افغانها شهرری را محاصره کردند

کهن شهر ایران، شهر ری در طول این سال‌ها، افغانی‌نشین شد

افغانها شهرری را محاصره کردند

وب سایت برترین ها نوشت ؛ در جنوبی‌ترین نقطه تهران، منطقه‌ای به قدمت تاریخ وجود دارد. از شهر ری صحبت می‌کنیم که این روزها حال و هوای متفاوتی پیدا کرده و روز به روز از فضایی که سالیان سال بر این منطقه حاکم بوده فاصله می‌گیرد. هویت در چنین مناطقی حرف نخست را می‌زند همین شناسنامه‌دار بودن یک منطقه خود به تنهایی برای اهمیت آن کافی‌ست

در همین رابطه کاربری به نام «بهار» در قالب یک رشته‌توئیت به بررسی اجمالی حال و هوای این روزهای شهر ری پرداخته: "شهرری دیگه حال وهوای ایرانی نداره! رستوران‌های شهر ری، غذاهای افغانی دارن! در ایستگاه مترو، ده‌ها افغانی و غذاهای افغانی می‌فروشن! در بازار شهر ری، لباس‌های افغانی، سوغات افغانی و خوراکی‌های افغانی فروخته می‌شه! چرا گذاشتید یه منطقه تاریخی و اصیل تهران کاملا افغانی‌نشین بشه؟!هویت شهر ری، اصالت شهر ری، آدم‌های شهر ری به راحتی آب خوردن تغییر کردند! این تغییر بافت جمعیتی شهر ری ظلم بزرگی بود به مردم تهران و ایران. هر کسی پرسید حضور افغان‌ها در ایران چه ایرادی داره؟ ببریدش ری تا ببینه چطور بافت فرهنگی و جمعیتی شهری به قدمت ری تغییر پیدا کرده. شهرری شهری به قدمت هشت هزارسال از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان، کاملا افغانی‌نشین شده! از رستوران‌ها تا مغازه‌ها و افراد همه افغانی شدن! هر کسی پرسید سوغات شهر ری چیه؟ بگید افغانی. اونجا جز افغانی و لباس افغانی و غذای افغانی، سوغات دیگه‌ای نداره! کهن شهر ایران، شهر ری در طول این سال‌ها، افغانی‌نشین شد!"

 

در همین رابطه سال پیش وب سایت انصاف نیوز انصاف نیوز در گفت وگو با سیدهادی کسایی‌زاده روزنامه نگار ابعاد جدیدی از رمز و راز زندگی افغانها در جنوب تهران منتشر کرد 

«برای خودشان قاضی و دادستان و زندان دارند»

 انصاف نیوز نوشت یک روزنامه‌نگار با اشاره به حضور گسترده‌ی افغان‌ها در جنوب تهران گفت: این اتباع برای خودشان قاضی و دادستان و بازپرس دارند؛ وقتی یک افغانستانی خلافی مرتکب شود در سیستم خودشان محاکمه و مجازات می‌کنند.

سیدهادی کسایی‌زادهبا اشاره به برخی آمارها گفت: یارانه‌ای که ایران برای اتباع دانشجو و طلبه و یا اقلام خوراکی مثل نان و شیر و… پرداخت می‌کند را کنار هم بگذاریم روزی سه هزار میلیارد تومان هزینه‌ی اتباع در ایران است.

او با اشاره به ورود افغانستانی‌ها به ایران در دهه‌ی شصت می‌گوید: افغان‌ها در دهه‌ی شصت و بعد از دستور امام مبنی بر اینکه افغان‌ها برادران دینی ما هستند به تدریج وارد کشور شدند اما بعد از حاکم شدن طالبان در افغانستان این آمار بسیار افزایش پیدا کرده است.

کسایی‌زاده با بیان اینکه «تعداد اتباع افغان که به دو میلیون نفر می‌رسید الان به هشت میلیون نفر در سراسر کشور رسیده است» می‌گوید: در بسیاری از استان‌ها مثل یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و … حضور اتباع را نمی‌بینید و بیشتر آنها در مشهد و یا در تهران هستند.

این روزنامه‌نگار با اشاره به وجود دو شهرک بزرگ صنعتی در جنوب استان تهران گفت: اتباع برای زندگی در اطراف این دو شهرک صنعتی حضور دارند. با وجود گران بودن خانه در تهران اما ارزان‌ترین خانه‌ها در حسن آباد فشافویه است. از طرف دیگر به دلیل اینکه بنگاه‌های آنجا از اتباع کارت شناسایی نمی‌خواهند راحت‌تر خانه قولنامه می‌کنند.

کهریزک به‌خاطر کلونی مهاجران افغان ۳۰۰ بنگاه املاک دارد

او با بیان اینکه «شهر کهریزک ۳۰۰ بنگاه املاک دارد»؛ دلیل این موضوع را کلونی مهاجران افغان در آنجا می‌داند و می‌گوید: افرادی که سرمایه‌ای دارند برای مثال در کهریزک یک آپارتمان سه میلیاردی می‌خرند و به یک افغان کرایه می‌دهند و در واقع برای سرمایه‌گذاری به کهریزک و فشافویه می‌آیند.

کسایی‌زاده درباره‌ی جزییاتی از شکل زندگی افغانستانی‌ها در ایران می‌گوید: آنها پول پیش نمی‌دهند و فقط کرایه می‌دهند و در خانه‌ها هم به شکل معمول و «زن و شوهری» نیستند و ممکن است پانزده یا سی نفر یک خانه را اجاره کنند.

 

این روزنامه‌نگار در ادامه می‌گوید: اگر برای مثال یک ایرانی به کشوری اروپایی برود اینقدر با فرهنگ آن کشور سازگار می‌شود که ممکن است شهردار و فرماندار هم بشود و گاهی ممکن است فراموش کند که ایرانی است و در آن فرهنگ ذوب می‌شود. اما افغان‌ها فرهنگ خودشان را حفظ می‌کنند.

او برای مثال از وضعت افغان‌ها در کانادا می‌گوید که «حتی لباس خودشان را هم در کشورهای دیگر تغییری نمی‌دهند و برای نمونه در کانادا هم پانزده نفری در یک خانه زندگی می‌کنند».

افغان‌های ساکن ایران تصمیم به شورش بگیرند کار ما تمام است

این روزنامه‌نگار که چند سالی در حاشیه‌ی تهران کار خبری کرده است با هشدار نسبت به این موضوع که «اگر افغان‌های ساکن ایران تصمیم به شورش بگیرند کار ما تمام است» می‌گوید: وقتی در ایران اتفاقی می‌افتد شاید درصدی از ایرانیان خارج از کشور علیه ایران و یا نظام هم شعاری بدهند اما مثلا در موضوع اخیر آب که مورد اختلاف ایران و افغانستان بود همان اتباعی که در کهریزک بودند هم به نفع طالبان شعار می‌دادند.

کسایی‌زاده معتقد است که «حضور افغان‌ها علاوه بر مشکل امنیتی، سبب ایجاد مشکل امنیت غذایی هم شده است» و می‌گوید: شهروند کهریزک یا باقرشهر می‌گوید که من مجبورم که نان را از شهرری بخرم به جهت اینکه نانی برای آنها نمی‌ماند.

او با اشاره به تماس یک مسئول فروشگاهی زنجیره‌ای در جنوب استان تهران از قول او می‌گوید: «من را بازخواست کرده‌اند که چرا یک‌ساعته اقلام غذایی مثل تخم مرغ و … تمام شده است؛ در حالی که افغان‌ها آمده‌اند و همه‌اش را خریدند و بردند».

روستاهایی در ری، قلعه نو و کهریزک از ایرانی‌ها خالی شد

 

 

کسایی‌زاده پیرامون حضور افغانستانی‌ها در جنوب استان تهران با بیان این توضیح که «روستاهایی در ری، قلعه نو و کهریزک از ایرانی‌ها خالی شده‌» می‌گوید: مثلا کویرآباد کهریزک که سه تا چهار هزار نفر جمعیت دارد همه‌شان اتباع هستند. یا روستای اشرف‌آباد یا روستای مجیدآباد هم همینطور. در روستاهایی در جنوب تهران در نماز جمعه و جماعات صرفا افغانستانی‌ها حضور دارند و ایرانی در آن نمی‌بینید.

این روزنامه‌نگار با اشاره به تاثیر حضور اتباع بر اقتصاد ایران گفت: قانون نانوشته‌ای در ایران داریم که افغان‌ها می‌توانند گواهینامه بگیرند و یا حساب بانکی داشته باشند و این موضوع به اقتصاد ما ضربه خواهد زد.

کسایی‌زاده درباره‌ی نحوه‌ی مواجهه‌ی سایر کشورها با پناهندگان می‌گوید: در همه‌جای دنیا وقتی پناهنده می‌شوید در قدم اول فرد را در جایی قرنطینه‌ می‌کنند بعد هم می‌گویند که پس از قرنطینه فقط می‌توانی در این شهر زندگی کنی. اما در ایران اتباع انتخاب می‌کنند که کجا زندگی‌ کنند.

اتباع با جیب خالی می‌آیند و با جیب پر برمی‌گردند!

سالانه پنجاه تا شصت میلیارد تومان به جیب استانداری تهران پول واریز می‌کنند

او در ادامه می‌گوید: نکته‌ی بعد این است که وقتی وارد کانادا، ترکیه، دبی و… می‌شوید می‌پرسند که چه کاری بلدید و چقدر پول دارید. در ایران اما اتباع با جیب خالی می‌آیند و با جیب پر برمی‌گردند!

وی گفت: روزبه‌روز جمعیت اتباع افزوده می‌شود و البته آنها سالانه پنجاه تا شصت میلیارد تومان به جیب استانداری تهران پول واریز می‌کنند. هر اتباع طبق قانون باید دو – سه ماه یکبار سه تا چهار میلیون تومان به دولت برای تمدید گذرنامه پول بدهد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 137320

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر