قالیباف مطلع نبوده ؟! نپرسیده همسرم چند روزه کجاست ؟

کامبیز نوروزی ، حقوق دان در کانال تلگرامی خود نوشت :پسر آقای قالیباف مدعی بی خبری پدرش شده است. یعنی دختر ایشان شأن پدر را آنقدر ندیده است که بگوید می خواهد برای خرید وسائل فرزند به ترکیه برود و او را از پیش آگاه کند و نظر پدر را جویا شود ؟

 قالیباف مطلع نبوده ؟! نپرسیده همسرم  چند روزه کجاست ؟

کامبیز نوروزی ، حقوق دان در کانال تلگرامی خود نوشت :پسر آقای قالیباف مدعی بی خبری پدرش شده است. یعنی دختر ایشان شأن پدر را آنقدر ندیده است که بگوید می خواهد برای خرید وسائل فرزند به ترکیه برود و او را از پیش آگاه کند و نظر پدر را جویا شود ؟ 

ماجرای سفر سه عضو خانوادۀ محمدباقر قالیباف (همسر،دختر،داماد) آکنده است از عریان ترین نشانه های سقوط اخلاق حکمرانی.

مدافعان و اطرافیان قالیباف با این توجیه که "گناه فرزند را به پای پدر نمی نویسند" به دفاع و تبرئۀ او پرداخته اند . این ضرب المثل درست است ولی در این موضوع مصداق ندارد. در مورد چنین افرادی گناه فرزند نه فقط به پای پدر است بلکه اصلاً خطای پدر است . مسألۀ اصلی سفر این خانواده نیست بلکه تناقض آشکار گفتار و رفتار آقای رئیس مجلس است . در مردمان معمولی چنین چیزی حریم خصوصی است اما اینجا نه و جامعه حق تفحص و پرسش دارد.

خرید لوازم کودک از ترکیه یا هر کشور دیگری نه جرم است نه گناه . آنچه مذموم و زشت و قبیح است ریا و دروغ است؛ مردمفریبی و ناراستی است. آنچه سیاست و قدرت ایران را ویرانگرانه آلوده کرده است همین چیزهاست .

برای افراد عادی جامعه ، سفر خارجی و خرید خانوادگی حریم خصوصی است . رفتار و گفتار خانواده به دیگران مربوط نیست . هرچه هست مربوط به خودشان است.

مقامات ارشد کشوری با اتکا به پروپاگاندا و شعارهای دهان پرکن اخلاقی خود را در نظر مردم موجه نشان می دهند . آنها خود را مظهر اخلاق و ارزش های متعالی نمایش می دهند و دیگران را بخاطر نداشتن یا کم داشتن آن ارزش ها منکوب یا حتی سرکوب می کنند و با جلب نظر حکومت و مردم مدارجی از قدرت را در اشغال خود می گیرند . خیلی از مردم حرفهایشان را باور می کنند و آنها نیز به اتکای همین باور عمومی و آن مقامها که دارند منابع قدرت ، مانند ثروت و روابط رانتی را به دست می آورند .

آنها در ظاهر امین سرنوشت ملت و دارای های عمومی اند . اما آیا آنها در گفتار و شعار خود صادقند؟ آیا آنها در زندگی شخصی خود آنند که در ظاهر نشان می دهند؟ آیا زندگی مالی و اقتصادی سالمی دارند؟ آیا آنچه را به مردم دیکته و زور می کنند برای خود و خانوادۀ خود نیز همان می کنند؟

پاسخ این پرسش ها فقط با نظارت افکار عمومی معلوم می شود . اگر مردم بدانند که این مقامات چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند ، طبعاً از ایشان روی می گردانند و شاید از اریکه پائین بیافتند. اتفاقاً یکی از دلیل اصلی و بزرگ مخالفت این قبیل مقامات با گردش اطلاعات و آزادی مردم برای دستیابی به اطلاعات همین است که نمی خواهند واقعیتهایشان آشکار شود . پنهان ماندن و پنهانکاری بنیاد بقای این نوع مقامات است . فکر می کنید چرا تلاش می کنند با طرح صیانت مانع از دسترسی مردم به اینترنت شوند؟

وقتی اعضای خانوادۀ مقام ارشد رفتاری مغایر با شعارها و ادعاهای او می کنند دیگر جایی برای حریم خصوصی نیست . این اطلاعات به عنوان طرز سلوک آن مقام ارشد محسوب شده و مردم حق دارند با دانستن آن اطلاعات از حقیقتهای پنهان او آگاه شوند و بدانند قدرت به چه کسی سپرده اند. این حق نظارت عمومی است برای مشاهدۀ میزان سلامت و عدم سلامت صاحبان قدرت ، میزان صداقت و بی صداقتی آنها ، میزان راستگویی و درغگویی آنها، میزان پاکدستی و فساد انها و ....

همسر ، دختر و داماد قالیباف برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده اند . قالیباف در مبارزات انتخاباتی اش با هیجان و حرارت سفر خارجی یک وزیر برای خرید لباس بچه را در حد عملی ننگین و شرم آور نشان داد.حالا اما خانوادۀ خودش برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته اند. او این این تناقض فاحش را چگونه توضیح می دهد؟

پسر آقای قالیباف مدعی بی خبری پدرش شده است. یعنی دختر ایشان شأن پدر را آنقدر ندیده است که بگوید می خواهد برای خرید وسائل فرزند به ترکیه برود و او را از پیش آگاه کند و نظر پدر را جویا شود ؟

همسر ایشان چطور ؟ ایشان یا از قبل اجازۀ سفر خارجی از شوهر داشته یا برای همین سفر اجازه گرفته بوده است. به هر حال وقتی ایشان به سفر رفته است و در منزل نیست ، زوج محترم ، آقای قالیباف نگفته و نپرسیده است که همسر چند روز کجاست ؟ چگونه بی خبر بوده ؟ مگر ممکن است آخر؟ یا خبر داشته و موافق بوده ؟

در عرف سیاست در کشورهایی که قانون و اخلاق نزد اهل قدرت محترم است و افکار عمومی برایشان مهم است ، گاه چنین وقایع و تناقض های اخلاقی را در حد رسوایی می خوانند و آن صاحب منصب ناگزیر از استعفا یا بیان حقیقت و اعتذار می شود. اینجا هرچند چنین رسومی معنا ندارد اما دست کم همکاران آقای قالیباف در مجلس می توانند رسماً او را در جلسۀ علنی مؤاخذه کنند و به مردم نشان دهند که مختصر جایی برای اخلاق در سیاست باقی است .

هیچ نقابی تا همیشه دوام نمی آورد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17808

ارسال نظر