل معاون ارزی بانک مرکزی در این باره گفته است نوسانات کوچک نرخ ارز در مرکز مبادله طبیعی است ولی اینکه نرخ ارز در این مرکز رو به بالا و در جهت بازار آزاد حرکت کند اصلا درست نیست. 

بحث داغ بازار صحبت‌های رفت‌و‌برگشتی بانک مرکزی با مرکز پژوهش‌ها بود. بانک مرکزی امروز ادعای مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر تأمین کسری ارز حمایتی از محل خرید ارز با نرخ بالاتر و افزایش پایه پولی از این محل را کاملاً رد کرد. روابط عمومی بانک مرکزی گفته است اطمینان می‌دهیم که تاکنون حتی یک دلار هم با نرخ بالاتر از نرخ ترجیحی برای تأمین منابع ارز مورد نیاز خریداری نشده است. 

سیگنال منفی منظور به بازار

همچنین در روز دوشنبه صحبت‌های داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد توجه بازار بود و سیگنال منفی برای قیمت دلار محسوب شد. داوود منظور گفته است اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در سال آینده ۱۴۰۳ به واردات خودرو به صرفه و صلاح کشور نیست. نماینده مجلس که معروف به طرفدار واردات خودرو است گفته بعد از افتضاح تخصیص 3.5 میلیارد دلار برای واردات چای، صحبت راجع‌به کمبود ارز و صلاح و اولویت‌های‌کشور و ... یک جوک چندش‌آور بیش نیست. معامله‌گران هم می‌گویند برای خودرو ارز نداریم، برای آیفون ارز نداریم اما آقای فرزین گفتند درهم به اندازه کافی هست.

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشته شنیده‌ها از برخی صرافی‌های فعال در بازار ارز تهران گویای آن است که سهمیه ارسالی از سوی بانک مرکزی جهت عرضه ارز سهمیه‌ای حالت روتین خود را ازدست‌داده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی باتوجه‌به میزان ذخایر ارزی خود حجم عرضه در این‌گونه از معاملات را کم‌وزیاد کرده و در حال کنترل حجم تقاضا است

 اخبار مربوط به رد لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تحریم ۶ فرد و پنج شرکت ایرانی به بهانه کمک‌های ایران به تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین منتشر شد. این رویدادها برخلاف گذشته نتوانستند با سیگنال منفی، قیمت دلار را در روند افزایشی قرار دهند.

ر روز سه‌شنبه گفته می‌شد هفته دیگر مجدد سامانه ثبت‌نام جدید خودروی خارجی باز می‌شود و ازآنجایی‌که در بازار قیمت خودروها خیلی بیشتر هستند، احتمال اینکه متقاضی زیاد باشد وجود دارد. از نظر معامله‌گران اگر این اتفاق رخ بدهد بازار دلار ،  طلا و سکه جان‌افزایش نخواهند داشت.

دلار تا چه زمان در کانال ۵۰ هزار تومان می‌ماند؟

در شرایط کنونی تکنیکالیست معتقدند درصورتی‌که دلار بالای مرز ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان تثبیت دهد موج جدید تقاضا وارد بازار خواهد شد و اسکناس آمریکایی در مرحله بعد به سمت مرز ۵۱ هزار تومان حرکت خواهد کرد. با این حالا اگر دلار مرز ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست دهد و پایین‌تر از آن ماندگار شود احتمال برگشت تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد. معامله‌گران فنی دلار معتقدند قیمت دلار در حال تکمیل موج آخر است که اگر حمایت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان را از دست ندهد می‌تواند افزایشی شود.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر قیمت دلار تا پایان سال به کریدور ششم برسد، قیمت منصفانه‌ای است، زیرا قیمت و ارزش به هم چسبیده و در سال‌های گذشته چنین رخدادی کمتر پیش آمده است. آنها چشم‌انداز برجام را متعاقب جنگ حماس و اسرائیل از دست رفته می‌دانند و معتقدند وقتی فاصله از برجام زیاد شود نفت را راحت نمی‌خرند.

در حالت خوشبینانه اگر خرید نفت صورت گیرد راحت پول آن را نمی‌دهند و کسری بودجه کشور که الان مساله‌ساز شده، بیشتر خود را نشان می‌دهد. در نهایت پایه پولی رشد خواهد داشت و این به منزله رشد قیمت دلار است.

اما ماندگاری دلار در این کانال تا چه زمان ادامه دارد؟ سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی می‌گوید متصور نیستیم که قیمت دلار پایین‌تر از ارقام فعلی بیاید، اما به خاطر شرایط فعلی اقتصادی، دلار در کانال‌های بالاتر به سادگی امکان ظهور دارد. به گفته وی«با وجود نقدینگی فعلی در هفت ماه گذشته و استاپ قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومان، به نظر می‌رسد کریدور ششم، قیمت کاملا منصفانه‌ای برای دلار است. این در حالی است که قیمت و ارزش به هم چسبیده و در سال‌های گذشته چنین رخدادی کمتر پیش آمده است.»

با توجه به تحریم‌های جدید و جنگ اسرائیل و حماس به نظر می‌رسد از موضوع برجام فاصله زیادی گرفته‌ایم، این مساله چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟ وی در پاسخ گفت: «وقتی از برجام خیلی دور شویم نفت را راحت نمی‌خرند. در حالت خوشبینانه اگر خرید نفت صورت گیرد راحت پول آن را نمی‌دهند و کسری بودجه کشور که الان مساله‌ساز شده، بیشتر خود را نشان می‌دهد. در نهایت پایه پولی رشد خواهد داشت.»

بوربور ادامه داد: «با توجه به رشد ۶۵ درصدی سپرده‌های دیداری و فراهم شدن سوخت لازم برای تورم، اگر مساله دخالت ایران در جنگ اخیر جدی شود، این سد می‌شکند و تورمی بیش از گذشته رخ خواهد داد. باید توجه داشت که احتمال وقوع چنین رخدادی کم نیست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اگر در دام چنین مساله‌ای بیفتیم دلار حتی بیش از کریدور ششم امکان صعود خواهد داشت.»

 

منبع: اکو ایران- اقتصاد نیوز و تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117929

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر