رپورتاژ

تصفیه آب باران بهاری؛ از طراحی تا راه اندازی سیستم تصفیه آب صنعتی

سیستم تصفیه آب صنعتی مجموعه ای یکپارچه از فناوری ها و تکنولوژی های ساده تا پیچیده است که در کنار هم به جداسازی، تصفیه و تامین آب مورد نیاز در مصارف صنعتی منجر می شود

تصفیه آب باران بهاری؛ از طراحی تا راه اندازی سیستم تصفیه آب صنعتی

سیستم تصفیه آب صنعتی مجموعه ای یکپارچه از فناوری ها و تکنولوژی های ساده تا پیچیده است که در کنار هم به جداسازی، تصفیه و تامین آب مورد نیاز در مصارف صنعتی منجر می شود. شاید به تازگی با مبحث تصفیه آب صنعتی آشنا شده باشید از این رو ممکن است این سوال برایتان پیش آید که دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی دستگاهی با عملکرد مشابه سایر دستگاه های تصفیه دریایی و خانگی، با این تفاوت که تصفیه آب صنعتی حجم آب بیشتری را در یک بازه زمانی تصفیه می کند. دستگاه هایی با ظرفیت ۶ تا ۳۰۰۰ متر مکعب آب تصفیه شده در روز، دستگاه آب شیرین کن صنعتی و دستگاه هایی با ظرفیت ۳-۶ متر مکعب آب تصفیه شده در روز را تصفیه آب نیمه صنعتی می نامند. دستگاه آب شیرین کن صنعتی با روش اسمز معکوس (RO)؛ تمام باکتری ها، میکروارگانیسم ها، مواد و املاح معدنی را از آب آلوده جدا می کند، از این رو دستگاه تصفیه آب RO (اسمز معکوس) نام دیگر این دستگاه است.

استفاده از این دستگاه در صنایع مختلف به قدری گسترده و چشمگیر است که به پرکاربردترین دستگاه ها در میان صنایع تبدیل شده است و علت چیزی نیست جز اینکه صنایع برای افزایش راندمان و جلوگیری از ایجاد هزینه های اضافی نیاز دارند که از آب های خالص و تصفیه شده در تولیدات خود استفاده کنند

به عنوان مثال؛ شما فرض کنید که در یک کارخانه که مجموعه فعالیت های آن مبتنی بر آب است، از  آب های آلوده که سراسر آلاینده و املاح نامطلوب است، استفاده شود تا چه حد میتواند میزان عمر تجهیزات گران قیمت و کیفیت فرآیند تولید را تحت تاثیر قرار دهد. اینجاست که اهمیت نقش سیستم های تصفیه آب صنعتی نمایان می شود و  می بینید که استفاده از آن ها  چقدر می تواند در کاهش خطرات و هزینه ها و در نهایت پایداری کسب و کار شما تاثیرات مثبتی داشته باشد.

صنایع مختلفی چون؛ کارخانه های صنایع غذایی، نساجی، پتروشیمی، داروسازی، تولید لوازم آرایش، سیستم های آبکاری، دیگ بخار و برج خنک کننده از این دستگاه برای تولید آب تصفیه شده یا آب شیرین جهت مصرف در فرآیند تولید محصولات خود استفاده می کنند. در هریک از این صنایع نام برده، از انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی با  اهداف مختلف استفاده می شود. مثلا در صنعت داروسازی از تصفیه آب صنعتی به روش  الکترودیالیز برای تولید آب  با PH  مناسب و بدون یون استفاده می شود و یا در صنایع غذایی از روش اولترافیلتراسیون به منظور حذف تمام مواد آلی، روغن و مواد کلوئیدی استفاده می شود. از این رو در هر صنعتی با توجه به پارامترهای مختلف می توان مناسب ترین دستگاه تصفیه آب صنعتی را طراحی و تولید کرد. شما جهت سفارش طراحی، تولید،‌ راه اندازی و خرید انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://springrain.co/fa/لیست-محصولات/دستگاه-تصفیه-اب-اسمز-معکوس/صفحه/۱/تعداد-در-صفحه/۲۰

طراحی تصفیه آب صنعتی

یکی از نکات مهم که پیش از خرید و استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی لازم است به آن توجه ویژه شود، مراحل “ طراحی” و راه اندازی”  یک سیستم تصفیه آب صنعتی است. این مراحل  از آن جهت اهمیت دارند  که تاثیر کاملا مستقیم بر کارکرد و راندمان قطعات دستگاه دارند. طراحی دستگاه باید با استفاده از به روزترین نرم افزار های مخصوص به صورت دقیق و بر اساس داده پردازی های منسجم انجام شود. آنالیز آب ورودی دستگاه، تعیین محل نصب، میزان خلوص و حجم آب ورودی و تصفیه در یک بازه زمانی مشخص مواردی هستند که بر اساس آنها،؛ ظرفیت دستگاه، نوع، تعداد و سایز قطعات مختلف دستگاه مانند؛ پمپ، انواع فیلتر ها و مواد شیمیایی تعیین می شود. بنابراین بهترین حالت این است که طراحی دستگاه را به یک تیم متخصص در این زمینه بسپارید.

چگونه یک سیستم تصفیه آب صنعتی راه اندازی کنیم؟

پس از طراحی دستگاه نوبت به مرحله راه اندازی دستگاه می رسد که چندان ساده نیست و چون این مرحله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است باید نهایت دقت و توجه را به کار بگیرید در این صورت می توانید احتمال بروز خسارات ناشی از تنظیمات نادرست دستگاه را کاهش دهید.

  • راه اندازی واحد پیش تصفیه

  1. در سیستم تصفیه آب صنعتی ابتدا باید واحد پیش تصفیه را راه اندازی کنید.:
  2. پمپ پیش تصفیه را در حالت روشن قرار دهید
  3. دوزینگ پمپ تزریق مواد شیمیایی خاموش باشد
  4. شیر ورودی به دستگاه بسته باشد
  5. خروجی پیش تصفیه باید در فاضلاب تخلیه شود. دقت کنید تا زمانی که تمام آلودگی های پیش تصفیه خارج نشده، منتظر بمانید.
  6. در این مرحله باید شاخص SDI  آب خروجی پیش تصفیه را اندازه گیری کنید. این مقدار باید با مقدار در نظر گرفته شده در طراحی دستگاه یکسان باشد. این به این معنی است که سیستم پیش تصفیه به درستی عمل می کند
  • راه اندازی سیستم RO

  1. تمام شیرآلات را باید تنظیم کنید. شیرهای کنترل فشار آب ورودی بعد از پمپ فشار بالا و شیر ریکاوری نصب شده بعد از پرشر وسل ها را را کاملا باز کنید.
  2. با باز شدن شیر ورودی به پرشر وسل ها، دستگاه از آب پر می شود. با این کار هوای درون پرشر وسل ها خارج شده و شوک هیدرولیکی ممبران ها دیگر اتفاق نمی افتد. سپس دوزینگ تزریق مواد شیمیایی را باز کنید. خروجی سیستم باید در فاضلاب تخلیه شود.
  3. لوله و اتصالات را چک کنید تا به درستی نصب شده باشند و مطمئن شوید که نشتی دارند.
  4. شیر کنترل فشار آب ورودی را بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از کار کردن دستگاه با پمپ آب ورودی، ببندید.
  5. برای جلوگیری از ریکاوری بیش از حد سیستم و رسوب گذاری ممبران ها، شیر خروجی پرشر وسل ها را باید کاملا باز باشند.
  6. شیر کنترل آب ورودی را به مقدار کم باز کنید. توجه کنید فشار داخل سیستم بیشتر از ۴بار باید باشد.
  7. با توجه به مساعد بودن شرایط، پمپ فشار بالای دستگاه تصفیه صنعتی RO را روشن کنید.
  8. شیر کنترل آب ورودی را آهسته باز کنید و به فشار و جریان آب خوراک و پساب توجه کنید که به اعداد  تعیین شده در زمان طراحی دستگاه برسد. اعداد حتما باید با توجه به مقادیر مشخص شده در طراحی تنظیم شوند. جریان پساب و آب تصفیه شده به فاضلاب هدایت شود.
  9. شیر پساب را به آرامی ببندید تا مقدار نسبت جریان آب تصفیه شده به پساب به همان مقداری برسد که در طراحی مشخص شده است. فشار سیستم  را بررسی کنید تا مطمئن شوید از ریکاوری سیستم بالاتر نیست.

 همانطور که بیان شد طراحی و تنظیمات دستگاه تصفیه آب صنعتی بسیار مهم و نیازمند دقت بالا و دانش نسبی است، از این رو همواره توصیه می شود که از مشاوران و متخصصان این حوزه برای این کار کمک بگیرید. شرکت تصفیه آب باران بهاری با 22 سال سابقه درخشان و دارا بودن 470 پروژه موفق  در طراحی، تولید و راه اندازی انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی می تواند یکی از گزینه های پیش روی شماست. برای سفارش طراحی، تولید و راه اندازی سیستم تصفیه آب صنعتی توسط متخصصان شرکت باران بهاری می توانید به نشانی اینترنتی https://springrain.co/ مراجعه کنید.

آدرس : قم شهرک صنعتی شکوهیه خیابان مفتح پلاک K69

تلفن تماس : 09051477542

ایمیل : info@springrain.co

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22558

ارسال نظر